Analyysi: Applen tulosvaroitus sai tuomiopäivän ennustajat jo liikkeelle – mutta se on liian aikaista

Kiinan myynnin kangertelu aiheutti Applen tulosvaroituksen. Toinen syy on se, että kuluttajat eivät enää näe syytä vaihtaa puhelintaan, kirjoittaa Juha-Matti Mäntylä.

Tulosvaroitus
Tim Cook
Kristoffer Tripplaar / AOP

It-yhtiö Apple säikäytti viime yönä sijoittajat, kun se arvioi myyntinsä jääneen vuoden 2018 lopulla edellisvuotta pienemmäksi.

Vielä pari kuukautta sitten Apple odotti myyvänsä viime vuoden kolmen viimeisen kuukauden aikana tuotteitaan ja palveluitaan 90 miljardin dollarin arvosta – joulumyynti jäi yhtiön arvion mukaan lopulta 84 miljardiin dollariin.

Applen vuosimyynti on suunnilleen yhtä suuri kuin Suomen koko bruttokansantuote, mutta sijoittajat säikähtivät suunnan muutoksesta.

Tämä oli ensimmäinen kerta vuosikymmeniin, kun Apple joutui tarkistamaan ohjeistustaan, eli sijoittajille antamiaan etukäteisarvioita.

Millaisissa vaikeuksissa yhtiö oikeasti on?

Ensimmäinen biljoonan dollarin yritys

Apple oli viime kesänä ensimmäinen yhtiö, jonka markkina-arvo ylitti biljoonan dollarin rajan. Kurssihuippu ajoittui viime syksylle. Sen jälkeen Applen arvo on pudonnut lähes 40 prosenttia.

Yhtiö luisuu samalla tavalla kuin muutkin yhdysvaltalaiset it-jätit – Amazon, Facebook, Google ja Netflix. Sijoittajien luottamus teknologiajätteihin horjuu.

Unohdetaan kuitenkin muut. Applen toimitusjohtaja Tim Cookilla on neljä selitystä, (siirryt toiseen palveluun) miksi yhtiö tuotti sijoittajille karvaan pettymyksen:

Ensinnäkin Applen uudet tuotejulkaisut ajoittuivat viime vuonna toisin kuin edellisenä vuonna. Siksi vuosineljänneksiä ei Cookin mukaan ole helppo vertailla.

Toisaalta Applen tuotejulkaisut – esim. kellot, Mac-tietokoneet ja iPadit – olivat vaikeuksissa, koska niiden osia oli vaikea saada markkinoilta.

Kolmas ongelma oli kallis dollari, joka leikkasi Cookin mukaan myynnin kasvusta kaksi prosenttiyksikköä edellisvuoteen verrattuna.

Neljäs syy oli kehittyvät markkinat, ennen kaikkea Kiina.

CNBC:n haastattelussa (siirryt toiseen palveluun)Cook toteaa, että varsinainen ongelma oli Kiinan talouskasvun hidastuminen vuoden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla, ja siihen päälle tulevat Kiinan ja Yhdysvaltain kauppasuhteiden jännitteet.

Apple kärsii tilanteesta, mutta toimitusjohtaja Cook kiistää voimakkaasti, että yhtiöön kohdistuisi painostusta Kiinan hallinnon puolelta.

Hänen mukaansa ei ole myöskään vakuuttavia merkkejä siitä, että kiinalaiset kuluttajat hylkisivät yhtiötä sen yhdysvaltalaisuuden vuoksi.

Kuluttaja ei kaipaa uutta puhelinta

Applen tulosvaroituksesta on pääteltävissä vielä viideskin ongelma. Kuluttajat eivät yksinkertaisesti ole enää halukkaita vaihtamaan kännykkäänsä yhtä usein kuin aikaisemmin.

Tämän havainnon on tehnyt muun muassa BayStreet Researchin analyytikko Cliff Maldonado.

Hän toteaa Wired-lehden haastattelussa (siirryt toiseen palveluun), että vielä kolme vuotta sitten kuluttajat vaihtoivat puhelinta noin kahden vuoden välein. Viime vuoden lopussa puhelimen vaihtoikä oli noussut 35 kuukauteen.

Apple on myös itse vaikuttanut puhelinten vaihtotahdin hidastumiseen. Yhtiön taannoisen akkuskandaalin ja sitä seuranneen akunvaihtokampanjan (siirryt toiseen palveluun)ansiosta moni vanha puhelin sai lisää elinvuosia.

Yhtiö markkinoi taannoin (siirryt toiseen palveluun) myös uutta käyttöjärjestelmäversiotaan lupaamalla, että vanhat puhelimet käynnistyvät jatkossa nopeammin kuin ne tekivät uutena.

Ei ihme, jos kuluttaja siirtää hankintapäätöstä.

Apple kuitenkin houkutelee käyttäjiä puhelinten vaihtoon. Yhtiö aikoo kehittää vaihtopalveluja liikkeissään ja toimia myös puhelinhankinnan rahoittajana.

Perinteisesti puhelimia on rahoitettu lähinnä operaattoreiden kanssa solmittavilla kytkysopimuksilla.

Lopun alku?

Applen tulosvaroituksen jälkeen ensimmäiset pahanilmanlinnut ovat jo ennustaneet lopun olevan lähellä. Applelle käy kuten Blackberrylle – jopa pahemmin (siirryt toiseen palveluun).

Suomalaisittain voisi ajatella, että Applelle on käymässä kuten Nokialle (siirryt toiseen palveluun).

Applen heikkoutena voi pitää myös sitä, että yhtiön tulos syntyy pääosin iPhone-puhelimista, tulevaisuudessa puhelin ei ole enää se iso juttu. Teknologiamaailman herruus ratkaistaan esimerkiksi tekoälyn kehityksessä – ja siinä Google ja Amazon ovat merkittävästi Applea edellä.

Toisaalta Netflix ja Amazon panostavat miljardeja sisältöihin ja viihteeseen, Apple on ennen kaikkea laitevalmistaja.

Liian aikaista

Uutisia lukiessa on helppo unohtaa, että Applella on maailman arvokkain brändi (siirryt toiseen palveluun) ja yhtiö teki vuoden lopulla ennätyksen niin palvelumyynnissä, älykellojen ja monien muiden laitteiden kaupassa kuin käyttäjien määrässäkin.

Ja vaikka yhtiö antoi tulosvaroituksen, varoituksessa oli kyse liikevaihdosta. Tulosmielessä Apple on rahantekokone. Jokaisesta kassakoneeseen pudonneesta dollarista yhtiölle jää käyttökatetta noin 38 prosenttia.

Vertailu Nokiaan ontuu, koska Apple ei ole koskaan halunnut olla kuten Nokia. Yhtiö ei yritä saada puhelintaan jokaiseen taskuun vaan metsästää jokaisesta markkinasta maksukykyisimmät kuluttajat asiakkaakseen.

Tuomiopäivän ennustajat ovat aikaisin liikkeellä.

Lue lisää:

Apple, Amazon, Facebook, Netflix ja Google saivat selkäänsä – yhtiöiden arvosta suli muutamassa viikossa satoja miljardeja
Apple laski liikevaihtoennustettaan sijoittajien pettymykseksi – toimitusjohtaja syyttää Kiinan ja USA:n kauppasotaa

Korjaus 17.50: Muutettu triljoonat suomalaisen numerokäytännön mukaisiksi biljooniksi.