Moottoritie halutaan kattaa Kotkassa – vuosikymmeniä vanha idea yritetään saada maaliin nyt jo kolmannen kerran

Yli 40 vuotias taajamaa halkova kanjoni joutaisi monen mielestä vihdoin piiloon

moottoritiet
moottoritie, Kotka, Karhula, Karhulan kanjoni
Kotkan Karhulassa E 18 -moottoritien väylää kutsutaan Karhulan kanjoniksi. Kuvassa näkyvä osuus tiestä valmistui vuonna 1971.Yle / Aleksi Taponen

Kotkassa on virinnyt ajatus kaupunkia halkovan moottoritien kattamisesta.

Kyseessä on Suomen etelärannikolla kulkevan E18 –tien muutaman sadan metrin osuudesta, joka halkaisee Kotkan toisen keskuksen eli Karhulan kahteen osaan.

Karhulan kohdalla väylä on kulkenut moottoritienä jo 1970-luvun alusta lähtien. Puheet tien, eli kotkalaisittain Karhulan kanjonin, kattamisesta ovat nousseet esiin ajoittain jo vuosikymmenten ajan.

Nyt Kotkan kaupunki on päättänyt teettää selvityksen siitä, miten kanjoni voitaisiin kattaa.

Monet karhulalaiset olisivat valmiita laittamaan moottoritien piiloon tavalla tai toisella.

– Kanjonihan on ohikulkureitti. Jos siinä olisi vaikkapa kauppakeskus, jossa väki pysähtyisi, niin toisihan se elämää tänne lisää, sanoo lähes koko ikänsä Karhulassa asunut Marko Puhakka.

Hänen ajatuksensa kuvaavat useiden muiden karhulalaisten mielipiteitä kaupunginosastaan.

– Kanjonin kattaminen nousee ykkösasiaksi, kun viihtyvyyden kehittämisestä puhutaan karhulalaisten kanssa, sanoo yleiskaavoittaja Pauli Korkiakoski Kotkan kaupungilta.

– Asiasta on taidettu keskustella siitä lähtien kun moottoritie otettiin käyttöön yli 40 vuotta sitten, kuvailee Korkiakoski kanjonin meritystä karhulalaisten arjessa.

Alue voisi olla paljon tehokkaammassakin käytössä kuin vain läpikulkupaikkana.

Päivi Leijamaa

Kaupunki on selvittänyt karhulalaisten toiveita viime vuoden lopulla tehdyllä asukaskyselyllä sekä järjestämällä keskustelutilaisuuksia kaupunginosan kehittämisestä. Kaupunki on saanut satoja kommentteja ja ehdotuksia Karhulan viihtyisyyden lisäämiseksi.

Kyselyiden perusteella asukkaat toivoisivat Karhulan olevan tulevaisuudessa muun muassa viihtyisä, elinvoimainen ja kaunis – nyt asukkaat luonnehtivat alueen keskustaa muun muassa hiljaiseksi ja jämähtäneeksi, jopa kuolleeksi.

Ideoita karhulalaisilta on kerätty jo viime vuoden alusta lähtien.

Meluista ja pölyistä yritystoimintaa

Ajatus moottoritien kattamisesta ja kaupunkirakenteen tiivistämisestä Karhulan keskustassa ei ole nyt esillä ensimmäistä kertaa.

1990 -luvun alussa moottoritiekanjonin päälle kaavailtiin Anttilan tavarataloa, mutta suunnitelmat kariutuivat lamavuosien mukana. Runsaat viisi vuotta sitten puolestaan peruuntui venäläisyrityksen moottoritien yläpuolelle kaavailema kauppakeskus. Syynä olivat liian korkeat rakennuskustannukset.

Karhulan keskustassa moottoritien vieressä yli 30 vuotta yrittäjänä toiminut kelloseppä Päivi Leijamaa muistaa hyvin edellisen kattamisyrityksen – ja sen tuottaman pettymyksen.

– Jos siihen olisi saatu toimiva keskus, se olisi ollut upea asia koko Kotkalle.

Lähes kirjaimellisesti kanjonin reunalla toimivan Leijamaan kokemuksen mukaan yrittäminen moottoritien vieressä on meluista ja pölyistä.

moottoritie Kotkan Karhulassa, E18 moottoritie, Karhulan kanjoni
E18 -moottoritie kulkee Karhulassa useita metrejä keskustan katutason alapuolella.Yle / Aleksi Taponen

Jos muutamia metrejä keskustan katutason alapuolella kulkeva väylä katettaisiin tavalla tai toisella, voitaisiin näistä haitoista päästä Leijamaan mielestä eroon.

Hänellä on myös selvä näkemys siitä, millainen Karhulan keskustan ydin on nykymuodossaan.

–Se on hyödyntämätön. Alue voisi olla paljon tehokkaammassakin käytössä kuin vain läpikulkupaikkana.

Leijamaa uskoo, että kattamisesta olisi myönteisiä vaikutuksia myös muille Karhulan keskustassa sijaitseville liikkeille.

– Se saisi ihmisiä liikkeelle, ja siitähän me kauppiaat tykkäämme, että ihmiset liikkuvat keskustassa.

Päivi Leijamaa on yrittäjäjäsenenä Karhulan liikkeenharjoittajat ry:n johtokunnassa, Kotkan kauppatie ry:n hallituksessa sekä kokoomuksen edustajana Kotkan kaupunkisuunnittelulautakunnassa.

"Elämää lisää!"

Käytännössä moottoritien kattaminen on todennäköisesti vielä vuosien päässä. Jotain sentään saataneen selville jo lähikuukausien aikana.

– Tarkoitus on, että neljä vaihtoehtoa kattamisesta saataisiin jatkokeskustelun pohjaksi vielä kesään mennessä. Ehkä noin vuoden kuluttua voisi olla jokin tarkempi luonnos käsiteltävänä, hahmottelee yleiskaavoittaja Pauli Korkiakoski.

Hän muistuttaa, että moottoritien kattaminen on yksi osa Karhulan keskustan kehittämistä.

– Viihtyvyys ja ja varsinkin vehreys ovat asioita, joita asukkaat ovat nostaneet esiin.

Samoihin asioihin on helppo törmätä myös Karhulan keskustan kaduilla.

– Elämää tänne tarvitaan lisää, tokaisee karhulalainen Sari Wolfs.

Kattaminen myös epäilyttää

Wolfs ei kuitenkaan usko, että esimerkiksi moottoritien päälle rakennettava kauppakeskus olisi ratkaisu.

– Onhan tuolla Jumalniemessä kauppakeskus, puuskahtaa Wolfs nauraen, ja viittoo parin kilometrin päässä sijaitsevien markettien suuntaan.

Enpä tiedä paraneeko tilanne kattamisesta

Pekka Tiitola

Sen sijaan karhulalainen Eveliina Kauranen näkee kanjonin kattamisessa mahdollisuuksia.

– Karhula kaipaa uudisrakentamista. Täällä on aika paljon vanhoja ja huonossakin kunnossa olevia rakennuksia.

Päättäjille ja suunnittelijoille hän lähettää terveisiä.

– Paljon innostuneisuutta ja avointa mieltä, jotta saataisiin uutta Karhulaan.

Pekka Tiitola puolestaan pitää Karhulan keskustaa liikennevaloviidakkona, vaikka toteaakin jalankulkijan pärjäävän kevyen liikenteen sillan ansiosta. Myös hän on pannut merkille moottoritien lyömän leiman kaupunginosan keskustaan.

– Kyllähän se halkaisee tämän keskustan aika pahasti. Siitähän on nyt puhuttu, että liiketiloja tulisi moottoritien päälle, mutta enpä tiedä paraneeko tilanne kattamisesta, pohtii mies.