1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. energia

Turun toriparkki pyrkii olemaan edelläkävijä: pysäköintiluola tuottaa itse tarvitsemansa energian

Maanalaisen pysäköintiluolan rakennustyöt ovat käynnistyneet aikataulussa. Toriparkista rakennetaan nollaenergiaparkkia.

energia
Ilmakuva Turun toriparkin työmaasta
Tältä näytti toriparkin työmaa Turun kauppatorilla 9. tammikuuta. Paula Collin / Yle

TurkuTurun toriparkin rakennustyöt ovat rakennuttajan mukaan alkaneet hyvin ja suunnitelmien mukaisesti.

Parhaillaan Turun kauppatorilla tehdään töitä lohkoissa. Kauppiaskadun puoleisella sivulla viimeistellään vielä arkeologisia kaivauksia, kun taas torin toisella laidalla kaivetaan ensimmäistä kuoppaa.

Rakennustyöt alkoivat lokakuussa. Torilta kuljetetaan päivittäin pois satoja kuutioita maa-ainesta, kertoo toriparkkia rakennuttavan T-Parkin toimitusjohtaja Jari Pölönen.

Kuorma-autoliikenne sujuu Pölösen mukaan hyvin, vaikka Turun keskustan liikenne onkin laitettu kauppatorin työmaan vuoksi uusiksi.

– Olen käyttänyt sellaista vertausta, että jos keskusta-alueella pyörii 200 bussia tunnissa, niin meidän 10–20 kuorma-autoamme ei sitä hirvittävästi lisää.

Jari Pölönen
T-Parkin toimitusjohtaja Jari Pölönen on tyytyväinen siihen, miten toriparkin rakennustyöt ovat lähteneet käyntiin. Paula Collin / Yle

Toriparkista energia-asioiden edelläkävijä

Turun toriparkista tulee niin sanottu nollaenergiaparkki, eli se tuottaa itse vähintään sen määrän energiaa kuin se tarvitsee.

Torin pinnan alle sijoitettu putkisto kerää kesällä talteen auringon lämpöenergian, ja savimaahan työnnetyt paalut kuljettavat lämmön maanalaiseen lämpövarastoon 50 metrin syvyyteen.

Kesän aikana varastoon pystytään lataamaan 11,2 gigawattituntia lämpöenergiaa. Se vastaa noin 560 omakotitalon vuosittaista lämmönkulutusta.

Kerätty lämpö hyödynnetään talvella: sillä lämmitetään parkkihalli ja pidetään torin pinta sulana.

Havainnekuva
NollaE

– Kaikkein iso säästö tulee siitä, että kannen sulatusta ei tehdä fossiilisilla polttoaineilla vaan aurinkolämmöllä. Vuosittain vältetään 960 tonnin hiilidioksidipäästöt, sanoo energiaratkaisun suunnittelusta vastaavan NollaE:n toimitusjohtaja Nikolas Salomaa.

Valmistuessaan toriparkista tulee tiettävästi Euroopan ensimmäinen nollaenergiaparkki. Samalla se olisi tiettävästi myös koko maailman suurin aurinkolämpövarasto.

Salomaan mukaan toriparkin sijainti on sellainen, että maaperä mahdollistaa tällaisen ratkaisun hyödyntämisen täydellisesti. Lisäksi toriparkki tarvitsee juuri sen verran energiaa, mitä järjestelmän on mahdollista tuottaa.

Nikolas Salomaa
Nikolas Salomaan mukaan Turun toriparkki on hyvä kohde tällaiselle energiaratkaisulle. Paula Collin / Yle

Joulukuussa Työ- ja elinkeinoministeriö (siirryt toiseen palveluun) myönsi aurinkolämpöjärjestelmälle runsaat miljoonaa euroa energiatukea. Koko investoinnin hinta on miljoonia, mutta se todettiin pitkällä aikavälillä taloudellisesti kannattavimmaksi.

Nollaenergiaratkaisu pystytään toteuttamaan lomittain muiden töiden kanssa, eikä se viivästytä suunniteltua rakennusaikataulua. Ensimmäisten paalutustöiden on tarkoitus käynnistyä helmikuussa.

Lue lisää:

Turun keskustan uudet liikennejärjestelyt ovat säikäyttäneet osan asiakkaista, mutta eivät kaikkia – "Vaatii totuttelemista kaupungin asukkailta"

Turun kauppatorin ympäristö tyhjeni busseista: noin 80 bussilinjan reitti muuttui – "Toivottavasti ihmiset ovat kärsivällisiä"

Kuka viskasi paistinpannun kaivoon? Turun kauppatorin arkeologiset kaivaukset tuovat päivänvaloon tuhansia tarinoita

Lue seuraavaksi