Potilastietojärjestelmän hankintatapa oli laiton – hyvinvointiyhtymä pohtii vaihtoehtojaan

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä laajensi potilastietojärjestelmän käyttöoikeuden Lahden kaupungille suorahankintana. Nyt myös korkein hallinto-oikeus katsoo, ettei niin olisi saanut tehdä.

hankinta
Lääkäri kirjoittaa tietokoneella.
Eeva Kuivas / Yle

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän potilastietojärjestelmän hankinta Lahden kaupungille ilman kilpailutusta oli lainvastainen, toteaa korkein hallinto-oikeus.

Hankintapäätös tehtiin marraskuussa 2016. Vastikään perustetulla yhtymällä oli käyttöoikeus tuolloin Efficana tunnettuun Tiedon potilastietojärjestelmään. Yhtymä laajensi sen käyttöoikeuden suorahankintana Lahden kaupungin henkilöstön käyttöön.

Lahden kaupungille potilastietojärjestelmäpalveluja tarjonnut yritys valitti päätöksestä. Markkinaoikeus kumosi hankintapäätöksen sekä asetti 200 000 euron uhkasakon, jos yhtymä panisi sopimuksen täytäntöön.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä puolestaan valitti markkinaoikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän asiakasjärjestelmien tulosaluejohtaja Petri Pekkalan mukaan yhtymässä pohditaan nyt lakimiesten avulla, miten korkeimman hallinto-oikeuden päätös pitää tulkita. Myös se, joutuuko PHHYKY maksamaan sakot, selvinnee ensi viikolla.

– On tulkittava, onko se [sakko] edelleen validi KHO:n päätöksen jälkeen vai ei, Pekkala toteaa.

Pekkala huomauttaa, että Lifecare-sopimuksesta piti tehdä toistaiseksi voimassa oleva, mutta kun asia meni markkinaoikeuteen, sopimuksesta tehtiinkin määräaikainen. Jos siis katsotaan, että uhkasakko koski vain alun perin aiottua sopimusta, saattaa yhtymä välttyä maksulta.

Mukaan yhteishankintaan?

Tulosaluejohtajan mukaan hankintaan ilman kilpailutusta päädyttiin loppuvuodesta 2016 tilanteessa, jossa uutta sosiaali- ja terveysyhtymää oltiin perustamassa vauhdilla. Pekkala sanoo, että asiantuntijoiden mukaan suorahankinta oli ainoa vaihtoehto.

Kun hankintaa tehtiin, silloisten tietojen mukaan sote-uudistuksen piti tapahtua aiemmin. Hyvinvointiyhtymässä ajateltiin, että Effican eli nykyisen Lifecaren käyttö olisi vain välivaihe.

Sote-uudistuksen lykkäännyttyä myös valtakunnallinen potilastietojärjestelmien kehittäminen viivästyi. Petri Pekkala arvioi, että Päijät-Hämeessä on nyt vain keksittävä väliaikaisia ratkaisuja. Niiden turvin nykyisellä potilastietojärjestelmällä voidaan jatkaa siihen saakka, kunnes seuraava askel voidaan ottaa.

Uusi kilpailutus on vielä tehtävä, ja tulevaisuutta ajatellen Pekkala pitää parhaana vaihtoehtona lähteä mukaan maanlaajuiseen asiakas- ja potilastietojärjestelmien uudistamishankkeeseen, UNA:an (siirryt toiseen palveluun) (Kuntaliiton nettisivut).