Luetun ymmärtäminen takkuaa monilla peruskoululaisilla – Oulun pääkirjastolla ilmainen luento, josta voi saada vinkkejä luetun ymmärtämisen parantamiseen

Joillain lapsilla luetun ymmärtäminen ei seuraakaan niin sanottua teknistä lukutaitoa.

Oulu
kirja
Niko Mannonen / Yle

Peruskoulusta valmistuu nuoria, joilla luetun ymmärtäminen ei ole riittävällä tasolla jatko-opintoja varten. Näin kertovat Oulun yliopiston logopedian opiskelijat Anna-Kaisa Jawad ja Reetta Penttilä.

Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka lukeminen onnistuisi hyvin, saattaa tekstin sisältö ja sen viesti jäädä epäselväksi. Luetun ymmärtäminen kehittyy usein saaman aikaan, kun lapsi oppii lukemaan.

Joillain lapsilla luetun ymmärtäminen ei seuraakaan niin sanottua teknistä lukutaitoa, eli lapsi lukee tekstiä oikein ja hyvin, mutta siitä, mitä tekstissä sanotaan ei muodostu mitään mielikuvia tai ajatuksia.

Luetun ymmärtämistä voi kehittää muun muassa lukemalla. Lukeminen kartuttaa sanavarastoa ja kehittää myös kielellisiä taitoja.

Tämän viikon torstaina Oulun pääkirjastolla järjestetään tilaisuus kello 18, missä logopedian opiskelijat kertovat muun muassa siitä, mistä luetun ymmärtämisen ongelmat voivat johtua ja miten sitä voi parantaa. Tilaisuus on suunnattu kouluikäisille lapsille ja heidän vanhemmilleen.

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)

Mitä sinä haluat tietää? Kysy, me selvitämme! (siirryt toiseen palveluun)