Hyppää sisältöön

Kymmenen tapahtuman kävijät käyttivät 20 miljoonaa euroa

Joensuussa on tutkittu kymmenen eri tapahtuman talousvaikutuksia. Kärjessä on muun muassa Ilosaarirock.

Joensuun seudulla järjestetyn kymmenen eri tapahtuman kävijät kuluttivat viime vuonna alueella rahaa lähes kaksikymmentä miljoonaa euroa.

Summassa on mukana ainoastaan kävijöiden käyttämät rahat. Siitä puuttuvat esimerkiksi tapahtuman järjestämiseen ja palveluihin upotetut eurot.

Tehokkaimmin alueen taloutta pyörittivät suuret, monipäiväiset tapahtumat. Eniten tutkituista tapahtumista rahaa toivat Ilosaarirock, Pesäpallon Itä-Länsi-ottelu ja Kansainväliset suurmarkkinat.

Kulutuksesta noin 35 prosenttia tuli paikallisilta kävijöiltä, loppu eli valtaosa muualta saapuneiden matkailijoiden tuomana.

Tapahtumien kävijä- ja talousvaikutustutkimuksen toteutti Joensuun kaupungin tapahtumapalvelut yhdessä sponsoroinnin suunnitteluun ja mittaamiseen erikoistuneen tutkimusyrityksen Sponsor Insight Finlandin kanssa.

Tutkitut tapahtumat olivat Osuuskaupparock, Pesäpallon Itä-Länsi, Motonet GP, Ilovaari, Popkatu, Ilosaarirock, Kansainväliset suurmarkkinat, Joen Yö, Unholy Winter Fest sekä Vaarojen Maraton.

.
.