Otkes: Lennonjohto antoi Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn enemmän kuin kerran

Helsinki-Vantaalla perjantaina sattuneen vakavan vaaratilanteen syitä selvitetään.

Onnettomuustutkintakeskus
Norwegianin lentokone
Alastair Philip Wiper / AOP

Otkes on lauantaina jatkanut perjantaina Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtuneen vakavan vaaratilanteen alustavaa tutkintaa. Iltapäivällä viiden jälkeen kiitotielle laskeutui ensin Istanbulista lähtenyt Turkish Airlinesin kone ja sen jälkeen Puolan Krakovasta saapunut Norwegianin kone siitä huolimatta, että lennonjohto oli antanut Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn. Turkish Airlinesin kone ei ollut ehtinyt poistua kiitotieltä rullaustielle suunnitellusti.

Onnettomuustutkintakeskuksen Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmen mukaan vaaratilanteen syyt selviävät vasta tutkinnan aikana. Selvitettävänä on, miksei Norwegianin kone tehnyt ylösvetoa lennonjohdon käskystä huolimatta ja toisaalta se, miksi Turkish Airlinesin koneen poistuminen kiitotieltä viivästyi.

– Kumpikin on kokonaisuuden kannalta tärkeä asia. Jos turkkilaisen (koneen) poistuminen olisi mennyt suunnitellusti, mitään juttua ei olisi tullut, Nurmi kommentoi.

Koneiden matkustajamäärät eivät tiedossa

Nurmen käsityksen mukaan lennonjohto toimi tilanteessa asianmukaisesti ja antoi ylösvetokäskyn huomatessaan, että kiitotie oli yhä varattu. Käsky annettiin Nurmen mukaan enemmän kuin kerran.

– Ylösveto on ihan normaali toimenpide lentämisessä. Jos se olisi tehty ja lennonjohdon käskyä noudatettu, ei myöskään olisi ollut mitään juttua.

Nurmen mukaan on täysin kiistatonta, että lentämisessä lennonjohdon käskyjä on noudatettava.

– On hyvin tärkeää, että selvitetään, miksi näin pääsi käymään ja miten siitä voidaan ottaa opiksi, Nurmi sanoo.

Otkesilla ei edelleenkään ole tietoa siitä, montako matkustajaa koneissa oli. Se on Otkesin näkökulmasta vaaratilanteiden tutkinnassa taustatietoa. Nurmen mukaan molemmat olivat maailman yleisimpiin matkustajakoneisiin lukeutuvia Boeing 737 -koneita, joskin eri versioita.

Norwegianin koneen ohjaamoäänitallenne on Otkesin hallussa, mutta sen purkamiseen menee aikaa. Lauantaina on myös jatkettu lennonjohdon ja koneiden henkilöstön kuulemisia. Turkish Airlinesin kone ehti lähteä paluumatkalle ennen kello iltakahdeksaa perjantaina.

Varsinaisen tutkintaryhmän nimeäminen tapahtuu Nurmen mukaan jossakin vaiheessa viikonlopun jälkeen.

ANS Finland: Ei vaaratilannetta

Lennonvarmistuspalveluita muun muassa Helsinki-Vantaalla hoitavan ANS Finlandin mukaan mitään vaaratilannetta ei ole ollutkaan.

"Kiitotiellä hidastellut kone kuitenkin vapautti kiitotien ajoissa, eikä todellista vaaraa tilanteesta syntynyt", perjantaina julkaistussa tiedotteessa mainitaan (siirryt toiseen palveluun).

Muun muassa Iltalehdessä (siirryt toiseen palveluun) olleen tiedon mukaan Otkesin Nurmi on ihmetellyt ANS Finlandin kantaa.