Kaksi klovnia raivaa tietä teatteritaloihin – teatteritalot kiinnostuivat vapaan kentän ryhmien esityksistä

Kotimaisten vapaan kentän ryhmien ja teatteritalojen yhteistyö on vielä lapsenkengissä, vaikka se kiinnostaakin teatteritaloja.

teatteritaide
Tuukka Vasama ja Timo Ruuskanen kiertävät Don Quijoten kanssa maakunnissa.
Red Nose Company kiertää Don Quijotella maakuntien teattereita.Cata Portin

Koeyleisöä naurattaa, kun toinen klovneista hakkaa toista kirjalla päähän näytelmän harjoituksissa helsinkiläisessä pikkuteatterissa. Vapaan kentän ryhmä Red Nose Company on valmistanut oman versionsa espanjalaisesta kirjallisuuden klassikkoteoksesta Don Quijote. Se on tehty yhteistyössä toisen vapaan kentän ryhmän Teatteri Quo Vadiksen kanssa.

Red Nose Company on yksi harvoista suomalaisista ryhmistä, joka pääsee kiertämään teoksellaan suomalaisiin teatteritaloihin. Kyse on Red Nose Companyn, Teatteri Quo Vadiksen ja neljän suomalaisen ammattiteatterin yhteistuotannosta. Sellaiset ovat yhä todella harvinaisia Suomessa.

– Meillä on historiaa näissä teatteritaloissa. Se on varmasti yksi syy, miksi meidät uskalletaan ottaa sinne, Red Nose Companyn näyttelijä Timo Ruuskanen sanoo.

Pienet rikastuttavat suuria

Red Nose Companyn näyttelijät Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama ovat kiertäneet Suomea parivaljakkona yli viisi vuotta. He ovat tulleet tunnetuiksi klassikkoteosten uusista tulkinnoista. Koomikkopari on tehnyt näyttämölle Don Quijoten lisäksi Kari Hotakaisen Juoksuhaudantien sekä Ilmari Kiannon Punaisen viivan. Kaikki kolme teosta on ohjannut Otso Kautto, joka aloitti vastikään Tampereen työväen teatterin johtajana. Kautto uskoo, että yhteistuotantojen merkitys kasvaa voimakkaasti tulevaisuudessa. Hän viittaa sekä kansainvälisiin, teatteritalojen keskinäisiin että vapaan kentän ja teatteritalojen välisiin yhteistuotantoihin.

– Pidän niitä teatteritalojen tulevaisuuden elinehtona, Kautto toteaa.

Red Nose Companylle yhteistyön tärkein merkitys on saada omalle esitykselle tunnettu näyttämö ja kunnollinen esitysjakso. Don Quijote kiertää kaupunginteattereissa Kuopiossa, Lahdessa ja Turussa sekä Tampereen työväen teatterissa.

Red Nose Companyn vetäjät uskovat, että heidän esityksensä rikastuttavat paikallista teatteritarjontaa.

– Viemme sinne sellaista taidetta, mitä kukaan muu ei tee, Vasama ja Ruuskanen sanovat.

Otso Kautto
Tampereen työväen teatterin johtaja Otso Kautto pitää yhteistuotantoja teatteritalojen elinehtona.Krista Mäkinen

Turussa näyttämö vapaille ryhmille

Kotimaisten vapaan kentän ryhmien ja teatteritalojen yhteistyö on vielä lapsenkengissä. Viime vuosina yhteistuotantojen katsojamäärät ovat jääneet keskimäärin pariin prosenttiin kaikista teatterin katsojista Suomessa.

Red Nose Companyssa uskotaan, että yhteistuotannot kiinnostavat teatteritaloja, vaikka niiden ensijainen tehtävä on pitää itse talo ja sen oma taiteellinen toiminta pystyssä.

– Tällaisiin yhteistuotantoihin tarvitaan vilpitöntä halua kaikilta osapuolilta. Ja että toiminnassa on joku muu motiivi kuin se, että tämä olisi rahasampo, Vasama sanoo.

Turun kaupunginteatteri on yksi Red Nose Companyn yhteistyökumppaneista, ja sen johtaja Mikko Kouki uskoo, että yhteistyö vapaan kentän kanssa lisääntyy jatkossa.

Hän viittaa koko teatterialan murrokseen. Suurin osa teatterintekijöistä on tätä nykyä vapaalla kentällä eli freelancereina teatteritalojen ulkopuolella.

– Vapaa kenttä kasvaa koko ajan ja ryhmiä tulee lisää. Isojen teatterien tehtävä on olla mukana tässä kehityksessä, Kouki toteaa.

Turun kaupunginteatteri on tehnyt poikkeuksellisen teon vapaan kentän ryhmien eteen. Teatteri avasi peruskorjauksen jälkeen talon sivunäyttämön (Sopukka) paikallisille vapaille ryhmille.

Esityksiä Sopukkaan ovat tehneet muun muassa monitaiteellinen ryhmä Kolmas tila sekä Grus Grus Teatteri. Sivunäyttämön toimintaa tukee Turun teatterisäätiö.

– Sopukka tuo hyvän lisän ohjelmistoon. Saamme sellaisia esityksiä, joita emme itse osaisi tehdä, Kouki toteaa.

“Toivon enemmän yhteydenottoja vapaalta kentältä”

Kuopion kaupunginteatterin ex-johtajalla on vain hyviä kokemuksia teatterien välisistä yhteistuotannoista. Pekka Laasonen johti kaupunginteatteria vuodesta 2013 viime vuoden loppuun asti.

Hän oli mukana tekemässä mittavaa viiden teatterin yhteistuotantoa, jossa olivat Kuopion kaupunginteatterin lisäksi mukana Helsingin kaupunginteatteri, Hämeenlinnan teatteri, Riihimäen teatteri ja Logomo-teatteri Turusta.

Viisi organisaatiota jakoi keskenään tehtäviä: yksi teki lavastuksen, yksi suunnitteli puvut ja toinen valmisti ne, mutta kaikki viisi teatteria vastasivat yhdessä esityksen markkinoinnista.

– Se oli kohtalaisen kustannustehokas tuotanto. Saimme Kuopioon erittäin nimekkään porukan varsin maltillisella taloudellisella satsauksella, Laasonen muistelee.

Arvoituksellisia muunnelmia -näytelmässä nähtiin muun muassa Heikki Kinnunen ja Ilkka Heiskanen.

Laasonen uskoo, että vanha rajanveto laitosteatterien ja vapaan kentän välillä murtuu entisestään. Red Nose Companyn Don Quijotesta hänellä on vain myönteistä sanottavaa.

– Tämä on sellainen tuotantomalli, jota pidän erittäin terveenä. Toivoisin tällaisia yhteydenottoja enemmän vapaalta kentältä, ex-teatterinjohtaja Laasonen sanoo.

Hän muistuttaa, että yksi vapaan kentän haasteista liittyy teatteritalojen ohjelmistoon.

– Esityksen pitää asettua siihen eli kyse on myös siitä, miten valmiita vapaan kentän ryhmät ovat joustamaan, Laasonen sanoo.

Red Nose Company ohella esimerkiksi Mikko Roihan luotsaama Vapaa Teatteri on tehnyt yhteistuotantoja useiden kaupunginteatterien kanssa.

Red Nose co., Don Quijote
Tuukka Vasama ja Timo Ruuskanen ovat Red Nose Companyn näyttelijöitä ja vetäjiä.Thomas Hagström / YLE