Kiinteistöhuoltajan pää tyhjeni ajatuksista – sinfoniaorkesteri soittaa lattialla makaavalle yleisölle

Sinfoniaorkesterin konserttiin sai ostaa makuupaikan. Meditatiivinen musiikki tuntuu koko kehossa.

sinfoniaorkesterit
Meditaatioita -konsertti
Lappeenrannan kaupunginorkesteri järjesti konsertin, jossa rauhoittavaa musiikkia sai halutessaan kuunnella makuuasennossa.Mikko Savolainen /Yle

Fladam! Joogamatto avautuu läiskähtäen konserttisalin lattialle. Makoilukonsertti saa alkaa.

Kaksi Kaakkois-Suomessa konsertoivaa sinfoniaorkesteria tarjoaa yleisölle uudenlaista musiikkielämystä meditatiivisissa konserteissa. Ehkä erikoisinta on, että meditatiivisessa konsertissa musiikkia saa halutessaan kuunnella makuuasennossa.

Jouni  Puonti
Kiinteistöhuoltaja Jouni Puonti lähtee kokeilemaan musiikin rentouttavaa vaikutusta kesken työpäivänsä Lappeenrannan kaupunginorkesterin lounaskonsertissa.Mikko Savolainen /Yle

Muitakin eroja perinteiseen klassisen musiikin konserttiin on. Meditatiivisen konsertin musiikki on rauhoittavaa, yleisöä onkin pyydetty luopumaan aplodeista kappaleiden välissä.

Konsertin esitteessä kuuntelijoita kehotetaan vetämään jalkaan vaikka villasukat.

Kappaleiden tempo noudattelee ihmisen lepopulssia.

Niin soittajatkin ovat tehneet. Lappeenrannan kaupunginorkesteri tassuttelee esiintymislavalle villasukissa.

– Nyt tarkkana, ettei liukastuta, soittajat kuiskuttelevat toisilleen kävellessään kohti soittopaikkojaan.

Meditaatioita -konsertti
Meditaatiokonsertissa kappaleet seuraavat toisiaan ilman väliaplodeja.Mikko Savolainen /Yle

Makuupaikkojen määrää piti lisätä

Sekä Lappeenrannan kaupunginorkesteri että Kotkassa ja Kouvolassa esiintyvä Kymi Sinfonietta ottivat meditaatiokonsertit ohjelmistoonsa viime vuonna.

Nyt tammikuussa orkesterit ovat jälleen samalla asialla, sillä yleisöltä tuli ensimmäisten konserttien jälkeen innostunutta palautetta.

– Tämän vuoden konsertteihin lisäsimme makuupaikoille myytävien lippujen määrää noin viiteenkymmeneen, kertoo Kymi Sinfoniettan markkinointi- ja tuotantosihteeri Heidi Mustikkaniemi.

Ensimmäisessä konsertissa makuupaikkoja oli varattu parikymmentä, mutta enemmälle olisi ollut kysyntää.

– Todella hieno idea näiltä kahdelta orkesterilta. Tällaisia avauksia tarvitaan, kun orkesterit etsivät uusia keinoja yleisön houkuttelemiseksi, sanoo Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n toiminnanjohtaja Helena Värri.

Värri ei ole kuullut, että musiikin kuuntelu makuuasennossa olisi mahdollista sinfoniaorkesterin konsertissa missään muissa eurooppalaisissa kaupungeissa. Suomessa ensimmäisen makoilukonsertin järjesti Suomalainen Barokkiorkesteri. Heille idea tuli Saksasta.

Meditaatioita -konsertti
Lappeenrannassa soittajat olivat sonnustautuneet monenkirjaviin villasukkiin.Mikko Savolainen /Yle

Eroon pönötyksestä

Lappeenrannan kaupunginorkesterin viulisti Kanerva Mannermaa toivoo, että kuuntelija voisi meditaatiokonsertissa keskittyä vain musiikkiin ja unohtaa kaiken ulkopuolisen.

– Kappaleiden tempo noudattelee ihmiselle tyypillistä lepopulssia tai on jopa sitä hitaampi. Soittajallekin tämä konsertti tarjoaa rauhoittumisen mahdollisuuden, Mannermaa kertoo.

Hoitajilta tuli palautetta, että levottomimmatkin asukkaat rauhoittuivat.

Orkesterin tavoitteena on tehdä tilaisuudesta niin rento kuin mahdollista. Sen uskotaan rohkaisevan yleisöön ihmisiä, jotka eivät aiemmin ole uskaltautuneet paikalle.

– Tässä konsertissa ei ole mitään sellaista pönötystä, joka ehkä joskus yhdistetään klassiseen musiikkiin, Mannermaa pohtii.

Ennen varsinaisia konsertteja orkesteri kiersi soittamassa samaa meditatiivista ohjelmistoa kahdessa vanhusten palvelutalossa. Vierailu oli koskettava.

– Hoitajilta tuli palautetta, että levottomimmatkin asukkaat rauhoittuivat, kun soitimme. Tuntuu tärkeältä viedä musiikkia niillekin yleisöille, jotka eivät pääse meidän konsertteihimme kuuntelemaan sitä.

Kaikuinen tila rentouttaa syvemmin

Musiikin tohtori Hilkka-Liisa Vuori Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta on tutkinut äänen vaikutusta ihmiskehon toimintoihin. Rauhallinen musiikki syventää hengitystä, laskee verenpainetta ja hidastaa pulssia.

Usein ajatellaan, että ihminen kuuntelee musiikkia vain korvillaan. Hilkka-Liisa Vuori muistuttaa, että todellisuudessa äänen vastaanottamiseen osallistuu koko keho.

Sen vuoksi musiikin tuntemiseen kehossa vaikuttaa paljon tila, jossa musiikki soi. Tilan merkitys vain korostuu, mitä mietiskelevämpää tunnelmaa konsertilla yritetään tavoittaa.

Meditaatioita -konsertti
Jokaisella kuuntelijalla on yleensä oma lempisoitin, jonka ääni vaikuttaa kehossa syvimmin.Mikko Savolainen /Yle

Vuori käyttää kokonaisvaltaisesta musiikin kuuntelusta ilmaisua äänikylpy. Kuulija ikään kuin kylpee musiikissa.

– Jos akustiikka on hyvin kuiva, tilassa ei synny kaikua. Silloin keho ei saa niin suurta äänikylpyä kuin mitä akustisesti kaikuisassa tilassa saisi.

Kaiku voisi Vuoren mielestä olla jopa lähtökohta konserttipaikan valinnassa.

– Kauniisti kaikuva ääni on usein puhdistunut versio alkuperäisestä musiikista, jolloin voisi ajatella, että kaiku on alkuperäistä hoitavampi, Vuori kertoo.

Jouni Puonti
Konsertin jälkeen Jouni Puonti kuvailee oloaan hyvin rentoutuneeksi. Pää tuntui tyhjenneen ajatuksista.Mikko Savolainen /Yle

Äänen voimakkuudellakin on merkitystä. Mietiskelevän maiseman luominen onnistuu parhaiten, jos musiikki soi hiljaa.

Kaakkoissuomalaisten orkestereiden meditatiiviset konsertit saavat tutkijalta ihastuneen vastaanoton. Hieman yllättäen hän ei innostu makuuasennosta musiikin kuuntelussa.

– Itse en voisi kuvitella meditoivani makuuasennossa. Levollisuus tarkoittaa minulle sitä, että olen pystysuorassa elementissä itseni kanssa, kertoo musiikin tohtori Hilkka-Liisa Vuori.

Artikkelia muokattu 5. 2. klo 11.27: Suomalaista Barokkiorkesteria oli virheellisesti nimitetty Helsingin Barokkiorkesteriksi. Nimi korjattu.