1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Jätkäsaari

Jätkäsaaren liikenneruuhkat helpottumassa: rekkoja ohjataan Vuosaareen alennetulla hinnalla

Samalla Länsisatamaan jäävää rahtiliikennettä ohjataan Tyynenmerenkadulle.

Jätkäsaari
Jätkäsaari
Kasvavassa Jätkäsaaressa on ajoittain kärsitty pahoista liikenneruuhkista.Jaani Lampinen / Yle

Jätkäsaaren liikenneruuhkiin haetaan ratkaisua ohjaamalla rekkoja Vuosaaren satamaan alennetuilla hinnoilla. Ruuhkapiikkejä halutaan helpottaa tekemällä sataman käyttämisestä halvempaa hiljaisempina aikoina. Lisäksi Länsisatamaan jäävää rahtiliikennettä tullaan ohjaamaan Tyynenmerenkadulle.

– Keskustan satamien liikenteelle täytyy löytää ratkaisuja, jotta nykyinen liikenne saataisiin sujuvaksi ja siitä aiheutuisi mahdollisimman vähän häiriötä asukkaille, kertoo Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari.

Jätkäsaaressa on ajoittain kärsitty pahoista liikenneruuhkista, kun kasvavan asuinalueen uudet asukkaat sekä Länsisataman rekat yrittävät mahtua samoille teille. Tilannetta ei auta se, että Länsisataman roolin Tallinnan matkustajaliikenteen pääsatamana arvioidaan kasvavan tulevaisuudessa.

Haapasaaren mukaan Jätkäsaaren ruuhkista tulee paljon kipakkaa palautetta.

– Tallinnan liikenteen kasvu niin rahdin, matkustajien kuin henkilöautojen suhteen on johtanut siihen, että saamme paljon palautetta somessa, sidosryhmiltä ja alueen asukkailta, sanoo Haapasaari.

Seuraavaksi tulisi ratkaista Länsilinkin solmukohta

Länsisataman alueen kokonaisliikenteestä noin kymmenen prosenttia on sataman aiheuttamaa. Ongelmaksi nousevat liikennepiikit, joita on useita kertoja päivässä. Jätkäsaaren liikennemäärät ovat kasvaneet enemmän kuin mihin alueen osayleiskaavassa varauduttiin.

Kaupunkisuunnittelijat ovat jo pidemmän aikaa yhdessä sataman asiantuntijoiden kanssa selvittäneet, miten Jätkäsaaren liikennettä saataisiin sujuvammaksi.

– Yhtenä keinona ovat jo toteutetut lisäkaistat Tyynenmerenkadulla ja Länsisatamankadulla, jotka helpottavat sekä poistuvaa että saapuvaa autoliikennettä. Suunnittelussa haetaan myös muita ratkaisuja erityisesti Länsilinkin eli Jätkäsaarenlaiturin ja Mechelininkadun risteyksen suhteen, kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtaja Mikko Aho kertoo.

Haapasaaren mukaan Länsilinkin ruuhkasumppuun tulisi löytää ratkaisu seuraavan parin vuoden sisään, sillä rekkaliikenteen ohjaaminen Tyynenmerenkadulle lisää entisestään painetta liikenteen solmukohdassa.

Helsingin kaupungin omistamalla Helsingin Satama -yrityksellä on kuusi eri satamaa. Niiden kautta kulki vuonna 2017 yli 12,3 miljoonaa matkustajaa.

Päivitetty kello 18:19: Lisätty Ville Haapasaaren kommentit palautteesta, Länsilinkistä sekä ruuhkatilanteesta.

Lue seuraavaksi