Jättimäinen lämpöteltta nopeutti sillan rakennusta – nelostien uusi osuus avautui liikenteelle Äänekoskella

Neljä kilometriä uutta nelostietä on avattu liikenteelle tänään puoli vuotta etuajassa Äänekoskella. Remonttia nopeutti Tärttämäen sillan rakentaminen lämmitetyssä teltassa.

Valtatie 4
Kuhnamonsalmen ylittävä Tärttämäen silta korvaa vanhan Kotakennääntien sillan.
Tärttämäen uusi silta korvaa ahtaaksi käyneen vanhan Kotakennään tersässillan. (Kuva: Simo Pitkänen / Yle, video: Timo Sääskilahti)

Kuhnamonsalmen ylittävä Tärttämäen silta korvaa vanhan Kotakennään sillan. Tärttämäen silta on rakennettu uudella tekniikalla lämmitetyissä tiloissa. Menetelmä on ollut käytössä Suomessa vasta pari vuotta.

– Kannen valun yhteydessä me asennettiin noin 15 kilometriä lämmitysputkia betonivalun joukkoon ja kun teltta laitettiin päälle, saatiin hyvät lämmöt teltan sisään, kertoo projektipäällikkö Markku Hokkanen Graniittirakennus Kallio Oy:stä.

Veronmaksajat saavat vähän vastiketta verorahoilleen.

Markku Hokkanen

Sillan eristys- ja päällystystyöt, liikuntalaitesaumojen ja kaiteiden asennukset tehtiin noin 15 asteen lämmössä eli käytännössä lähes sisätiloja vastaavissa olosuhteissa.

– Kyllä näin voi sanoa, vahvistaa Hokkanen.

Alunperin sillan oli määrä valmistua juhannusliikenteeseen eli työ nopettui noin puoli vuotta. Ilman lämmitystä eristystyöt olisivat siirtyneet huhtikuulle ja muut työt alkukesään.

– Tällä tavalla veronmaksajat saavat vähän vastiketta verorahoilleen, sanoo Hokkanen.

Tärttämäen silta nelostiellä Äänekoskella.
Neljä kilometriä uutta nelostietä ja uusi silta maksoivat 80 miljoonaa euroa.Simo Pitkänen / Yle

Neljä kilometriä uutta nelostietä

Nelostien perusparannushanke Äänekoskellä lähti liikkelle heti uuden biotuotetehtaan rakentamispäätöksen jälkeen vuonna 2016, sanoo projektipäällikkö Jarmo Niskanen Väylävirastosta.

– Työ on tehty erittäin lyhyessä aikataulussa, noin 16 kuukaudessa, sanoo Niskanen.

Äänekoskella riittää vielä tänä keväänä viimeistelytöitä ja ensi vuonna tehdään viimeinen päällystyskierros.

Keväällä alkava Kirri-Tikkakoski moottoritien rakentaminen on tätäkin isompi.

Jarmo Niskanen

Liikenneyhteyksien parantaminen Äänekoskella on biotuotetehtaan rakentamisen jälkeen suurin investointi Keski-Suomessa. Nyt valmistunut osuus 4-tien parantamisesta maksaa yli 80 miljoonaa euroa.

– Tällä hetkellä tämä on suurin rakennuskohde, mutta Jyväskylän pohjoispuolella keväällä alkava Kirri-Tikkakoski moottoritien rakentaminen on tätäkin isompi, sanoo Niskanen.

Tärttämäen silta nelostiellä Äänekoskella.
Uusi silta palvelee paremmin muun muassa biotuotetehtaan vilkasta rekkaliikennettä.Simo Pitkänen / Yle

Kaupungille valtava merkitys

Äänekosken kaupunginjohtaja Matti Tuononen pitää nelostien perusparantamista ennen kaikkea turvallisuusasiana.

– Nelostie on viime vuosina havaittu varsin vaaralliseksi tieksi. Toisaalta uudesta tiestä hyötyvät sekä yritystoiminta että kaupungin asukkaat, sanoo Tuononen.

Nelostien parantaminen yhteydessä muuttuvat myös Äänekosken keskustan sisääntuloliikenteen järjestelyt. Tuonosen mukaan se lisää myös turvallisuutta.

– Ensi kesänä alkavassa remontissa me muutamme oman sisääntuloväylämme kaupungin omalla rahoituksella. Kyllä siihen kolme-neljä miljoonaa euroa menee.

Tärttämäen silta nelostiellä Äänekoskella.
Tärttäsalmen silta rakennettiin valmiiksi lämpimässä jättiteltassa. Simo Pitkänen / Yle

Biotuotetehtaalle ajaa puutavararekka Äänekosken keskustan läpi parin minuutin välein. Toistaiseksi liikenne on sujunut ongelmitta.

– Minun tietoon ei ole tullut yhtään kolaria sen jälkeen kun tehdas aloitti noin vuosi sitten, sanoo Matti Tuononen.

Uusia yrityksiä biotuotetehdas on jo tuonut Äänekoskelle ja lisää on Tuonosen mukaan tulossa.

Tämä on ehkä sitten tuhat lottovoittoa.

Matti Tuononen

Vanhan ja uuden nelostien väliin tulevalle teollisuusalueelle sijoittuu uutta yritystoimintaa ja sinne on rakenteilla myös Äänekosken uusi monitoimihalli.

– Jos lottovoitto on noin miljoona euroa, niin tämä on ehkä sitten tuhat lottovoittoa, myhäilee kaupunginjohtaja Matti Tuononen.