Liikenteen mittaushistorian huimin luku: ylinopeuskäryt ampaisivat uuteen ennätykseen

Automaattivalvonta lisääntyy: uudet ruotsalaistyyppiset peltipoliisit tositoimiin kesällä.

ylinopeus
Uuden sukupolven ensimmäinen kameratolppa asennettiin nelostielle Sysmän Onkiniemeen lokakuussa.
Ensimmäinen 4-tielle Lusin ja Vaajakosken välille tuleva uuden sukupolven peltipoliisi asennettiin Sysmän Onkiniemeen.Markku Lähdetluoma / Yle

Tienvarsien peltipoliisit iskivät viime vuonna silmää autoilijoille useammin kuin koskaan ennen. Ylinopeuksien automaattivalvonta kirjasi Suomen maanteiltä yhteensä lähes 609 000 huomautusta, rikesakkoa ja sakkoa.

– Se on poliisin mittaushistorian suurin luku, sanoo poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen poliisihallituksesta.

Automaattivalvonnan ylinopeuskäryt
Yle Uutisgrafiikka

Rikesakolla hoitui noin puolet ylinopeuksista ja huomautuksilla miltei sama määrä. Päiväsakon puolelle mentiin yli 20 kilometrin ylinopeuksissa ja niitä oli reilut pari prosenttia kaikista automaattivalvonnan käryistä.

Lisää kameroita

Vuoden 2018 kokonaisluvussa on kasvua edellisvuoteen noin 10 prosenttia, mutta vuoteen 2014 verrattuna seuraamusmäärä on lähes tuplaantunut. Se taas johtuu pitkälti nopeusvalvonnan lisääntymisestä: kameramäärä on tuplautunut muutamassa vuodessa.

Holopainen huomauttaa kärylukua nostaneen myös puuttumiskynnyksen lasku yhdellä kilometrillä pari vuotta sitten. Nyt rikesakko räpsähtää yli 7 km/h ylinopeudesta ja valtiolle kilahtaa tuloja 140–200 euroa. Kaikkinensa valtio tienaa rikesakoista yli 50 miljoonaa euroa vuodessa.

Ajotavat siistiytyneet

Lisäksi ajoneuvokanta ja liikenteen määrä on kasvanut vuosi vuodelta: se heijastuu myös peltipoliisien välähdysmääriin. Itse asiassa onkin siis käynyt niin, että autoilijoiden ajotavat ovat siistiytyneet, vaikka rangaistusmäärät ovat kasvaneet.

– Ajosuoritteisiin suhteutettuna ylinopeutta ajavien määrät ovat laskeneet, Holopainen toteaa.

Nyt kuusi ajoneuvoa tuhannesta tolpan ohiajaneesta kaasutteli sellaista nopeutta, että kamera välähti ylinopeuden merkiksi.

Poliisi valvoo liikennettä edelleen myös ns. perinteisin menetelmin (esim. poliisi ja käsitutka). Perinteisen valvonnan liikennesakkoja kirjoitettiin viime vuonna noin 190 000.

Kun kaikki liikennesakot ja huomautukset lasketaan yhteen, nousee viime vuoden luku 799 000:een. Siinäkin on nousua viime vuosiin verrattuna.

Kaistanvaihto ei pelasta

Alkanut vuosi voi hyvinkin rikkoa juuri syntyneen ennätysluvun, koska automaattivalvontaa lisätään edelleen kuluvana vuonna.

Poliisin käyttöön on päätetty tilata 150 nopeusvalvontalaitteistoa, joista joitakin kymmeniä saadaan kytkettyä toimintaan tämän vuoden aikana. Ne tulevat Nelostielle Heinolan Lusista Jyväskylän Vaajakoskelle saakka ja Valtatie 6:lle Koskenkylästä Kouvolaan asti.

– Tavoite on saada uudet kamerat tositoimiin kesäkaudelle, Holopainen sanoo.

Uudet automaattikamerat ovat ruotsalaisvalmisteisia ja ovat entuudestaan yleisiä Ruotsissa. Ne sisältävät joukon ominaisuuksia, joita ei nykyisistä tolppakameroista löydy.

Hoikat peltipoliisit mittaavat ajoneuvojen nopeutta tutkalla, joka ottaa ajoneuvon seurattavakseen vähintään kymmenien metrien päästä ja seuraa sitä koko ajan tolpalle saakka. Kaistanvaihto ei auta. Se pystyy myös seuraamaan useita autoja yhtäaikaa ja useita kaistoja samanaikaisesti.

Lue lisää:

Viisikymppiset kaahaavat eniten ylinopeudella – nuoret kärähtävät puolta harvemmin

Näille automerkeille peltipoliisi välähtää useimmin: BMW, Audi ja Mercedes-Benz kärjessä

Peltipoliisit hoikkenevat – 150 ruotsalaismallista nopeusvalvontakameraa maanteiden varsille

Minkä hallitus mokasi, sen nopeusvalvonta paikkasi – rikesakkotuotot ylittävät odotukset 10 miljoonalla eurolla