Uusi urakkamalli järkevöittää rahankäyttöä valtateiden hoidossa

Niin kutsuttu hoidonjohtomalli on muuttanut tapaa, jolla valtio ostaa tienhoitoa.

teiden kunnossapito
Lumiaura
Sini Ojanperä / Yle

Valtio pyrkii parantamaan isojen teiden hoitoa ja ylläpitoa uudella urakkamallilla. Tavoitteena on hyödyntää käytettävissä olevaa rahaa mahdollisimman järkevästi.

Valtio on kilpailuttanut valtateiden hoidon sekä kesällä että talvella ja jakanut ne kilpailutuksen perusteella viidelle pääurakoitsijalle (siirryt toiseen palveluun) (Väyläviraston kartta). Lahden alueella pääurakoitsija on YIT, Hämeenlinnan seudulla Destia.

Käytännössä esimerkiksi talvihoitoa tekevät monet aliurakoitsijat. Uudessa mallissa pääurakoitsijalla ei ole enää ollenkaan omaa aurauskalustoa, vaan se jyvittää työt suoraan pienemmille yrityksille.

Niin kutsutussa hoidonjohtourakassa valtio eli tilaaja ei entiseen tapaan maksa pääurakoitsijalle könttäsummaa, vaan rahaa käytetään töiden mukaan.

Johtava asiantuntija Pekka Rajala Väylävirastosta näkee, että uusi malli on tilaajan eli valtion kannalta läpinäkyvämpi.

– Näemme, paljonko varsinaisesta työstä maksetaan, koska se perustuu pääurakoitsijan tekemiin sopimuksiin. Toinen hyöty on se, että tilaaja on lähempänä työn tekemistä ja pystyy vaikuttamaan siihen, että lopputulos olisi mahdollisimman hyvä, Rajala listaa.

YIT:llä nähdään, että uusi malli on myönteinen myös pääurakoitsijalle, sillä sen ei tarvitse saada omaa osuuttaan samasta könttäsummasta kuin aliurakoitsijat.

– Ansaintamme on turvattu tässä palkkiolla. Kun on erikseen raha, joka on käytettävissä töihin, ei tarvitse miettiä ansaintaa, vaan raha voidaan käyttää tienkäyttäjien hyväksi yhdessä tilaajan kanssa, toteaa YIT:n kunnossapitopäällikkö Timo Paavilainen.