Yhdeksäsluokkalaiset ovat tienhaarassa – tulevaisuuden ura pitäisi päättää lähiviikkoina

Osa oppilaista valitsee lukion tai ammatilliset opinnot, osa molemmat. Monilla vaakakupissa painavat työllistymismahdollisuudet.

yhteishaku
Oppilas opiskelee.
Yle

Peruskoulun viimeisellä luokalla opiskelevat nuoret ovat isojen päätösten äärellä. Viimeistään hiihtolomien jälkeen maaliskuun alkupuolella pitäisi tietää, mihin kouluun ensi syksyksi yhteisvalinnassa (siirryt toiseen palveluun)hakee. Samalla nuoret päättävät, mihin ammattiin aikanaan toivon mukaan työllistyvät.

Keminmaan keskuskoulun ysiluokkalaisille Kaisla Jurvelinille ja Aino Kinnuselle ovat tulevaisuuden kuviot selvillä. Molemmat suuntaavat ammatilliseen koulutukseen, joko ensihoitaja- tai lähihoitajakoulutukseen.

– Haen sinne, koska haluan tehdä käytännöllistä työtä ihmisten kanssa, perustelee Aino Kinnunen valintaansa.

– Olen pienestä pitäen halunnut olla tekemisissä ihmisten kanssa, sanoo puolestaan Kaisla Jurvelin.

Aarne Jäntti on päättänyt hakea lukioon.

– Lukio antaa minulle paremmat valmiudet jatko-opintoihin. Ehkä lukiosta saan lisävirtaa teatteriharrastukseeni, Aarne Jäntti pohtii.

Lukio, ammattiopisto vai molemmat

Kemiläinen Krista Järvelä aikoo yhdistää ammatilliset ja yleissivistävät opinnot.

– Tähtäimessäni on kaksoistutkinto, haen lukioon ja ensihoito-opintoihin, Krista Järvelä kertoo.

Kemiläinen Tarmo Rintamäki ei ole vielä päättänyt, minne yhteisvalinnassa hakee.

– En ole vielä kovin paljon miettinyt, mihin aion hakea, kertoo Tarmo Rintamäki.

Rintamäki osallistui tammikuussa Kemissä järjestettyyn koulutusmessutapahtumaan yhdessä äitinsä Raita Rintamäen kanssa, kuten moni muukin kemiläinen yhdeksäsluokkalainen ja vanhempi.

Raita Rintamäki kertoo, että talven kuluessa heidän perheessään on enenevässä määrin alettu miettiä mahdollisia opiskelupaikkoja.

– Tärkeää olisi löytää ala, jossa on hyvät työllistymismahdollisuudet, sanoo Raita Rintamäki.

Vanhemmat tuntevat lapsensa

Krista Järvelän äiti Hanna Kehusmaa on pitkälti samoilla linjoilla.

– Ensihoidon puolella luulisi työmahdollisuuksien olevan hyvät. Niitä töitä eivät robotit ole heti korvaamassa, miettii Hanna Kehusmaa.

Keminmaan yläkoulun opintojenohjaaja Kari Vuokilan mielestä yhteisvalintaa tekevien nuorten kannalta vanhempien ja perheen rooli on ensiarvoisen tärkeä.

– Vanhempien vastuu on täysin jakamaton, sitä ei voi alaikäisestä lapsesta siirtää kellekään, muistuttaa Vuokila.

– Ja tuntevathan vanhemmat parhaiten omat lapsensa, hän lisää.

Ole nuorelle rehellinen

Myös Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen professori Juha T. Hakala pitää vanhempien roolia tärkeänä.

– Vanhempien tehtävä on tuoda kokemuksen ääntä. Kyllä nuoret kuuntelevat vanhempiaan, vaikka sitä on joskus vaikea uskoa, sanoo Hakala.

Hakalan mukaan vanhemmat voivat hyvinkin kertoa lapsilleen omasta valintatilanteestaan. Vanhempien koulutusvalinta on voinut olla vaikea ja ammatinvalinta jopa puolittainen vahinko. Vanhemmat voivat myös yhdessä nuoren kanssa pohtia, millaista työmäärää tuleva koulutus vaatii ja miten nuori jaksaa mahdollisesti kasvavan työmäärän alla.

Työllistyminen, mielekkyys ja kaverit

Ammatin ja koulutuspaikan valinnassa työllistymismahdollisuudet painavat vaakakupissa, samoin alan mielekkyys. Myös kavereiden valinnoilla on merkityksensä

– Kun julkisuudessa puhuttiin kaivosalan ja matkailun työmahdollisuuksista, se näkyi hakuinnostuksena. Toisen tyyppinen tapaus oli media-ala, jonne aiemmin haettiin todella paljon, vaikka työllistymismahdollisuudet kotiseudulla ovat heikot, kertoo opinto-ohjaaja Kari Vuokila.

Vuokila muistuttaa, että yhdeksäsluokkalaisten nyt tekemät valinnat eivät sulje ovia jatko-opintoihin.

– Yliopistoon ja ammattikorkeakouluun voi pyrkiä ammatillisen koulutuksen jälkeen. Eikä tarvitse hakea saman alan koulutukseen, muistuttaa Kari Vuokila.

Opinto-ohjaajilta löytyy tietoa

Opinto-ohjaajilla on oma tärkeä roolinsa yhteisvalinnan alla. Kari Vuokilalla on ohjattavanaan kaikkiaan noin 250 Keminmaan yläkoulun oppilasta ja tukena varsinkin yhteisvalinnan alla on samassa rakennuksessa toimivan lukion opinto-ohjaaja.

– Saamme välillä kaksi opoa luokkaan. Lukion opo ottaa lukioon menevät omaksi ryhmäkseen ja minun ohjaukseeni tulevat ammattikoulutukseen suuntaavat. Näin pääsemme pureutumaan syvemmälle, kertoo Vuokila.

Professori Juha T. Hakala jakaa kiitosta nykyisille opintojenohjaajille.

– Oppilaanohjaus on nykyisin aivan eri tasolla kuin se oli silloin, kun itse olin valintojen edessä, sanoo Hakala.