"Kun katson aseen piippua, aika pysähtyy" – Velka-näytelmä on vuoden 1918 Kemiin sijoittuva selviytymistarina

Kemin kaupunginteatterin Velka-näytelmä on saanut vaikutteita kemiläisten tarinoista ja paikallishistorian tositapahtumista.

näytelmät
Näyttelijät Johanna Virsunen (Hilja) ja Ilkka Hämäläinen (Eevert).
Näyttelijät Johanna Virsunen (Hilja) ja Ilkka Hämäläinen (Eevert).Nina Susi

Lauantaina Kemin kaupunginteatterin Tullimakasiinin näyttämöllä saa kantaesityksensä Kimmo Hirvenmäen käsikirjoittama Velka -näytelmä. Paikallisten ihmisten tarinoista innoituksensa saanut näytelmä kertoo vuoden 1918 sisällissodan tapahtumista. Näytelmässä toisiinsa kietoutuvat fiktio ja tosielämän muistot.

– Minua kiinnosti, miten ihminen joka ei ole välttämättä tapahtumien keskiössä omasta tahdostaan, joutuu tekemään valintoja sen takia mitä ympäristö yhtäkkiä vaatii, sanoo käsikirjoittaja Kimmo Hirvenmäki.

– Sain selville myös, että tuolloin tässä kaupungissa oli tehty yksi murha, koska valkoisten tappamista sanottiin murhaksi siinä missä punaisia teloitettiin tai ammuttiin. Mietin, että tässähän täytyy olla mukana myös jonkinlainen murhamysteeri, lisää Hirvenmäki.

Kun katson aseen piippua, aika pysähtyy - siinä hetkessä on kaikki.

Perheen äiti Alma Velka-näytelmässä

Näytelmä käsittelee juuri ihmisten kohtaloita sisällissodan myllerryksessä.

– Teksti on yksi hienoimpia mitä olen lukenut moneen vuoteen. Ja nämä kaikki ihmiset. Välillä he joutuvat tilanteeseen, missä täytyy tehdä isojakin ratkaisuja tavallaan etukäteen miettimättä. Ja se voi olla sellainen kohtalo, että siitä ei pääse enää mihinkään, toteaa perheen äitiä Almaa näyttelevä Sirpa Filppa.

Näyttelijät Sirpa Filppa (Alma) ja Ilkka Hämäläinen.
Näyttelijät Sirpa Filppa (Alma) ja Ilkka Hämäläinen.Nina Susi.

Väistötilasta täydelliseksi esityspaikaksi

Viime syksystä lähtien Kemin kaupunginteatteri on joutunut toimimaan väistötiloissa. Velka on ensimmäinen Tullimakasiinin tiloissa esitettävä teatterinäytös. Näytelmän osalta evakkotiloihin päätyminen oli lopulta onnellinen sattuma.

– No tässähän kävi tosiaan ihan hyvä tuuri, että me lopulta päädyttiin tänne Tullimakasiinin (siirryt toiseen palveluun) tilaan. Tämä on ollut siihen aikaan ihan olemassa oleva tila, tosin aivan täysin eri käytössä. Tämähän henkii sitä aikaa ja ohjaajana haluan, että jos ollaan jossain eri tilassa kuin neutraalissa teatteritilassa, niin se tila kohtaa myös sisällöllisesti, kertoo ohjaaja Petri Jäärni.