Varsinais-Suomi jäi sivuraiteille – Kolme hanketta alueellisen junaliikenteen pilottien jatkosuunnitteluun

Liikenne- ja viestintäministeriö valitsi alueellisen junaliikenteen pilottialueiksi Kymenlaakson, Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan.

Varsinais-Suomi
Veturi talvisessa maisemassa.
Matti Myller / Yle

Liikenne- ja viestintäministeriö on valinnut alueellisen junaliikenteen pilottien jatkosuunnitteluun Kymenlaakson, Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan hankkeet.

Pilottihanketta odotettiin myös Varsinais-Suomeen, mutta maakunta jää nyt ulkopuolelle. Varsinais-Suomessa alueellinen ratapilotti olisi tarkoittanut Turun ja Uudenkaupungin, Turun ja Loimaan sekä Turun ja Salon välisten rataosuuksien kehittämistä.

Varsinais-Suomen Liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen on päätökseen pettynyt.

– Katson tätä asiaa tietysti varsinaissuomalaiset lasit päässä. Meillä on suuri maakunta ja suuri potentiaali joukkoliikenteen käyttöön. Toisaalta kun miettii, niin meidän raideliikenne on aika alikehittynyt tässä maakunnassa.

Virtasen mukaan potentiaalia kuitenkin olisi.

– Sillä me myös argumentoimme eli positiivisen rakennemuutoksen, työvoiman saatavuuden ja liikkuvuuden argumenteilla. Jostain syystä ministeriö ei meidän perusteluitamme sitten riittävästi ymmärtänyt, Virtanen sanoo.

Ratapilottien tarkoitus käynnistyä kuluvan vuoden lopussa

Ministeriön mukaan valinnan arviointiperusteina oli, että valitut hankkeet ovat toimivia osia alueellista junaliikenne ja olemassa olevia matkaketjuja, minkä lisäksi alueella on valmius sitoutua liikenteen kehittämiseen lyhyellä aikavälillä. Lisäksi valintaan vaikutti alueen kysyntäpotentiaali ja hankkeen tekninen toteutettavuus joulukuusta 2019 alkaen.

Nyt valittujen ratapilottien on määrä käynnistyä joulukuussa 2019. Liikennöintiä näillä alueilla jatkettaisiin vuoden 2022 kesään asti.

Virtanen myöntää, että jos valinta olisi osunut kohdalle, niin esimerkiksi Uudenkaupugin junaradan sähköistämisellä olisi tullut kiire.

– Meillähän oli tässä pilotissa asemia ja asemaseutuja, joissa ei ole ollut liikennettä pitkään aikaan. Eli tässä olisi voinut olla ihan teknisiä haasteita pilotin toteuttamiseen täällä. Tässä on paljon tehtävää ennen kuin lähdemme uudelleen hakemaan alueellista junaliikennettä tänne.

Virtanen kertoo, että Uudenkaupungin junaradan sähköistäminen on suunnittelussa.

Lue lisää:

Liikkuuko autotehtaan väki kohta raiteilla? – Varsinais-Suomen lähijunakokeilu myötätuulessa