Ensiavun päivystykseen soitettiin ahkerasti – kun ei ollut muitakaan palvelunumeroita

Kanta-Hämeen keskussairaalan ensiavun päivystyksessä käytiin joulun aikaan vilkkaasti kiireettömissä tapauksissa.

ensiapu
Sairaalan ensiavun sisäänkäynti.
Ensiavun päivystyksessä käytiin jouluna ahkerasti, mutta jonotusajat olivat kohtuulliset.Nina Keski-Korpela /Yle

Kanta-Hämeessä joulun aika selvittiin ilman isoja vaikeuksia ensiavun päivystyksessä. Vakavampia tapauksia ei ollut tavanomaista enempää, toteaa päivystysklinikan ylilääkäri Ari Palomäki. Sen sijaan kiireettömissä tapauksissa päivystyksessä käytiin vilkkaasti.

Kaikkein vilkkain päivä oli aatonaatto. Suuresta kävijämäärästä huolimatta potilaat selvisivät ensiapukäynnistään yleensä tunnissa tai kahdessa.

Joulun aikaan myös ensiavun päivystykseen soitettiin paljon. Osastonhoitaja Tuija Salonsaari arvioi, että kolmasosa soitoista oli sellaisia, että niitä koskevat asiat olisi voinut aivan hyvin hoitaa arkena omalla terveysasemalla.

– Ehkä puuttuu sellainen isoäidin rooli, jolta kysyttäisiin ohjeita tavanomaisimpiin asioihin, arvioi Salonsaari.

Päivystysavun numero käyttöön ensi vuonna

Jo nyt pääkaupunkiseudulla käytössä oleva päivystysapu numerossa 116 117 laajenee koko maahan ensi vuoden loppuun mennessä.

Kanta-Hämeessäkin palvelua valmistellaan, kertoo sitä suunnittelemassa oleva Ari Palomäki.

– Tämä auttaa siinä tapauksessa, kun pohditaan, pitäisikö minun lähteä päivystykseen tai kuinka jotain ei niin vakavaa asiaa hoidetaan. Sen sijaan vakavissa tapauksissa soitetaan 112:een ja hakeudutaan päivystykseen.