Yli 30-metriset rekat tulevat – ohitustilanteissa oltava malttia

Pitkän yhdistelmäajoneuvon ohittamiseen voi mennä jopa puolen kilometrin matka.

Raskaat ajoneuvot
Rekka jäi lumeen kiinni tammikuun 2. päivän Aapeli-myrskyssä.
Rekkoja ohittaessa, varsinkin talviolosuhteissa, on oltava valppaana. Aiempaa pidemmät rekat on merkitty pitkä-tunnuksella. Tuolloin voi varautua myös siihen, että vastaantulijoiden kaistalla on oltava runsaasti tilaa ohitettaessa.Simo Pitkänen / Yle

Suomessa sallitaan maanantaista lähtien entistä pitempien rekkojen liikennöinti maantiellä. Voimaan tulleen asetusmuutoksen mukaan liikenteessä saa olla ilman poikkeuslupaa jopa 34,5 metrisiä yhdistelmäajoneuvoja aiemman 25,25 metrin sijaan.

Tuolloin henkilöautoilijan on oltava ohitustilanteissa tarkkana.

Oululainen Auvo Huotari kertoo ajavansa henkilöautolla noin 50 000 kilometriä vuodessa. Hänen mukaansa paljon riippuu ohittavan auton ominaisuuksista.

– Ovathan nykyautot aika tehokkaita, mutta niissäkin voi mennä hallittavuus.

Auvo Huotarin mukaan ohitustilanne vaatii ajosilmää. Hän on tosin huomannut jo aiemmin liikenteessä ilmiön, jossa useampi rekka ajaa jonossa tiellä. Tuolloin hänen mukaansa voi tulla jopa hurjia tilantetia.

Ohitusmatka voi yllättää

Liikenneturvan koulutusohjaaja Pentti Tervo muistuttaa, että kaikkien yhdistelmärekkojan ohittamisessa näkymän pitäisi olla tarpeeksi pitkä vastaantulijoiden kaistalla. Ohitusmatkan kesto voi nyt jopa yllättää, kun rekatkin ovat pidentyneet.

– Kun lähdetään ohittamaan ja ajetaan yhdistelmän rinnalla sekä palataan omalle kaistalle, matka on todella pitkä. Hurjimmilllan puhutaan puolesta kilometristäkin.

Tervon mukaan varsinkin talviolosuhteissa on myös hyvä miettiä, kannattaako yhdistelmäajoneuvoa lähteä ohittamaan ollenkaan.

Pitkiä yhdistelmäajoneuvoja on ollut poikkeusluvalla käytössä jo aiemmin. Pentti Tervon mukaan pitkien rekkojen määrä ei lähiaikoina tule kasvamaan kovin nopeasti. Pitkät yhdistelmät kulkevat lähinnä pääteillä ja niillä pyritään ajamaan öisin.