Ruotsi investoi liikenteeseen reilusti enemmän kuin Suomi

Ruotsissa infrainvestoinnit vastaavat 1,2 prosenttia bruttokansantuotteesta, Suomessa 0,8 prosenttia.

infrarakentaminen
Autoja lumisateessa kehä 1 tiellä.
Kalevi Rytkölä / Yle

Ruotsi laittaa liikenneinfrastuktuuriin reilusti enemmän rahaa kuin Suomi, ilmenee alan etujärjestöjen selvityksestä. Infra ry:n ja Rakennusteollisuuden mukaan Ruotsissa liikenneinfraan laitettuja rahoja pidetään investointina, ei menoeränä.

– Länsinaapurissa osataan pitää ihmiset, tavarat ja raha liikkeellä, arvioi Infran toimitusjohtaja ja Rakennusteollisuus RT:n infratoimialan johtaja Paavo Syrjö.

Vertailusta ilmenee, että Ruotsissa investoinnit väylien rakentamiseen ja perusväylänpitoon vastaavat 1,2 prosenttia bruttokansantuotteesta. Suomessa kokoluokka on 0,8 prosenttia. Järjestöjen mielestä minimitaso olisi yksi prosentti.

Järjestöjen mukaan Ruotsi luo liikennettä kehittämällä asuntorakentamista ja muita uusia investointeja. Samalla tuetaan ilmastotavoitteita, elinkeinoelämää, työvoiman liikkuvuutta ja työllisyyttä.

– Voidaankin pohtia, käyttääkö Ruotsi liikenneinvestointeja tietoisemmin talouden ja yhteiskunnan ohjausvälineenä kuin me, Syrjö sanoo.

Infra ja Rakennusteollisuus kiinnittävät huomiota myös liikenneturvallisuuteen, jossa on huomattava ero Ruotsin eduksi.

– Joko uskaltaisimme tunnustaa, että suurempi tapaturmamäärämme ei johdu pelkästään asenteista ja ajotaidoista. Myös liikenteelle luoduissa olosuhteissa on eroja, ja niihin voimme yhteiskuntana vaikuttaa, Syrjö patistaa.

Lue myös

Professori: VR Trackin myynti NRC:lle on osa megatrendiä – Pohjoismaissa menossa vahva rautateiden rakennusbuumi

Kun Suomi suunnittelee, Ruotsi edistää jo jättisuunnitelmiaan nopeista radoista: Tukholmasta etelään tulevaisuudessa jopa 320 km/h