Ruotsi suunnittelee myyntikieltoa uusille bensa- ja diesel-autoille jo 2030 – Sipilä: Ei realistinen vaihtoehto Suomelle

Aiemmin Norja, Tanska ja Islanti ovat kertoneet uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettamisesta.

Bensa-autot
Vaihtoautoja myynnissä
Martti Kainulainen / Lehtikuva

Bensa- ja dieselautot ovat joutumassa todelliseen vastatuuleen Pohjoismaissa ensi vuosikymmenen kuluessa.

Viimeisimpänä Ruotsin tuore hallitus julisti maanantaina hallitusohjelmassaan (siirryt toiseen palveluun), että uusien bensa- ja dieselautojen myynnin tulee loppua 2030 mennessä.

Taustalla on Ruotsin pyrkimys painaa ilmastopäästönsä nollan alapuolelle 2045 mennessä.

Teema nousi perjantaina esille myös Pohjoismaisten pääministereiden ja ilmastoministereiden kokouksessa Helsingissä.

Kysymys kuului, onko Suomen pakko seurata muiden pohjoismaiden perässä, jotta automarkkinat eivät mene sekaisin.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) vakuutteli Säätytalossa toimittajille, että kukin maa hoitaa liikenteen ilmastopolitiikkaa omalla tavallaan.

– Suomessa on aika vanha autokanta ja pitkät etäisyydet. En usko, että tuo on Suomessa realismia, Sipilä sanoi.

Sipilän mukaan Suomessa liikenteen päästöjen leikkaamiseksi autokantaa pitää uusia, sähköautoja on saatava lisää ja uusiutuvien polttonesteiden sekä biokaasun käyttöä on vauhditettava merkittävästi nykyisestä.

Kiellolla arvaamattomia vaikutuksia?

Ruotsista tuodaan jo nyt ennätysmäärä käytettyjä autoja Suomeen. Halpa kruunu vauhdittaa kehitystä.

Jos ruotsalaiset alkavat kiellon lähestyessä hylätä polttomoottoriautojaan 2020-luvun jälkipuoliskolla, saattavat käytetyt menopelit hyvinkin päätyä Suomeen.

Sipilä ei näe tässä ongelmaa, sillä Ruotsin kaavailema kielto koskee nimenomaan uusia autoja.

– Vanha autokanta käytetään tavalla tai toisella loppuun. Yksi hyvä käyttö vanhoille bensiini- ja dieselautoille on muuntaa ne biokaasukäyttöisiksi. Siten saadaan vanhemmille ja halvemmille autoille lisää ympäristöystävällistä käyttöikää, Sipilä sanoi.

Liikenne- ja viestintäministeriöstä (LVM) todettiin aiemmin tällä viikolla Ylelle, että ministeriössä seurataan tilannetta.

LVM kuitenkin rauhoitteli markkinoita sanomalla, että ministeriö ei valmistele bensiini- ja dieselautojen kieltoa.

Varovaisuuden taustalla lienee autokaupan pysähtyminen pari vuotta sitten liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) autoveroesityksen myötä.

Kielto noussee teemaksi vaalikentillä

Suomessa uusien polttomoottoriautojen kielto nousi esille joulukuussa.

Silloin liikenteen päästöjen nollaamista selvittänyt LVM:n asiantuntijaryhmä (siirryt toiseen palveluun)totesi, että bensiini- ja dieselkäyttöisten uusien henkilöautojen myynnin tulisi päättyä Suomessa viimeistään vuonna 2035, mikäli Suomi haluaa eroon päästöistä.

Marraskuussa puolestaan akateemisista tutkijoista koostuva Suomen ilmastopaneeli arvioi, että mikäli Suomi haluaa mitoittaa päästövähennyksensä 1,5 asteen lämpenemisrajan mukaisesti, uusien polttomoottoriautojen myynti tulisi kieltää jo 2027.

Puolueiden osalta SDP on omassa ilmasto-ohjelmassaan linjannut, että seuraavan hallituksen tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä.

Myös Vihreät ja Vasemmistoliitto kannattavat ilmasto-ohjelmiensa perusteella uusien bensiini- ja dieselautojen myynnin kieltämistä 2030-luvulla.

Muiden puolueiden ohjelmissa asiasta ei löydy mainintaa. Tiedossa on, että Kokoomus ja Keskusta kannattavat autoilun päästöjen vähentämistä esimerkiksi veromuutoksilla, joilla pienipäästöisten autojen ostaminen halpenisi.

Julkisuudessa kieltolinjaa vastaan ovat hyökänneet kovasanaisesti erityisesti siniset ja perussuomalaiset.

Näyttää siis selvältä, että kiellosta puhutaan Suomenkin vaalikentillä ja asia noussee esille tavalla tai toisella myös ensi kevään hallitusohjelmaneuvotteluissa – hallituspohjasta riippumatta.

Lue myös:

Analyysi: Suomelle ei ehkä jää muuta mahdollisuutta kuin kieltää uusien bensiini- ja dieselautojen myynti vuonna 2030

Pohjoismaiden ministerit päättivät Helsingissä uusista ilmastokiristyksistä, joilla pyritään näyttämään esimerkkiä koko maailmalle