Venäjänkielinen palvelu on kilpailuvaltti

Joensuulaisiin liikkeisiin kaivataan lisää venäjänkielisiä myyjiä.

Joensuu
Muotitavaratalo Joensuun ydinkeskustassa.
Muotitavaratalo Joensuun ydinkeskustassa.YLE / Heikki Haapalainen

Joensuulaisissa liikkeissä saa vaihtelevasti palvelua venäjänkielellä. Isommissa kaupoissa, kuten esimerkiksi Prismassa on parikymmentä venäjänkieltä taitavaa myyjää.

Pienemmissä liikkeissä kielitaitoisten määrä vaihtelee yhdestä muutamaan henkeen.

Esimerkiksi Carlsonin tavaratalossa venäjänkieltä taitavia on tällä hetkellä yksi, Kekäleessä ja Sokoksella kummassakin kolme ja Intersportin kahdessa liikkeessä yhteensä neljä.

Tarve korostuu erityisesti sesonkiaikoina, muun muassa nyt vuodenvaihteessa.

Venäjänkielinen palvelu on yrityksille hyvä kilpailuvaltti, koska rajan takaa tulevat ostosmatkailijat arvostavat kaupankäyntiä omalla äidinkielellään.

Venäjänkielen taitoisten myyjien palkkaaminen ei ole kuitenkaan yksiselitteistä, sanoo Carlsonin tavaratalonjohtaja Heidi Hattunen.

– Se on aina vähän tilannekohtaista, että miten pystymme työllistämään uusia työntekijöitä ja minkälaista työvoimaa on saatavilla. Tärkeää on myös hyvä suomenkielen taito. Asiakkaita pitää pystyä palvelemaan kummallakin kielellä.