Savonlinnan lentokoneonnettomuuden tutkinnassa huomio kiitoradan kunnossapitoon – Finaviaa kehotettu juuri tarkistamaan kenttien hoitotoimet

Finavia ei kerro, millaisia kunnossapitotoimia Savonlinnan lentokentällä tehtiin ennen onnettomuutta, jossa lentokone joutui sivuluisuun.

onnettomuudet
Raf Avian lentokone ajatuneena sivuun kiitoradalta Savonlinnan lentokentällä
Kiitoradalta sivuun ajautunut RAF Avian lentokone Savonlinnan lentokentällä.Onnettomuustutkintakeskus

Onnettomuustutkintakeskus aikoo kiinnittää maanantai-aamuisen lentokoneen sivuluisun tutkinnassa huomiota Savonlinnan lentokentän kunnossapitotoimiin. Onnettomuustutkintakeskus suositteli Finavialle kaksi kuukautta sitten, että yhtiö tarkistaa kiitoteiden kunnossapidon käytäntönsä, kiitotien kunnon arviointimenettelyt ja sen, miten muuttuviin olosuhteisiin reagoidaan.

Suosituksen taustalla oli Turussa sattunut, Savonlinnan tapausta muistuttava onnettomuus, jossa lentokone ajautui sivuluisuun muun muassa sohjoisen kiitoradan takia.

– Emme ole vielä seuranneet, miten Finavia on noudattanut suosituksiamme, Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoo.

Totesimme, että kunnossapito-ohjeet ovat riittävällä tasolla, eikä muutoksia tarvitse tehdä.

Finavian tekninen johtaja Henri Hanson

Finavia on tarkistanut ohjeensa kiitoratojen kunnon arviointiin ja niiden kunnossapitoon liittyen. Muutoksia toimintaan ei ole tehty.

– Kävimme läpi ohjeiden ajantasaisuuden ja paikkansapitävyyden. Totesimme, että ne ovat riittävällä tasolla, eikä muutoksia tarvitse tehdä, Finavian tekninen johtaja Henri Hansson sanoo.

Savonlinnan lentokentällä toimivan, muun muassa matkatavaroita käsittelevästä Maavoima Oy:stä kerrotaan kiitoradan olleen erittäin liukas. Finavialta ei kerrota, millaisia mittauksia tai kunnossapitotoimia Savonlinnan kentälle tehtiin ennen koneen laskeutumista.

Raf Avian logolla varustettu lentokone lumisella Savonlinnan lentokentällä
Kiitoradalta sivuun ajautunut RAF Avian lentokone Savonlinnan lentokentällä.Kalle Purhonen / Yle

Hansonin mukaan kiitoratojen kuntoa seurataan jatkuvasti, ja lentokenttien talvikunnossapito on Suomessa huippuluokkaa. Kiitoradalta mitataan muun muassa kitkaan liittyviä ominaisuuksia joka kerta, kun sääolosuhteet muuttuvat. Lentokoneen kapteeni saa tiedot järjestelmiinsä.

– Kapteeni tekee päätöksen siitä, onko kentälle turvallista laskeutua, Hansson sanoo.

Onnettomuustutkintakeskus kerää nyt talteen lentokoneen mustat laatikot ja lennonjohdon tallenteet sekä haastattelee miehistöä. Kiitotien kitkaolosuhteet mitattiin kentältä heti tuoreeltaan tapahtuman jälkeen.

Johtaja Veli-Pekka Nurmi painottaa, että vaikka kukaan ei loukkaantunut, on tämänkaltaiset onnettomuudet tärkeää tutkia huolella.

– Meillä on Suomessa talviaikaan hyvin erikoiset olosuhteet moniin muihin paikkoihin nähden. On tärkeää saada tutkittua tällaiset tapaukset voidaksemme ottaa niistä opiksi, Nurmi sanoo.

Savonlinnan lentokentän luminen piha
Savolinnan lentokenttä maanantaina muutama tunti onnettomuuden jälkeen.Kalle Purhonen/Yle