Pohjoiskarjalaisia yrityksiä mukaan maailman suurimmille ruokamessuille

Berliinin Grüne Woche -messuilta haetaan piristystä niin tuotemyyntiin, kuin matkailuun.

Joensuu
Kyytöt ovat uteliaita tv-kuvaajaa kohtaan.
Tanja Perkkiö / Yle

Kahdeksan pohjoiskarjalaista elintarvike- ja matkailualan yritystä lähtee valloittamaan Saksan markkinoita.

Yritykset osallistuvat maailman suurimpaan ruokamessutapahtumaan, Berliinin Grüne Woche -kuluttajamessuille. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää.

Suomi on reilun viikon päästä alkavan messutapahtuman kumppanimaa, ja kaikkiaan messuille matkaa yli kahdeksankymmentä yritystä eri puolilta maata.

Yritysten tavoitteena on saada tuotteilleen näkyvyyttä, raivata niiden tietä Saksan markkinoille ja houkutella lisää matkailijoita Suomeen.

Reilun viikon päästä alkavilla messuilla maakunnasta mukana ovat esimerkiksi Porokylän Leipomo Oy ja Ilomantsin Lehmäleiri.

Kiteeläinen Kalevala Distillery uskoo vahvojen juomien vetovoimaan.

– Gini se taitaa olla se, mikä eniten kiinnostaa. Toisaalta meille on tullut palautetta, että vodkakin kiinnostaa Saksassa, kertoo Moritz Wüstenberg.

Hänen mukaansa saksalaiset arvostavat muun muassa luomutuotteita.