Kimi Räikkönen ja Michelle Obama pelastivat joulun kirjamyynnin – kaunokirjallisuuden myynti laski

Kaunokirjallisuudesta ei löytynyt tänä vuonna vetonaulaa, joka olisi nostanut joulun myyntiä.

kirjakaupat
Naiset selailevat Michelle Obaman kirjaa Suomalaisessa Kirjakaupassa
Mesut Turan / Lehtikuva

Kirjakauppiaat ehtivät jo kiristellä hampaitaan, sillä joulun kirjamyynti käynnistyi tänä vuonna poikkeuksellisen myöhään. Yksi syy oli myöhään tulleet veronpalautukset ja toinen syy oli aaton osuminen maanantaille. Monet jättivät jouluostokset viimeiseen viikonloppuun ja se näkyi kirjakaupoissa ruuhkina.

Odotukset kirjamyynnin suhteen olivat korkealla, mutta alustavien tietojen mukaan myynti ei noussut viime vuodesta. Suurimpien kirjakauppaketjujen Akateemisen kirjakaupan ja Suomalaisen kirjakaupan mukaan myynti pysyi samalla tasolla. Suuri verkkokirjakauppa Adlibris sinnitteli myös samalla tasolla, mutta se oli pettymys monen vuoden kasvun jälkeen.

Joulun myynti on kirjakaupoille ja kustantamoille elintärkeää, sillä peräti 40 prosenttia vuoden kirjamyynnistä tulee loppuvuodesta.

Elämäkerrat kiinnostavat

Tänä vuonna kirjamyynnin pelasti tietokirjallisuus. Kari Hotakaisen Tuntematon Kimi Räikkönen rikkoi jo ennen joulua myyntiennätyksiä. Myös Michelle Obaman elämäkerta ja Risto Siilasmaan Paranoidi optimisti ovat myyneet hyvin.

Kimi Räikkönen ja Kari Hotakainen
Kimi Räikkönen ja Kari Hotakainen Tuntematon Kimi Räikkönen -kirjan julkistamistilaisuudessa elokuussa.Jarno Kuusinen / AOP

– Nyt viimeistään Suomeen rantautui brainy books -ilmiö, sillä esimerkiksi Yuval Noel Hararin maailmaa selittävät kirjat ovat myyneet hyvin, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.

Tämän vuoden erikoisuus olivat täytettävät kirjat, joihin voi kerätä esimerkiksi isovanhempien tarinoita.

Ilkka Remes myy joka joulu

Kaunokirjallisuuden myynti laski selvästi viime vuodesta. Finlandia-voittaja Olli Jalosen Taivaanpallo oli joulun aikaan kaunokirjoista ehdoton ykkönen. Myös Katja Ketun ja Minna Rytisalon romaanit kiinnostivat. Perinteiseen tapaan monien lahjapaketeista ilmestyi myös Ilkka Remeksen trilleri. Tänä vuonna ei löytynyt vetonauloja, jotka olisivat kiinnostaneet suuria massoja.

– Meidän TOP20:ssä oli vain kuusi kaunokirjaa ja se on aika harvinaista, kertoo Akateemisen kirjakaupan markkinointipäällikkö Cia Branders.

Olli Jalonen, Taivaanpalo
Derrick Frilund/Yle

Myös lastenkirjallisuudessa tultiin alamäkeä viime vuoteen verrattuna. Syy on selvä, sillä viime vuonna Mauri Kunnaksen Koiramäen Suomen historia rikkoi ennätyksiä. Tänä vuonna lapsille ostettiin etenkin Risto Räppääjää, Neropatin päiväkirjaa ja Sankaritarinoita tytöille.

Äänikirjat ovat kovassa käytössä välipäivinä

Äänikirjojen suosio kasvaa, mutta se ei vaikuta vielä selkeästi joulumyyntiin.

– Luulen, että nyt eletään jonkinlaista murrosvaihetta ja äänikirjapalvelut vievät jonkin verran kirjamyyntiä. Kustantamoiden olisi ehkä hyvä miettiä, kannattaako julkaista samaan aikaan fyysinen kirja ja äänikirja, pohtii Adlibriksen Pohjoismaiden myyntipäällikkö Sakari Luovio.

Äänikirjoja kuunnellaan yhä enemmän ja tänä vuonna moni sai lahjakortin äänikirjasovellukseen. Niiden kauppa kävi vilkkaana vielä jouluaattonakin, sillä ostoksen pystyi hoitamaan verkossa.

– Meidän sovelluksessa alkoi aikamoinen vilske joulupäivänä, kun ihmiset ryhtyivät käyttämään lahjaksi saatua palvelua, kertoo BookBeatin Suomen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Sari Forsström.

Äänikirjojen suosio on kasvanut nopeasti.
Äänikirjasovellukset ovat tulleet osaksi monen arkea helppokäyttöisyytensä ansiosta.Nella Nuora / Yle

Lomapäivien aikana kirjojen lukemiseen ja kuuntelemiseen on aikaa. Myös matkustaminen ja pitkät ajomatkat tekevät äänikirjoista suosittuja juuri jouluna.

– Äänikirjoista on tänä vuonna puhuttu niin paljon, että moni on varmaan päättänyt nyt kokeilla uutta kirjojen käyttötapaa, toteaa Sari Forsström.