Markkinaoikeus ei löytänyt ratkaisua siihen, milloin Finnair saa maksaa alennettuja myöhästymiskorvauksia – Finnair tyytyväinen päätökseen

Finnairin on pääsääntöisesti maksettava EU-asetuksen mukaiset vakiokorvaukset perutuista ja myöhästyneistä lennoista. Yhtiölle ei kuitenkaan määrätä kuluttaja-asiamiehen vaatimaa uhkasakkoa alempien korvausten tarjoamisesta.

Lentoliikennehäiriöt
Finnairin koneita kentällä
AOP

Markkinaoikeus on antanut päätöksen (siirryt toiseen palveluun) kuluttaja-asiamiehen ja Finnairin välisestä riidasta, joka koski lentojen peruutuksista ja myöhästymisistä maksettuja korvauksia.

Markkinaoikeuden mukaan Finnairin on aina maksettava lain mukaiset vakiokorvaukset, jos ehdot täyttyvät.

Markkinaoikeus ei kyennyt määrittelemään millaisten teknisten vikojen vuoksi Finnair voisi maksaa matkustajalle alemman korvauksen. Vakiokorvaus voidaan evätä vain poikkeuksellisissa, hyvin harvinaisissa tilanteissa.

Ratkaisu on kuluttajan kannalta suuri pettymys.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Päätös on Finnairille erävoitto, koska yhtiö voi jatkossakin tarjota asiakkaille hyvityksenä alempia korvauksia ja lahjakortteja.

– Olemme tyytyväisiä markkinaoikeuden tänään antamaan päätökseen, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Finnairin tiedotteen mukaan se maksoi viime vuonna asiakkailleen korvauksia 18 miljoonaa euroa eri syistä.

– Usein myös silloin, kun varsinaista korvausvelvollisuutta ei ollut.

Markkinaoikeus ei määrännyt Finnairille kuluttaja-asiamiehen vaatimaa 500 000 euron uhkasakkoa, jolla kuluttaja-asiamies halusi estää alennettujen korvausten tarjoamisen.

Riitely korvauksista jatkuu entiseen tapaan

EU-asetuksessa on määrätty, miten monta tuntia lento voi myöhästyä ja millaisen korvauksen lentoyhtiö joutuu maksamaan. EU-oikeuden mukaan tekninen vika voi joissakin tapauksessa vapauttaa yhtiön korvauksista.

Koska markkinaoikeus ei kuluttaja-asiamiehen vaatimuksen muotoilun vuoksi pystynyt määrittelemään, milloin Finnairin ei tarvitse maksaa vakiokorvausta, riita jatkuu.

Markkinaoikeuden päätös ei vaikuta käräjä- ja hovioikeuksissa sekä kuluttajariitalautakunnassa vireillä oleviin riitoihin.

Päätös merkitsee, että jos matkustaja ei tyydy Finnairin tarjoamaan alempaan korvaukseen tai lahjakortteihin, on ratkaisua nykyiseen tapaan haettava oikeudesta.

Kuluttaja-asiamies pettynyt – riitoihin luvassa oikeusapua

Kuluttaja-asiamies Katri Väänästä harmittaa markkinaoikeuden päätös, joka jättää tilanteen auki. Virasto valittaa päätöksestä (siirryt toiseen palveluun)korkeimpaan oikeuteen.

– Ratkaisu on kuluttajan kannalta suuri pettymys. Meidän näkökulmasta katsottuna Finnair estää edelleen kuluttajalta lainmukaisia oikeuksia epäämällä vakiokorvaukset. Haemme valituslupaa.

Katri Väänänen kannustaa ihmisiä tekemään valituksen edelleen kuluttajariitalautakuntaan (siirryt toiseen palveluun).

Finnair estää edelleen kuluttajalta lainmukaisia oikeuksia epäämällä vakiokorvaukset.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

– Lähdemme samaan aikaan myös avustamaan kuluttajaa käräjäoikeudessa näissä jutuissa.

Monimutkaisessa tapauksessa kyse on siitä, että Finnair vetoaa valmistelu- ja suunnitteluvirheisiin, tiivistää Väänänen.

– Ne eivät meidän mielestämme ole sellaisia poikkeuksellisia asioita, joiden perusteella korvauksen voisi jättää maksamatta.

Lue lisää:

Finnair markkinaoikeuteen matkustajien oikeuksien polkemisesta – "Olemme hämmentyneitä"

Myöhästyikö lentosi ja lentoyhtiö tarjosi lahjakorttia? Saatat olla oikeutettu paljon enempään