KSML: Valitus kuluttajariitalautakuntaan saattaa muuttua maksulliseksi

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg korostaa, että maksullisuuteen siirtyminen on viimeinen vaihtoehto.

kuluttajavalitus
Pauli Ståhlberg
Pauli StåhlbergMikko Koski / Yle

Valittaminen kuluttajariitalautakuntaan saattaa vastaisuudessa olla maksullista, jos lautakunnan työtaakka kasvaa vielä nykyisestä. Asiasta kertoo Keskisuomalainen (siirryt toiseen palveluun).

Valituksia on voinut tehdä toissa vuodesta lähtien sähköisellä lomakkeella. Paperiaikaan verrattuna on kasvanut erityisesti liitteiden määrä.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg kertoo lehdelle, että yhdessä ratkaisupyynnössä on nykyisin keskimäärin yli sata sivua. Hän toivookin, että kuluttajat oppisivat tekemään valitukset nykyistä jäsennellymmin.

Puheenjohtajan mukaan mahdollinen maksu voisi olla sidoksissa mahdollisen hyvityksen määrään. Yksi vaihtoehto on, että eri hyödykkeitä koskevilla valituksilla olisi eri hinnat.

Ståhlberg kuitenkin korostaa, että maksullisuuteen siirtyminen on viimeinen vaihtoehto.