Jättirekkoja huristaa Suomen teillä jo noin parikymmentä – Katso video, miten rekkakuski käsittelee yli 30-metristä ajoneuvoa

Jättirekka on yllättävän vakaa ajettava, sanoo 32-metristä ja 92-tonnista puunkuljetusrekkaa ajava Antti Kosonen.

Raskaat ajoneuvot
Jättirekka halkoo maisemaa
Jättirekka halkoo maisemaa

Antti Kososen ohjaama jättirekka on tuonut Kiteen Puhokseen, Stora Enson sahalle lastin kuusitukkia. Iso trukki purkaa lastin käden käänteessä. Kyytiin lastataan uusi kuorma sahatavaraksi kelpaamatonta puuta. Ne matkaavat selluksi Uimaharjun tehtaalle. Lastaus tapahtuu Kososen kuljettaman rekan omalla lastauslaitteella, niinpä lastaus vie aikaa noin kolme varttia.

Kosonen kehuu rekan ajo-ominaisuuksia.

– Ensi alkuun kyllä vähän jännitti miten se käyttäytyy, kun ei ollut minkäänlaista kokemusta tämäntyyppisestä rekasta. Mutta yllätyin kuitenkin siitä, miten vakaa se on ollut ajaa. Jarrutusmatkakaan ei ole kovin paljoa pidempi verrattuna tavalliseen rekkaan, sanoo Kosonen.

Rekka on enonkoskelaisen Kari Malmstedtin pääosin suunnittelema 32-metrinen ja 92-tonninen raakapuun kuljetukseen tehty auto. Siinä on 12 akselia ja 20 rengasta, joten paino jakautuu melko pitkälle matkalle. Malmstedin rekka pystyy kuljettamaan keskimäärin 25 prosenttia isompia puukuormia kuin tavallinen puurekka. Puutavaraa mahtuu kyytiin 65 tonnia. Rekan perävaunut on valmistettu Heinolassa A. Weckman Oy:n tehtaalla. Perävaunuissa on useita Weckmannin henkilökunnan kehittämiä innovaatioita.

Ennakoiva ajotapa korostuu jättirekan ratissa

Liikkeellelähtö Puhoksesta tuottaa pieniä ongelmia nollakelissä. Rekan vakiovarustukseen kuuluu hiekoituslaatikot, joista saa ripautetttua hiekkaa vetävien pyörien eteen. Hiekka auttaa, matka kohti Joensuuta ja Uimaharjua alkaa.

– Myös rekan peruuttaminen onnistuu. Se vaatii tosin ajattelua ja totuttelua tavallisen rekan jäljiltä, naurahtaa Kosonen.

Rekan perässä lukee "PITKÄ KULJETUS". 32-metrisen auton ohittaminen vie muutaman sekunnin pidempään, ohitustilanteessa metrit ovat joskus tiukalla. Toistaiseksi Malmstedin omistama rekka on saanut matkata ilman onnettomuuksia. Kuljettaja Antti Kosonen toivoo kuitenkin muilta tiellä liikkujilta malttia.

– Kyllä joitain turhan hurjia ohituksia ja läheltä piti -tilanteita on tämänkin ratissa vastaan tullut, mutta muutoin nämä muutamat kuukaudet, jotka rekka on ollut ajossa, ovat sujuneet mukavasti.

Ennakoiva ajotapa korostuu entisestään tällaisen ajopelin ratissa, toteaa Antti Kosonen.

Juttua täydennetty 10.1.2019 klo 11.10: Tarkennus rekan perävaunujen valmistuksesta