Venäläisille hiilijunille pohditaan nopeusrajoitusta – Porin satama pelkää katastrofia

Uusi Väylävirasto harkitsee nopeusrajoituksia Porin sataman ja Tampereen väliselle rataosuudelle venäläisten junavaunujen aiheuttaman tärinän takia.

rautatieliikenne
Juna Porin ratapihalla.
Hiilijuna Porin rautatieasemalla.Katja Halinen / Yle

Porin satama, kaupunki ja alueen teollisuus suhtautuvat kielteisesti ajatukseen, että Porin sataman ja Tampereen väliselle rataosuudelle asetettaisiin neljänkymmenen kilometrin tuntinopeusrajoitus idästä tulevalle rahtiliikenteelle.

Porin satama on lyhyessä ajassa muodostunut merkittäväksi hiilen kauttakulkusatamaksi. Äskettäin perustettu Väylävirasto on kysynyt alueen toimijoilta lausuntoja siitä, voidaanko junien nopeutta alentaa niiden aiheuttaman tärinän vuoksi.

Täyskielto huolestuttaa

Porin sataman toimitusjohtaja Sari De Meulder sanoo, että koko matkalle asetettuna rajoitus olisi satamalle "totaalinen katastrofi". Lähes kaikissa Porin satamaan tulevissa junissa on myös idästä eli käytännössä Venäjältä tulevia vaunuja, joten ne kaikki joutuisivat kulkemaan alennettua nopeutta.

– Jos tultaisiin neljääkymppiä nykyisen seitsemän-kahdeksankympin sijaan, sillä olisi järisyttävät vaikutukset radan aikatauluihin. Rajoitukset sekottaisivat koko talousalueen liikennettä.

Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen sanoo, että Porin kaupunki ja myös Satakuntaliitto seuraavat tilannetta huolissaan alueen teollisuusyritysten ja sataman kilpailukyvystä.

Myös Pirkanmaan liitto on samoilla linjoilla. Maakuntajohtaja Esa Halme korostaa, että rajoitukset vaikuttaisivat tavarajunien lisäksi myös henkilöjunaliikenteeseen.

Radan kunto paremmaksi?

Porin sataman toimitusjohtajan Sari De Meulderin mielestä tärinän aiheuttamia ongelmia voidaan vähentää asettamalla nopeusrajoituksia pistemäisesti niille radan kohdille, joissa tärinä on pahinta.

Pidemmällä aikavälillä ongelma poistuisi, jos radan kuntoa parannetaan. Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen yhtyy näkemykseen.

– Uskon, että löydämme yhteistyössä toimivan ratkaisun, Luukkonen sanoo.