Kaupoissa on menossa vuoden tärkein alennussesonki – Ostokset tehdään edelleen kivijalkaliikkeistä

Vaatteiden lisäksi kaupaksi käyvät muun muassa kodinkoneet.

alennusmyynti
Alennusmyynnit ja kylmä kesäsää vetävät kansaa kauppakeskuksiin.
Kaupat suhtautuvat luottavaisesti menossa olevaan alesesonkiin.Nella Nuora / Yle

Vuodenvaihteen alennusmyynnit pitävät pintansa. Joulun jälkeinen tarjousmyynti on edelleen kaupan alalla vuoden tärkein alesesonki. Alennuksella myydään varsinkin sesonkituotteita, sillä kaupoissa tehdään tilaa kevään tavaroille ja vaatteille.

– Vuoden viimeinen viikko on kiireisin viikko, kertoo Cubuksen Tornion myymälän päällikkö Satu Tallavaara.

Suurten kauppaketjujen mukaan valtakunnallisesti joulumyynti sujui hyvin ja menossa olevan alesesongin suhteen ollaan luottavaisia.

– Normaaliaikaan verrattuna puolet vilkkaampaa niin liikevaihdollisesti kuin asiakasmäärissäkin, arvioi Tallavaara oman myymälänsä osalta.

Edullisesti, mutta tarpeeseen

Vaatteiden lisäksi kysyntää on esimerkiksi kodinkoneille.

– Kodinkoneiden hankinta on päällimmäisenä tässä meneillään, mutta tuntuu olevan sekin aika työlästä, sanoo kauppakeskuksessa asioinut Sakari Lindström.

Lindström arvioi, että mukaan kotiin lähtee kauppareissulta myös vaatteita.

– Kyllähän alennusmyynneistä kannattaa hakea se, mitä arvelee vuoden aikana tarvitsevansa. Sehän on selvää, että jos puoleen hintaan myydään niin tokihan se kannattaa ottaa, hän toteaa.

Leluja jälkikasvulle

Myös Anette Myllykosken alennusmyyntien kauppalistalla on vaatteiden ohella kodinkoneita.

– Pyykkikoneita on käyty katsomassa ja varsi-imuria on myös suunniteltu, hän sanoo.

Perheen pienemmille on vaatteiden ohella hankittu leikkikaluja.

– Me käytiin tuolla Prismassa ja ostin kaksi legopussia, kertoo perheen jälkikasvu, Elias Myllykoski.

Kivijalkaliikkeet ovat säilyttäneet vahvan roolinsa alekaupassa, vaikka verkkokaupan merkitys on kasvanut. Verkkokauppa myös ruokkii eräissä tuoteryhmissä varsinaisten myymälöiden myyntiä, muutenkin kuin markkinoinnin kautta. Tuotteisiin ja niiden ominaisuuksiin tutustutaan verkossa, mutta varsinaiset kaupat tehdään myymälässä.