Facebook tiukentaa vaalimainossääntöjään ennen eurovaaleja

Yhtiö haluaa tehdä vaalimainonnasta läpinäkyvämpää ehkäistäkseen vaaleihin vaikuttamista ulkomailta.

vaalit
Facebookin työntekijä katselee tietokoneruutuja Facebookin pääkonttorissa Kalifornian Menlo Parkissa
Facebookin työntekijä seurasi vaaleihin liittyviä sosiaalisen median sisältöjä Yhdysvaltain välivaalien alla lokakuussa 2018. Kalifornian Menlo Parkissa sijaitsevia tiloja kutsutaan War Roomiksi eli "Sotahuoneeksi". Monica Davey / EPA

Sosiaalisen median jätti Facebook aikoo tarkkailla poliittista mainontaa sivustollaan aiempaa tiukemmin. Yhtiö kertoi maanantaina, että se kiristää vaalimainonnan ehtoja ehkäistäkseen vaaleihin vaikuttamista ulkomailta.

Facebook sai viime vuonna laajaa kritiikkiä osakseen, kun kävi ilmi, että brittiläinen konsulttiyhtiö Cambridge Analytica oli saanut haltuunsa miljoonien yhdysvaltalaisten Facebook-käyttäjien tietoja vaalimainosten kohdentamista varten.

Facebookin syksyllä palkkaama globaalien viestinnän johtaja Nick Clegg sanoi maanantaina tiedotustilaisuudessa Brysselissä, että uusi käytäntö aloitetaan maaliskuun lopulla, ja sen tarkoituksena on suojata muun muassa kesän korvalla järjestettäviä europarlamenttivaaleja.

Clegg toimi 2010-luvun alussa Britannian varapääministerinä ja johti maan liberaalidemokraattista puoluetta.

Yhtiö lupaa enemmän tietoa niin mainostajista kuin yleisöstä

Facebookin mukaan poliittisten mainosten julkaisijoiden on jatkossa tunnistauduttava. Lisäksi yhtiö lupaa lisätä mainokseen maininnan siitä, kuka sen on maksanut. Maininnan takaa pitäisi löytyä myös tietoa muun muassa mainosten hinnasta sekä kohdeyleisöstä iän ja sukupuolen mukaan.

Yhtiöllä on tapana ottaa uusia toimintoja käyttöön asteittain. Vielä ei ole tiedossa, koskeeko uudistus Suomea ennen huhtikuisia eduskuntavaaleja. Facebookin tiedotusmateriaalissa (siirryt toiseen palveluun) mainitaan erikseen vain europarlamenttivaalit.

Aluksi uudistus laajenee ainakin Intiaan, Ukrainaan ja Israeliin. Facebook otti samat säännöt käyttöön jo viime vuonna Yhdysvalloissa, Britanniassa ja Brasiliassa.

Lisäksi Facebook on perustamassa kaksi alueellista keskusta tarkkailemaan vaaleihin liittyvää sisältöä. Keskukset perustetaan Irlannin pääkaupunkiin Dubliniin ja Kaukoidän Singaporeen.

Lähteet: Reuters, AP, AFP