Aura-autot lähtevät nyt monille pohjalaisteille aikaisempaa herkemmin

Kolmen pohjalaismaakunnan teitä aurataan aiempaa vähäisempien lumisateiden jälkeen ja suolaa käytetään pienemmilläkin teillä.

teiden kunnossapito
Destian aura-auto töissä lumimyräkän jälkeen Vaasassa.

Pohjalaisteiden kunnossapitäjät kiittävät helppoa talvea, kun lämpötila on pysynyt pitkään reilusti pakkasen puolella eikä suolaa ole tarvittu liukkaudentorjuntaan leudompien talvien tapaan.

Aurauksiin ovat vaikuttaneet myös vuoden alussa voimaan tulleet talvihoitoluokkien muutokset.

Pohjanmaan, sekä Etelä- ja Keski-Pohjanmaan maakuntien tienhoidosta vastaa Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.

– Aika isoja muutoksia näihin maanteiden talvihoitoluokkiin tuli. Noin 1200 kilometriä on saanut parempaa hoitoa vuodenvaihteen jälkeen, sanoo Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen tienhoidon suunnittelija Elina Granqvist.

Hoitoluokan nosto tarkoittaa esimerkiksi osalla pääväyliä sitä, että aura- tai suola-autot lähtevät liikkeelle tarvittaessa mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Myös osa alempaa tieverkkoa pidetään sulana aiempaa tehokkaammin.

– Seututeillä, joissa hoitoluokka on noussut kakkoshoitoluokasta 1b:hen, se tarkoittaa että siellä suolaa käytetään jonkun verran. Tällaisia teitä on erityisen paljon Kauhajoen ja Vetelin alueurakan alueilla, missä on paljon pitkiä seututieosuuksia.

Auraajat lähtevät töihin herkemmin

Seppo Luhtala lähti auraamaan teitä Destian Vaasan tukikohdasta kovan lumimyräkän jälkeen aamukahdelta. Teiden hoitoluokkien muutos on näkynyt käytännön työssä.

– Lähtöjä on ollut vähän enemmän ja herkemmin, pienemmällä lumimäärällä lähdetään töihin.

Destian aura-auton kuljettaja Seppo Luhtala.
Destian aura-auton kuljettaja Seppo Luhtala.Jarkko Heikkinen/Yle

Luhtalan mukaan tammikuu on ollut auraajalle hyvä, koska mittari on pysynyt reilusti pakkasen puolella. Vaikka lunta on tullutkin paljon, on se ollut helpommin aurattavaa.

– Tähän asti talvi on ollut aika hyvä. Ei ole mahdottoman liukkaita ollut. Pakkaslunta on helppo aurata ja tie tulee puhtaaksi pohjia myöten, Luhtala sanoo.

Pohjanmaan teillä omat erityispiirteet

Pohjalaismaakunnissa maanteiden hoitoa vaikeuttavat nopeat säävaihtelut rannikolla, tiheät jäätymis-sulamissyklit, pehmeä ja routimiselle altis maaperä ja niukat soravarat. Monet liittymät työllistävät erityisesti runsaslumisina talvina.

Uudet sääilmiöt tuottavat lisäksi tienpitäjille päänvaivaa.

– Varsinkin pienet sääilmiöt, jotka eivät välttämättä näy tutkakuvissa ja ennusteissa, ovat lisääntyneet. Eli välttämättä eivät urakoitsijatkaan voi reagoida ajoissa, kun tieto tulee vasta siinä vaiheessa kun nähdään tilanne tien päällä, Granqvist valottaa.

Pakkastalvet ovat kuitenkin jatkossakin tienpitäjän toiveissa.

– Olemme kiitollisia tällaisesta talvesta, Granqvist hymyilee.

Lue lisää: Suolan käyttö lisääntyy tuhansilla tiekilometreillä – luontoystävällisempiäkin aineita olisi, mutta ne ovat kalliita

Teiden talvihoidon uudistus vaikuttaa myös pohjalaisteiden tienpitoon: hoitoluokat muuttuvat ja liukkauden ennakointi paranee