Kadun lämmittäminen voi olla aurausta järkevämpi tapa päästä eroon lumesta: "Vähentää hiekoitusta ja myös katupöly vähenee"

Lumen sulatuksessa voidaan hyödyntää esimerkiksi teollisuuden hukkalämpöä ja kiinteistöjen jäähdytysjärjestelmien lauhdelämpöä.

sulatus
Traktori auraa tietä puhtaaksi liikenteen seassa.
Pekka Tynell / Yle

Katujen ja aukioiden lämmitysjärjestelmiä on käytössä erityisesti isojen kaupunkien keskustoissa. Asiantuntija Harri Heinaro Motivasta arvioi, että katujen lämmittäminen on tietyissä tapauksissa järkevämpää kuin auraus. Lumisina talvina aurauksesta voi koitua yllättävän suuria kustannuksia. Lisäksi katuja suolataan ja hiekoitetaan.

– Katujen lämmitys vähentää hiekoitusta ja myös katupöly vähenee keväällä. Myös keskustojen lähestyminen on helpompaa, kun lumi on automaattisesti poistettu, sanoi Heinaro Radio Suomen Päivän haastattelussa.

Katujen sulanapidossa voidaan hyödyntää esimerkiksi teollisuuden hukkalämpöä. Myös kiinteistöjen jäähdytysjärjestelmistä syntyy lämpöä, jota voidaan käyttää katujen lämmitykseen ja liukkauden estoon.

– Myös kaukolämpöä on hyödynnetty tällä tavalla. Se parantaa myös kaukolämmön tuotannon hyötysuhdetta kokonaisuudessaan, jos hyödynnetään kaukolämmön paluuvettä.

Lämmitettyjä katuja ja alueita löytyy isoista kaupungeista. Helsingissä esimerkiksi Aleksanterinkadun alle on rakennettu lämmitysjärjestelmä. Lämmitystä on käytetty myös kävelyalueilla. Näin on tehty mm. Jyväskylän kävelykadulla.

– Katuja ja toreja on lämmitetty vesikiertoisella järjestelmällä. Yleisesti sulatetaan myös kauppakeskusten portaita ja ajoramppeja.

Heinaron mukaan katujen lämmitysjärjestelmät ovat tehokkaita. Ne poistavat lumen hyvin aina 15 pakkasasteeseen saakka. Käyttöä parantaisi myös se, että lämmitysjärjestelmässä kulkevan veden lämpötilaa voisi säätää säätilan mukaan.

– Älykkäät lämmönsäätelyjärjestelmät voisivat auttaa ennakoimaan tulevia lämmitystarpeita. Lämpimämpää vettä voitaisiin ajaa järjestelmään etukäteen, jos on odotettavissa rankkaa lumisadetta.

Lämmitystä käytetään myös luiskien ja joidenkin liikenneympyröiden kunnossapidossa. Helsingissä toistasataa porrasta ja kevyen liikenteen luiskaa pidetään sulana sähkölämmityksen avulla.

Asiantuntija Harri Heinaro Motivasta ei pidä taloudellisesti järkevänä omakotitalon pihan sulattamista.

– Jos on valmis maksamaan käytetystä energiasta, itse investointikustannus ei ole ihan mahdoton. Silloin ei ainakaan tarvitse tehdä lumitöitä.

Lisää aiheesta:

VTT: Liikenne- ja yleisten alueiden sulanapitojärjestelmät (siirryt toiseen palveluun)