Pertti on koirien mielensäpahoittaja, somejulkkis, joka julkaisee vastakarvaan – siviilissä Pertti on ruumiskoira

Pertti-koira ottaa kantaa ajankohtaisiin asioihin lumenluonnista tipattomaan tammikuuhun. Siviilissä Pertti etsii kadonneita.

sosiaalinen media
Tällainen on Pertti-koira, humoristinen somejulkkis, jolla on omat Facebook-sivut – siviilissä Pertti etsii kadonneita
Tällainen on Pertti-koira, humoristinen somejulkkis, jolla on omat Facebook-sivut – siviilissä Pertti etsii kadonneita

Tässä poseeraa Bertil, tuttavallisemmin Pertti, labradorinnoutaja (siirryt toiseen palveluun), jolla on Facebookissa yli 12 000 seuraajaa. Pertti on sympaattinen anarkisti, joka ottaa kantaa nimilakiin, lumitöihin ja tipattomaan tammikuuhun. Mikä milloinkin on pinnalla. Omien sanojensa mukaan hän “perseilee”, hajottaa lelut ja kertoo asioista oman kantansa, joka usein on: “huvita kohta enää edes”.

Pertti jakaa auliisti mielipiteitään myös naapurin ihanasta Saarasta sekä Läskipäästä, samassa osoitteessa asuvasta koiraveljestään, joka ällöttää. Muka. Oikeasti tiliä pitää yllä Pertin “media-assistentti”, hänen omistajansa Torsti Nieminen.

Pertti ei ole postauksineen yksin. Maailmalla on yhä enemmän eläinten omia sometilejä. Kun talousjulkaisu Forbes vuonna 2017 listasi maailman 10 vaikutusvaltaisinta lemmikkiä (siirryt toiseen palveluun), jokaisella niistä oli oma tili. Kärkikymmeniköllä oli seuraajia yhteensä 68 miljoonaa. Suosituin oli Grumpy Cat -kissa.

Somekoira Pertti Perseilevä Facebook sivu
Jaani Lampinen / Yle

Mutta palataan Perttiin. Hänellä ei ole varsinaista somestrategiaa. On kuitenkin asioita, joihin Pertti ei tassujaan upota.

– Pertti ei ota kantaa politiikkaan, uskontoon tai narttujen painoon. Ne ovat vaarallisia aiheita, media-assistentti Nieminen linjaa.

Tuntuu toimivan. Pertin postaukset saavat paljon ihastuneita kommentteja. Perttiä lähestytään myös runsaalla määrällä yksityisviestejä. Ne tulevat usein öisin. Ihmiset kertovat kuulumisiaan, jakavat huoliaan ja Niemisen mukaan rankkojakin asioita, kysyvät jopa neuvoa Pertiltä.

Joskus Pertti joutuu hieman taiteilemaan vastauksissaan

– Joillekin Pertti on aika lailla todellinen, tai onhan Pertti todellinen, mutta varmasti jotkut ihmiset ajattelevat, että se on Pertti, joka heille siellä kirjoittaa, Nieminen sanoo.

Niemisen mielestä Pertti on somessa kokolailla samanlainen kuin luonnossakin. Teinivuosinaan Pertti oli ärhäkkä tapaus, joka vastaili kommentteihin tyyliin “mutsis oli”. Nykyisin hän on leppoisa mussukka.

– Se on niin hyväluonteinen koira, kaikkien kaveri. Toisaalta se on myös sohvaperuna, joka tykkää olla kyljessä kiinni. Välillä joudun muistuttamaan Pertille, että kun sinä et ole kissa.

Koirat kommentoivat koiria

Ihmisille luodaan virtuaalisia persoonia, joten miksi ei eläimillekin?

– Meidän elinpiirimme on laajentunut internetin maailmaan ja on aivan luontevaa, että siellä ovat lemmikitkin mukana, sanoo Aalto-yliopiston professori Annamari Vänskä, joka on tutkinut myös koirien muotia.

Ennen eläimiä inhimillistettiin saduissa. Nyt puhuvat ja ajattelevat koirat ja kissat ovat siirtyneet someen. Vänskän mielestä me voimme niiden avulla kuvitella erilaisia maailmoja arkisen todellisuuden rinnalle.

– Se, mikä tässä on uutta on se, että eläimistä on tullut persoonia, joilla on oma ajattelumaailma. Ne ovat nyt oikeita eläimiä, oikeita lemmikkejä, ei mitään piirrettyjä tai animoituja hahmoja, Vänskä sanoo.

Ja ihmiset todella käyttävät mielikuvitustaan. Some-eläimen julkaisua saattaa kommentoida toinen some-eläin. Todellisuudessa siis kaksi lemmikinomistajaa keskustelee keskenään esimerkiksi kissan tai koiran hahmossa. Mitä tästä pitäisi ajatella?

– Eräänlaista leikkiähän se tietysti on. Ihmiset tykkäävät leikkimisestä, Annamari Vänskä sanoo.

Some-eläimissä yhdistyvät inhimilliset ja eläimelliset piirteet, ja se tuo uudenlaisia mahdollisuuksia. Koira voi olla myrtsi tai kissa kyrsiintynyt ja kärttyinen tavalla, jota ei katsottaisi ihmisessä hyvällä.

– Eläimeen kuuluu luonto ja se antaa lisävapauksia käyttäytymiselle, sanoo Henna Syrjälä, Vaasan yliopiston tutkijatohtori, joka on tutkinut lemmikkeihin liittyvää kulutusta.

Somekoira Pertti Perseilevä , myös ruumiskoira
Pertti on ollut etsintäkoira vasta muutaman kuukauden. – Pertti on nenästään hyvä, nenäkäs kaveri, mutta vähän hössö. Sillä saattaa äkkiä mennä kiinnostus johonkin muuhun. Tämän rodun urokset aikuistuvat myöhään, neljään viiteen vuoteen asti ne ovat ihan pentuja, omistaja Torsti Nieminen luonnehtii.Jaani Lampinen / Yle

Pertti on siviilissä ruumiskoira

Pertistä tekee erityisen paitsi hänen eläimellinen sometuksensa myös hänen siviiliammattinsa. Pertti on ruumiskoira. Hänen isäntänsä Torsti Nieminen etsii kadonneita ihmisiä.

Vapaaehtoistyössä auttavat kolmevuotias Pertti ja jo kahdeksanvuotias kokenut ruumiskoira Bono, se karvakuono, jota Pertti kutsuu Läskipääksi. Pertti ja Bono ovat mukana Ruumiskoira Team -ryhmässä, jolla on Facebook-sivut. On selvää, että siellä ei voi julkaista mitä tahansa.

– Kun Pertti on huumorimiehiä, ajattelimme, että tehdään Pertille oma sivu, jota kautta hän saa tuoda toisenlaista puoltaan julki, Nieminen kertoo.

Harva Pertin seuraajista tietää koiran vapaaehtoistyöstä. Siitä Pertti ei pukahda omalla tilillään.

Nieminen etsii kadonneita ympäri Suomea. Hän ja koirat tulevat apuun, kun viranomaisetsinnät on lopetettu.

Syrjäkylillä, korpien kätköissä ja järvillä saattaa vierähtää päivä ilman, että törmää ihmisiin. Kun Nieminen illalla palaa majoituspaikkaan, koirat saattavat järjestää karjalanpiirakan syöntikilpailun, joka sitten julkaistaan Pertin sivuilla.

– Siinä on pikku iltahupia meille kaikille kolmelle. Tulee muuta mietittävää, Nieminen kertoo.

Somekoira Pertti Perseilevä
– Pertin julkaisuissa ei ole päätä eikä häntää. Yleensä nappastaan joku kuva ja Pertti pistää tekstin perään ja lähettää. Se on yksi otto ja sitten se lähti, koiransa media-assistentti Torsti Nieminen paljastaa.Jaani Lampinen / Yle

Leipänsä Nieminen tienaa yrittäjänä. Hänellä on firma, jota kautta hän tekee töitä tapahtumajärjestäjänä. Niemisellä on myös omat henkilökohtaiset sivut, mutta omien sanojensa mukaan hän on huono postaamaan itsenään. Pertin kautta voi julkaista vapaammin.

– Mutta Pertin julkaisut eivät ole minun ajatuksiani tai minä en välttämättä ajattele asioista niin kuin Pertti julkaisee niistä, Nieminen yllättää.

Kuka tilillä sitten julkaisee? Nieminen muotoilee asian niin, että Pertti eräällä tapaa “istuskelee toisella olkapäällä”, kun someassistentti antaa näppäimistön laulaa.

– En osaa enää edes ajatella, kuka siellä julkaisee, olenko se minä vai joku minun alter egoni vai Pertti, hän naurahtaa.

Söpö pitää olla ja erikoinen

Pertin suosiota siivittävät paitsi humoristiset päivitykset myös yleinen labradorinnoutaja-rotu. Siihen on helppo samastua, voi ajatella, että sehän on ihan kuin meidän koira.

Sama tuttuuden houkutus pätee toisella some-eläimellä Seppo-koiralla (siirryt toiseen palveluun). Seppo on sheltti, ja muistuttaa perinteistä collieta eli Lassieta.

– Ihmiset kokevat samastuttavaksi rotuja, jotka he tunnistavat. Kun lemmikkejä käytetään mainonnassa, katsotaan usein, minkä rotuisen koiran kohderyhmä tunnistaa. Sheltti on rotuna yleinen ja siihen liitetään usein positiivisia mielikuvia, Henna Syrjälä sanoo.

Usein seuratuimpien some-eläinten ulkomuodossa on myös jotain erityistä.

– Pertillä silmät ovat kuin lautaset. Hän on usein hämmästyneen näköinen ja se varmasti vaikuttaa, että hän näyttää kuvissa ilmeikkäältä, Pertin omistaja Torsti Nieminen arvelee.

Ulkomuoto voi suosikeilla olla jopa perinteisestä kauneusihanteista poikkeava. Muun muassa Grumpy Catin tyytymätön ilme syntyy jalostuksen tuottamasta erikoisesta, joku voisi sanoa, rumasta alapurennasta.

Somekoira Pertti Perseilevä
– Pertti on tottunut kuvaamiseen ja poseeraamiseen ja suhtautuu tyynen rauhallisesti. Parilla pyynnöllä hän osaa ottaa hämmästyneen ilmeen, Torsti Nieminen kuvailee koiraansa. Jaani Lampinen / Yle

Pertti ymmärtää vain nakin päälle

Yhdysvalloissa somen eläintähtien ympärillä liikkuvat isot rahat.

– Siellä monet somelemmikeistä markkinoivat erilaisia tuotteita ja palveluita: kissan tai koiran ruokaa, vaatteita, kirjoja, Vänskä sanoo.

Pertti ei ole kaupallistanut persoonaansa. Hän ei markkinoi, eikä saa päivityksistä rahaa.

– Yksi syy siihen, miksi Pertti on niin suosittu, saattaa olla juuri se, että Pertti on todella epäkaupallinen. Monet somevaikuttajat ovat kaupallisia ja se saattaa ärsyttää ihmisiä, Nieminen sanoo.

Nieminen kertoo päättäneensä jo alussa, että Pertti ei ryhdy tekemään kalentereita, oheismyyntiä tai yritysyhteistyötä. Päivityksiä tehdään niin kauan, kuin niitä tykätään tehdä.

– Pertti on maalaispoika, eikä hän ymmärrä kaupallisuuden päälle. Riittää kun saa silloin tällöin nakkia ja riittävästi nappuloita kippoon. Se on Pertille ihan ok.