Parikymppinen yrittäjä Pinja Nahkala onnistuu siinä, missä monet konkarit eivät – työt jäävät työpaikalle

Pinja Nahkala on ollut yrittäjänä vasta muutaman kuukauden. Hän pelkää sitä, ettei mikään vielä pelota.

yrittäjyys
Pinja Nahkala
Nuori yrittäjä Pinja Nahkala kertoo videolla yrittäjyyden hyvät ja huonot puolet.

Kajaani21-vuotias Pinja Nahkala ei ikätovereidensa tavoin käy koulua tai pätkätöissä, vaan pyörittää omaa alusvaateliikettä.

Nahkalan yrittäjäpolku alkoi puhelinsoitosta. Nahkalan äiti kertoi Kajaanin keskustassa sijaitsevan Sillä Chic -alusvaateliikkeen olevan myynnissä.

Vanhempien ja ystävien vankkumattoman tuen ansiosta suuri päätös oli helppo tehdä nopeasti.

– Meni parisen minuuttia ja olin jo juoksemassa kaupalle jututtamaan vanhaa kauppiasta. Sanoin, että minä tulen tänne yrittäjäksi.

Yrittäjäperheen lapselle ajatus yrittäjyydestä on kasvanut hiljalleen, eikä hyppy pelottanut tai ahdistanut lainkaan. Nahkala kertoo haaveilleensa vaatealan yrittäjän urasta jo pitkään ja asiasta on puhuttu avoimesti kotona vanhempien kanssa.

Koulutukseltaan Nahkala on stylisti, pukeutumisneuvoja ja muotialan asiakaspalvelija. Kajaanin Ammattiopistossa opiskellut Nahkala sai oppia yrittäjyyteen jo koulussa.

– Opiskelin, miten yritys perustetaan, ja mitä kaikkea yrittämiseen kuuluu.

Pelottaa melkein jo se, että ei oikeasti pelota ollenkaan.

Pinja Nahkala

Nahkala on ihminen, joka ajattelee ongelmatkin positiivisesti. Jos haasteita ilmenee, hän ei hätkähdä vaan tarttuu toimeen ja kysyy apua.

Nahkala ei siis juuri jahkaile. Puoli vuotta yrittäjäuran jälkeen hän on laajentamassa toimintaansa suurempiin liiketiloihin.

– Pelottaa melkein jo se, että ei oikeasti pelota ollenkaan, Nahkala sanoo.

"Teen sen huomenna"

Nahkala aloittaa aamunsa lukemalla sähköpostit ja suunnittelemalla yrityksen somemarkkinointia. Päivä kuluu asiakkaita palvellessa. Asiakaspalvelu onkin Nahkalan työn suola ja sokeri

– Minusta on kivaa olla toisille iloksi ja avuksi, Nahkala sanoo ja väläyttää iloista hymyä.

Pinja Nahkala
Pinja Nahkalan työssä asiakaspalvelu on pääroolissa. Mimmi Nietula / Yle

Kun liikkeen valot on sammutettu ja ovi lukittu, jäävät työasiat liikkeeseen. Kahdeksan tuntinen työpäivä riittää töille, ja vapaa-aika kuluu ystävien, koirien ja perheen kanssa. Raskaastakin työpäivästä pääsee yli lähtemällä lenkille tai kuntosalille.

– Joskus tulee olo, että olen unohtanut jotain tai keksin illalla uuden somemarkkinointi-idean. Silloin ajattelen, että teen sen huomenna. Harvoin sille kotona voi mitään, Nahkala toteaa rennosti.

Aivan täysin ilman stressiä Nahkalakaan ei pysty elämään, mutta työasioita ei vatvota turhaan.

– Olen varmaan oppinut tämän vanhemmiltani: meillä on kotona aina ajateltu, että työt jäävät työpaikalle. Jotkut asiat tietenkin stressaavat, mutta kun ajattelee järjellä, työasiat eivät syö vapaa-aikaa, Nahkala sanoo.

Kouluaikoinakaan ei stressattu turhista, koska asiat hoidettiin ajallaan ja tunnollisesti.

– Jos tulee ongelma, hoidan sen heti alta pois, muuten se alkaa vaivaamaan. Kun hoitaa asiat huolella, säästyy turhalta stressiltä.

Nahkala siis poikkeaa massasta ja onnistuu siinä, missä monet konkariyrittäjät eivät.

Ongelmat eivät ratkea väsyneenä

Töiden vieminen kotiin on yrittäjien keskuudessa yleistä.

– Moni yrittäjä ei erota työtä ja vapaa-aikaa toisistaan ja välillä vähintäänkin aivot on koko ajan työasioissa. Jos väsyneenä lähtee ratkomaan haastetta, se tuntuu helposti ainakin kaksinkertaiselta, sanoo stressin ja palautumisen asiantuntija, psykologi Satu Kettunen.

Kettunen neuvoo, että olisi hyvä aina nukkua yön yli ja ratkaista ongelma vasta virkeänä. Kun työtä ja vapaa-aikaa ei erota toisistaan, keho ja ja aivot kuormittuvat, vaikka työ olisi itsessään mukavaa.

– Jos jatkuvasti miettii ongelmanratkaisua, se virittää kehoa. Ja jos keho on virittyneessä tilassa 3–4 tuntia ennen nukkumaan menoa, se vaikuttaa myös uneen, eikä unien alkutunteina tapahdu tärkeää palautumista, Kettunen kertoo.

Monen yrittäjän, ja myös monen palkansaajan, kokemasta ongelmasta voi kuitenkin päästä eroon. Se vaatii vain päätöksen.

– Itsekin olen yrittäjänä tehnyt sen päätöksen, että nyt en mieti tätä ja keskityn selvästi myönteisiin asioihin, jotka eivät kuormita, Kettunen sanoo.

Alusvaatteita rekissä
Alusvaatteita on vaikea ostaa netissä, mikä saattaa olla kivijalkaliikkeen pelastus.Mimmi Nietula / Yle

Pinja Nahkalan kaltaisia nuoria yrittäjiä todella tarvitaan, sillä Kainuun Yrittäjien toimitusjohtajan Anu Tervosen mukaan Kainuussa noin kolmasosa yrityksistä kaipaa jatkajaa seuraavan viiden vuoden kuluttua. Hyvin tuottavan yrityksen kanssa yrityskaupat yleensä menevät sujuvasti.

– Yleisin ongelma yrityskaupoissa on, että yrittäjä herää asiaan liian myöhään. Pitäisi muistaa, että oikean ostajan löytäminen voi kestää vuosia, kertoo Tervonen.

Persoona peliin somessa

Pinja Nahkala palvelee asiakkaita aina suuri hymy kasvoillaan. Nahkala nauttii työstään joka päivä ja haluaa näyttää sen myös muille.

– Persoonana olen tosi ulospäinsuuntautunut ja energinen.

Hän on tuonut persoonansa esille myös yrityksen sosiaalisessa mediassa. Nahkala uskoo, että perinteinen kivijalkaliike tarvitsee somen tuekseen.

– Se on iso osa arkipäivää ja ihan äärimmäisen hyvä tapa saada yhteyttä ihmisiin.

Kivijalkamyymälöiden katoamisesta on huhuiltu jo pitkään (siirryt toiseen palveluun), mutta Nahkala ei usko vanhanaikaisen asiakaspalvelukulttuurin kuolemaan.

– Minusta tuntuu, että kivijalkaliikkeet ovat nouseva trendi. Varsinkin alusvaateliikkeissä. joiden tuotteita on tosi vaikea myydä netissä, kaivataan sitä asiakaspalvelijaa. Hyvällä somemarkkinoinnilla kivijalkaliikkeitä saa nostettua sieltä pohjalta, johon nyt on vähän vajottu, Nahkala sanoo.