Jättimäiset moottorikelkat tulevat – kuljetukseen mahtuu jopa parinkymmenen hengen ryhmä kerralla

Jättikelkoilla voi ajaa moottorikelkkailureiteillä joissa niiden käyttö sallitaan lisäkilvellä.

moottorikelkkailu
Jättikelkka
Jättikelkka

Uudenvuoden aattona voimaan tulleen uudistetun ajoneuvolain mukainen raskas moottorikelkka saa painaa enintään 800 kiloa. Se voi olla enintään 1,7 metriä leveä ja sitä saa kuljettaa T-luokan kortilla tavallisen kelkan tapaan.

Lisäksi laki sallii, että jättikelkan mukana voi olla kuskin lisäksi neljä matkustajaa sekä reki tai useita rekiä perässä kyytiläisineen. Liikenne- ja viestintäministeriöstä kerrotaan, että lakimuutoksella on haluttu helpottaa yritysten toimintaa ja keventää säätelyä.

– Työ raskaiden moottorikelkkojen lainsäädännön muuttamiseksi aloitettiin yli kaksi vuotta sitten. Saimme myös vetoapua Lapin kansanedustajilta, että ministeriö käynnisti lopulta muutokseen johtaneen lainsäädäntöhankkeen, kertoo Polartec Motor Oy:n toimitusjohtaja Petri Keskitalo.

Lopputulos ei kuitenkaan tyydytä Keskitaloa, koska uudistettukaan lainsäädäntö ei ole hänen mukaansa linjassa EU-oikeuden perussopimuksen kanssa eli on EU-oikeuden vastainen. Kelkkareittien käyttö ei ole edelleenkään raskaiden kelkkojen käytettävissä vaan reittien pitäjien päätettävissä.

Lakiasiaintoimisto Lex Barents Oy teki kantelun vuoden 2017 joulukuussa EU-komissiolle, koska Suomessa estettiin virallisten reittien käyttö Euroopan Unionin alueella valmistetuilta ajoneuvoilta. Tästä syystä EU-komissio varoitti Suomea EU-oikeuden vastaisesta linjasta viime lokakuussa.

Polartec Motor Oy on Italiassa valmistettujen Alpina kelkkojen maahantuojana Suomessa. Alpina on tällä hetkellä ainoa raskas moottorikelkkamerkki jota Suomessa myydään.

Alpina vetää latukonetta
Alpina jättikelkka vetää latua vaaramaisemassa. Kuva: Polartec Motor Oy

Raskas moottorikelkka soveltuu erityisesti työkäyttöön

Leveä ja painava jättikelkka on ominaisuuksiltaan vielä varsin kömpelö joten perinteisillä mutkaisilla maastoreiteillä ajettavilla kelkkasafareille tuskin tullaan näkemään raskaita kelkkoja kovin pian.

– Ei olla suunniteltu niiden hankkimista, mutta kuka tietää ehkä tulevaisuudessa. Odotetaan ensin, että millaista kalustoa alkaa tulla markkinoille ja miten reittien ylläpitäjät suhtautuvat tähän asiaan. Katsotaan sen jälkeen sitten, mutta ainakaan heti me ei olla niitä ostamassa, kertoo Lapin Safarit Oy:n operatiivinen johtaja Rami Korhonen Rovaniemellä.

Raskaat jättiläismäiset kelkat soveltuvat paremmin työkäyttöön ja avonaisempiin sekä tasaisempiin maastoihin. Matkailuyritysten käytössä näitä jättiläisiä on ainakin Rukalla ja Rovaniemellä.

Rovaniemellä muun muassa revontulimatkailijoille palveluita tarjoava yritys on löytänyt jättikelkoille sopivaa käyttöä. Lumijunaksi ristitty jättikelkka vie revontulibongarit pois valojen äärestä ja sen lisäksi ryhmiä voidaan kuljettaa läheiselle järvelle kaloja narraamaan.

Apukassa jättikelkka on valjastettu vetämään lämmitettyjä kuljetusvaunuja.
Apukassa jättikelkka on valjastettu vetämään lämmitettyjä kuljetusvaunuja.Raimo Torikka / Yle

– Me kuljetetaan erilaisiin ohjelmiin asiakkaita näillä isoilla kelkoilla. Revontulisafareihin, pilkkisafareihin ja muihin kuljetuksiin mitä meidän ohjelmat tarvitsevat, esittelee yrittäjä ja Apukka Resort Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markus Kolari.

Jykevän kelkan perään voi kytkeä useita katettuja ja lämmitettyjä kuljetusvaunuja.

– Me pystytään viemään kerralla 19 asiakasta kahdessa lämpimässä vaunussa maastoon. Lämmitys takaa erittäin mukavan asiakaskokemuksen retkille, vakuuttaa Markus Kolari.

Yksi kuljettaja voi viedä koko ryhmän kerralla metsään tai järvelle. Yhtä suuren turistimäärän kuljetukseen vaaditaan normaaleilla moottorikelkoilla neljästä viiteen kelkkaa ja kuljettajaa.

Yrittäjä Markus Kolari on ottanut käyttöön raskaat moottorikelkat yrityksessään Rovaniemn Apukassa.
Yrittäjä Markus Kolari on ottanut käyttöön raskaat moottorikelkat yrityksessään Rovaniemn Apukassa.Antti Mikkola / Yle

Raskaat moottorikelkat odottavat reiteille pääsyä

Lapissa on kelkkareittejä ja uria yhteensä noin 8000 kilometriä. Raskailla kelkoilla voi reiteille tai urille mennä vain jos se on erikseen lisäkilvellä sallittu.

Rovaniemen kaupungilta on lupailtu, että raskaille kelkoille voidaan mahdollisesti avata ensimmäiset viralliset reitit Napapiirin alueelle.

Metsähallituksen luontopalveluiden aluepäällikkö Elina Stolt puolestaan kertoo, että Metsähallitus pohtii urien soveltuvuutta raskaiden kelkkojen käyttöön myöhemmässä vaiheessa.

– Emme ole ehtineet vielä miettiä asiaa käytännön tasolla. Tulemme hyödyntämään tässä pohdinnassa mm. viime vuonna käynnissä olleen MOKEMA -hankkeen (moottorikelkkailun edellytysten kehittäminen) tuloksia.

Rovaniemen Apukassa virallisille reiteille ei kiirehditä vaan ajellaan turvallisesti vielä omilla reiteillä.

– Meillä on kaksi järveä tässä vieressä, Apukkajärvi ja Olkkajärvi ja sen lisäksi me olemme luvittaneet reittejä Metsähallituksen puolelta, joten meillä on omat reitit missä me ajellaan, sanoo Apukan isäntä Markus Kolari.

Uudistetun ajoneuvolain 800 kilon painoraja moottorikelkoille helpottaa myös sellaisten mönkijöiden rekisteröintiä moottorikelkaksi joihin on asennettu telasarja. Tämä tuo mahdollisesti tulevaisuudessa myös telamönkijät kelkkareiteille.

Näkymä jättikelkan vetämästä vaunusta
Näkymä jättikelkan vetämästä vaunustaRaimo Torikka / Yle

Korjattu 5.1.2019: Ensimmäisessä kappaleessa kantelun tekijäksi Lakiasiaintoimisto Lex Barents Oy.