Las Vegasin elektroniikkamessuilla tulevaisuus on puhetta ja terävää kuvaa

CES-elektroniikkamessuilla nähtiin jättikokoisia televisioita, kävelevä auto ja puheohjattava vessa.

CES-viihde-elektroniikkamessut
Messuvieras valokuvaa tv-ruutuja CES-messuilla Las Vegasissa.
David Becker / AFP

Käveleviä autoja, taipuvia puhelimia, valtavan kokoisia televisioita ja tekolihahampurilaisia. Las Vegasissa esiteltiin neljän päivän ajan tulevaisuuden kuluttajaelektroniikkaa. Niiden perusteella luvassa on yhä enemmän puheohjattavia laitteita ja tarkempia ruutuja.

Maailman suurimpiin teknologiatapahtumiin kuuluva CES on yli viisikymmentävuotisen historiansa aikana esitellyt maailmalle lukuisia mullistavia laitteita. Vuonna 1970 tapahtumassa esiteltiin videonauhuri. 26 vuotta myöhemmin siellä esiteltiin videonauhurin syrjäyttävä dvd-soitin. Kului kahdeksan vuotta ja messuilla esiteltiin Blu-ray -formaatti. Myös sellaiset laitteet kuin CD-soitin ja Commodore 64 -tietokone ovat nähneet päivänvalon CES-messuilla.

Viime vuosina CES-elektroniikkamessujen pääosassa ovat olleet televisiot. Niin tänäkin vuonna.

LG esitteli Las Vegasissa koteloon rullattavan 4K-television ja Samsung puolestaan raahasi messuhalliin valtavan 98-tuumaisen 8K-television.

Mies taivuttelee puhelinta kädessään.
Larry Smith / EPA

Televisioiden kehitys on viime vuosina ollut niin nopeaa, että sisältöpuolella ei olla pysytty perässä. Samalla kun televisiovalmistajat esittelevät 8K-kuvanlaatua toistavia laitteitaan, kuluttajat saavat nähdä vaivaa löytääkseen edes 4K-laatuista katseltavaa.

Ylen teknologiajohtaja Olli Sipilä kertoo, että Ylellä on tuotannossa kokeiluja 4K-kuvaamisesta, mutta niiden julkaisusta ei ole sovittu.

– 8K on ehkä meillä ajatuksissa, mutta ei mitenkään vakavasti otettuna. Isot teknologiamuutokset ovat meille aika iso juttu rahallisesti, koska me joudumme katsomaan koko ketjun läpi kamerasta lähtien aina kotivastaanottimeen. Siinä on aika paljon tekemistä, Sipilä naurahtaa.

Kaikki eivät selviä messuhallista kauppojen hyllyille

CES-messuilla oli tänä vuonna yli 4 500 näytteilleasettajaa. Osa esitellyistä tuotteista on vielä prototyyppitasolla, kuten esimerkiksi Hyundain kävelevä auto, ja osa on taas luvattu kauppojen hyllyille jo tämän vuoden aikana. Ensimmäiset kuluttajille tarjolla olevat CES-uutuudet löytynevät tietokonepuolelta, arvelee Verkkokauppa.comin viestintä- ja tapahtumapäällikkö Lauri Kutila.

– Pelijuttu on nyt niin kuumaa tietokonepuolella, että jokainen yrittää mahdollisimman nopeasti tuoda uusimmat ja tehokkaimmat koneet markkinoille, Kutila tuumaa.

Sama ilmiö pätee myös mobiilipuolella, jossa uudet mallit on saatava kuluttajien käsiin mahdollisimman nopeasti.

On myös laitteita, jotka eivät yrityksistä huolimatta koskaan ota tuulta alleen.

– Humanoidirobotit ovat sellainen juttu, että niitä näkee siellä ihan valtavan määrän joka nurkassa. Eikä ne ikinä tunnu oikein päätyvän sitten meille kuluttajille, Kutila toteaa.

Hän ei itse pidä tätä suurena menetyksenä. Robotiikka toimii hyvin esimerkiksi imureiden muodossa, mutta käsiä heiluttaville hyvänolon roboteille ei Kutilan mielestä ole tarvetta.

Robotteja CES-messuilla Las Vegasissa.
Robyn Beck / AFP

Puheohjaus yleistyy entisestään

Televisioiden ja humanoidirobottien lisäksi CES-messuilla oli tänä vuonna runsaasti puheohjattavia laitteita. Puheohjaus on hiljalleen laajenemassa älykaiuttimista muihin kodin laitteisiin.

CES:issä puheohjausta esiteltiin niin autoissa kuin vessanpöntöissä.

– Selvästikin ääniohjattavat laitteet ovat tämän hetken juttu. Älykaiuttimet tulevat yleistymään ihmisten kodeissa lähivuosina todella voimakkaasti, Kutila toteaa.

Tämä kehitys näkyi myös CES-messuilla. Google markkinoi voimakkaasti puheohjattavaa virtuaaliavustajaansa Las Vegasissa. Yhtiö osoittaa olevansa halukas haastamaan Amazon kamppailussa puheohjauksen kuninkuudesta.

Messuvieraita CES-messuilla Las Vegasissa.
David Becker / AFP

Apple on poissa vaan ei unohdettu

CES-messuille ovat perinteisesti osallistuneet kaikki suuret teknologiayhtiöt, paitsi Apple. Huomiosta kilpailu muiden yritysten uutuuksien kanssa ei ole houkutellut Applea Las Vegasiin. Yhtiö on kuitenkin usein ollut läsnä CES:issä, tavalla tai toisella.

Tänä vuonna Apple osti valtavan kokoisen mainoksen messuhallin viereisen talon seinästä. Mainoksessa yhtiö julisti vanhaa hokemaa mukaillen, että "se mitä tapahtuu iPhonessasi, jää puhelimeesi". Viesti oli osoitettu Googlelle ja Amazonille, jotka ovat saaneet kritiikkiä käyttäjätietojen käsittelystä.

Tämä ei kuitenkaan ollut tarpeeksi. CES-messujen käynnistyttyä useat televisiovalmistajat ilmoittivat vuoron perään yhteistyöstä Applen kanssa. Ensin Samsung ilmoitti, että jatkossa sen televisioista löytyy Applen iTunes-sovellus. Sen jälkeen LG, Vizio ja Sony kertoivat lisäävänsä televisioihinsa Applen AirPlay 2 ja HomeKit -tuet.

Apple on aikaisemmin pitänyt tiukasti oman ekosysteeminsä hallussaan. Yhteistyö televisiovalmistajien kanssa osoittaa, että tämä tie on nyt kuljettu loppuun.

Lue myös:

Heikki Valkama: Ääniohjaus tulee, mutta tulevaisuudessa taloa ja autoa ohjataan ajatuksen voimalla – teknologia mahdollistaa sen jo nyt

Älykaiuttimet valloittavat maailmaa, mutta Suomessa ei puheohjauksella saa taksia, leffalippuja tai paljon muutakaan

Tekoäly on jo nyt uusi perheenjäsen – kodin virtuaalisydän paistaa kohta kinkut ja pyytää kaveria kaljalle