Sanomalehdet julkaisivat kohutun Fingerpori-sarjakuvan – johto pyytää anteeksi

Kaakon viestintä ei kommentoi, kuinka aiemmin syksyllä kohun aiheuttanut Fingerpori-sarjakuva päätyi lehteen.

sarjakuvat
Fingerpori-sarjakuva
Kohuttu sarjakuva julkaistiin tänä aamuna useissa sanomalehdissäYle

Kaakon viestinnän sanomalehtien sarjakuvat-sivulla julkaistiin tänä aamuna aiemmin ristiriitaisen vastaanoton saaneen vitsin sisältänyt sarjakuva. Sarjakuvassa vitsaillaan lapseen kohdistuvasta seksuaalisesta toiminnasta.

Sama sarjakuva aiheutti kohun (siirryt toiseen palveluun) syksyllä, kun Helsingin Sanomat julkaisi sen.

Helsingin Sanomat poisti sarjakuvan verkkosivultaan ja kertoi laaduntarkkailunsa pettäneen. Toimituspäällikkö Esa Mäkisen mukaan sarjakuvaa ei olisi julkaistu (siirryt toiseen palveluun), jos se olisi havaittu etukäteen.

Ristiriitaisen vitsin sisältänyt sarjakuva julkaistiin nyt Etelä-Saimaan, Kymen Sanomien, Kouvolan Sanomien, Länsi-Savon ja Itä-Savon printtilehdissä sekä verkkojulkaisuissa.

Kaakon viestinnän sisältöjohtaja Pekka Lakka pyytää lehtien verkkosivuilla anteeksi (siirryt toiseen palveluun) sarjakuvan aiheuttamaa mielipahaa. Hän sanoo sarjakuvan olleen täysin asiaton.

– Lehden arvoihin ei kuulu huono huumori äärimmäisen vakavista asioista, Lakka lisää tiedotteessa.

Ylelle Lakka ei aiemmin aamulla suostunut kommentoimaan sarjakuvan julkaisuperusteita.

Fingerporin luoja on sarjakuvapiirtäjä Pertti Jarla.

21.1.2019 klo 10.38 Juttuun lisättiin, että sarjakuva julkaistiin myös Länsi-Savossa ja Itä-Savossa.

Pääkuvaa rajattu 21.1.2019 klo 10.45.

21.1.2019 klo 11:38Keskustelu on suljettu jatkuvien keskustelusääntöjen rikkomisten takia