Varsinais-Suomen oma ruokasivusto ei ole pelkkää huippuravintoloiden esittelyä – huippukokki haluaa mukaan ruoantuottajat

Kaikki halukkaat ruoka-alan toimijat voivat ilmoittautua mukaan sivustolle.

Turkulaiset ravintolat
Kokki ja yrittäjä Aki Wahlman.
Kokki ja yrittäjä Aki Wahlman on kerännyt ruoka-alan toimijoita Eat my Turku -sivustolle.Minna Rosvall / Yle

Visit Turun ruokaa esittelevä sivusto (siirryt toiseen palveluun) on kokenut uudistuksen. Eat my Turku -sivulla paneudutaan ruokakulttuurin edistämiseen. Siinä esitellään ravintoloiden lisäksi ruoantuottajia kuten teollisuutta ja yksityisyrittäjiä.

Pari vuotta käytössä olleen sivuston on uudistanut turkulainen huippukokki Aki Wahlman. Hän toivoo, että Turku tunnettaisiin ruokakaupunkina muustakin kuin muutamasta huippuravintolasta.

– Jos tämä olisi vain ravintoloiden areena, se kiinnostaisi turkulaisia tai ruokamatkailijoita, jotka haluavat syödä turkulaisissa ravintoloissa. Meillä on sivustolla mukana turkulaisia perheyrityksiä, jotka ovat aitoja ruoantuottajia, visioi Wahlman.

– Toivoisin, että jatkossa sinne saataisiin myös kouluruokaa. Tässä on niin monia tasoja, että kutsuisin tätä ruokakulttuurin edistämiseksi.

Sivustolla huippukokit tekevät ruokaa videoilla. Ideana on, että annokset toteutetaan varsinaissuomalaisilla raaka-aineilla.

Wahlman iloitsee Turun ravintoloiden hyvästä maineesta.

– Ihmisten täytyy saada tietoa muistakin kun neljästä, viidestä huippuravintolasta. Täällä on satoja ravintoloita. Toivottavasti tämän sivuston avulla voimme lisätä tietoa. Kaikki halukkaat ruoka-alan toimijat voivat ilmoittautua mukaan sivustolle, kertoo Wahlman.

Ideana on tehdä annokset varsinaissuomalaisista raaka-aineista.
Ideana on tehdä Eat my Turku -annokset varsinaissuomalaisista raaka-aineista.Minna Rosvall / Yle

Eat my Turku tavoittaa miljoona vierailijaa

Turku on panostanut jo muutaman vuoden ajan markkinoinnissaan ruokaan. Se koetaan tärkeäksi vetovoimatekijäksi. Vuonna 2012 avattu Eat my Turku -sivusto kerää miljoona kävijää, mutta sitä haluttiin uudistaa.

Visit Turun markkinointijohtaja Satu Hirvenoja kertoo, että tutkimusten mukaan kaikki matkailijat syövät Turussa jotain. Siksi heille täytyy tarjota tietoa ruuasta. Bisneshenkilöistä tulee illalla matkailijoita. Tämäkin täytyy ottaa huomioon.

– Suosituimpiin ravintoloihin täytyy varata pöytä. Tämä on ollut käytäntö jo muutaman vuoden ajan. Ravintolat ovat helpottaneet ruuhkaa järjestämällä lisää kattauksia, jotta mahdollisimman moni pääsee mukaan, kertoo Hirvenoja.

Myös Hirvenoja painottaa ravintoloiden lisäksi eri raaka-aineiden esittelyä. Esimerkiksi Rymättylän varhaisperunoista kannattaa kertoa myös omalla ruokasivustolla.

Eat my Turku-sivustolla on mukana noin 30 ruoka-alan toimijaa. Kaikki halukkaat pääsevät mukaan.
Eat my Turku -sivustolla on mukana noin 30 ruoka-alan toimijaa. Kaikki halukkaat pääsevät mukaan.Minna Rosvall / Yle