Suomen johtava lankavalmistaja keksi keinon ratsastaa muumeilla Japaniin – käärii lankakerät muumivyötteisiin

Villalankoja valmistava Novita haluaa kasvattaa tuotteidensa vientiä ulkomaille.

neulonta
Novitan muumilankaa korissa
Muumibrändillä myydään lukuisia erilaisia tuotteita. Novitan lankakerät ovat ensimmäiset Muumi-villalangat markkinoilla.Novita

Käsityölankoja valmistava Novita tavoittelee jalansijaa Aasian markkinoilla.

Keihäänkärjekseen lankavalmistaja lanseeraa uudet Muumi-langat. Suosittujen satuhahmojen uskotaan vauhdittavan kansainvälistä vientiä.

– Erityisesti Japanista on tullut meille alustavia tiedusteluja. Ajattelimme, että nyt on oikea hetki ja tuote lähteä tavoittelemaan uusia kuluttajia, toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen sanoo.

Muumien suosio Japanissa on vahva. Muumeista tuli 90-luvulla maailmanlaajuisesti iso bisnes juuri Japanissa piirretyn tv-sarjan myötä. Maaliskuussa Tokion lähelle on valmistumassa Muumi-teemapuisto.

Ensimmäiset Muumi-villalangat

Novita on sopinut lankojen valmistamisesta muumituotteita ja -tekijänoikeuksia hallinnoivan Moomin Characters -yhtiön kanssa. Yhtiö myy muumin käyttöoikeuksia ja saa vastineeksi osan muumituotteiden tuotosta.

Yhtiön mukaan Novitan langat ovat ensimmäiset Muumi-villalangat markkinoilla. Muumivyötteen saa kolme erilaista lankaa.

Lankojen lisäksi Novita julkaisee neuleohjekirjat, joihin on viime vuoden ajan suunniteltu uusia Muumi-aiheisia neulemalleja.

Viime vuonna 90 vuotta täyttänyt Novita on valmistanut Muumi-aiheisia lankoja ennenkin.

– Juhlavuonna kävimme vanhoja arkistojamme läpi, ja löysimme vanhoja Muumimamman vauvalanka -vyötteitä. Novita valmisti lankaa 1970-luvulla. Ajatus uusista langoista lähti siitä, Yrjö-Koskinen sanoo.

Askeleita kansainvälisille markkinoille

Suomi on Novitan vahva päämarkkina-alue, mutta se pyrkii kasvattamaan vientiä ulkomaille.

Viime vuonna yhtiön lankoja alettiin myydä Isossa-Britanniassa brittiläisen John Lewis -ketjun tavarataloissa ja verkkokaupassa.

Lankayhtiö piti sopimusta tärkeänä askeleena kansainvälistymisessään. Vastaanotto on ollut hyvä ja myynti on lähtenyt yhtiön mukaan vilkkaasti käyntiin. Vain brexitin aiheuttama epävarmuus hermostuttaa brittien kanssa kauppaa käyviä yrityksiä.

Novita vie lankoja myös Ruotsiin, Norjaan ja Viroon. Lisäksi isojen kansainvälisten verkkokauppojen kautta Novita tavoittaa myös yhdysvaltalaisia ja eurooppalaisia kuluttajia.

– Panostamme vientiin. Tavoitteemme on kolminkertaistaa se seuraavien kolmen vuoden aikana. Vientimme on ollut vielä hirveän pientä, noin miljoonan euron luokkaa, Yrjö-Koskinen sanoo.

Novitan koko liikevaihto on ollut noin 23 miljoonaa euroa. Suomessa Novitan markkinaosuus on yli 90 prosenttia.

Yhtiöllä ei vielä ole sopimuksia lankojen jälleenmyynnistä Aasiassa. Tämän vuoden aikana Novita etsii Aasiasta sopivaa yhteistyökumppania.

Novitan tehtaan kyltti
Novitan tehdas sijaitsee Korialla, Kouvolassa.Pyry Sarkiola / Yle

Virkattuja muumihahmoja

Novita luottaa siihen, että neulomisen suosio jatkuu, ja on vahvaa myös ulkomailla.

Yhtiön omassa nettiyhteisössä on yli 100 000 rekisteröitynyttä jäsentä ja nuoret opettelevat neulomistaitoja Youtube-videoista.

– Neulebuumi on jatkunut jo pitkään. En usko, että se on ohimenevä trendi. Ihmiset arvostavat itsetehtyä ja luonnon raaka-aineita. Näiden arvojen tueksi neulominen sopii erinomaisesti. Toivottavasti nämä arvot pysyvät pitkään, Yrjö-Koskinen sanoo.

Yhtiötä avittaa myös pohjoismaisen muotoilun trendikkyys ulkomailla.

Lisäksi Japanissa on omat villityksensä. Yrjö-Koskisen mukaan maassa virkataan amigurumeja, jotka ovat pieniä virkattuja tai neulottuja pehmohahmoja.

– Toivottavasti tulevaisuudessa langoistamme virkataan pieniä muumihahmoja, Yrjö-Koskinen sanoo.

Novitan langat valmistetaan pääosin Kouvolassa sijaitsevassa kehräämössä. Yhtiö työllistää Kouvolassa 50 ihmistä.

Novitan tehtaan linjasto
Pyry Sarkiola / Yle