Alastomat, hyväntekijät ja eroksen vaarallinen leikki

Palomiesten poikakalenteri diakoniatyönä, lukiolaisten kuoliaaksi vaiettu tyttökalenteri, kantaa ottavassa kalenterissa julkaistuun kuvaansa tyytyväinen 25-vuotias.

Yksistään kalenterivalmistaja Ajasto valmistaa Suomeen vuosittain 11 miljoonaa kalenteria. Ajasto on pudottanut valikoimastaan yritysten tilaamat tyttö- ja poikakalenterit.

Tyttö- ja poikakalentereita tehtiin muutamia tuhansia vuodessa, mutta ei niillä elä.

Petri Salo, toimitusjohtaja, Ajasto

Yrityslahjoihin erikoistunut Hoo-Hoo Oy on toimittanut erotiikkaan vivahtavia kalentereita yhden henkilön yrityksistä isoihin konserneihin reilun kolmenkymmenen vuoden ajan.

Totta kai kalenterit ovat valikoimassamme tulevaisuudessakin. Ne ovat siistejä. Miksi poistaisimme valikoimasta hyvän tuotteen?

Heidi Hietala, toimitusjohtaja, Hoo-Hoo Oy

Tyttö- ja poikakalenterit jakavat mielipiteitä: osa pitää niitä mauttomina, osa poseeraa niissä.

Niillä esimerkiksi kerätään yhä ropoja hyväntekeväisyyteen ja painetaan yrityslahjoiksi.

Lahjaksi saatu maisema voi yllättää, kun kääntöpuolelta paljastuu vaihtoehtoinen kuva.

Jyväskyläläisen autokorjaamon seinältä on kadonnut edellisen vuoden kalenteri.

Osa asentajista haikailee toisiaan vaahdottaneiden elokuun tyttöjen perään.

Mihin se kalenteri on joutunut?

Se on tallessa mun pöydällä, mutta sivut voivat olla liimautuneena toisiinsa.

Toin töihin uuden kalenterin, kun en saanut laittaa sitä kotona seinälle. Avovaimo kielsi. Eikä täällä ollut päivyriä, se on oikeasti tarpeellinen.

Vesa Pohjolainen, auton korjaaja

Haluaisin mieluummin poikakalenterin kuin tuommoisia hikisiä lurttanoita. Ei me vaan saada sitä, kun kukaan ei tuo.

Jesse Lindberg, ajoneuvoasentaja

Jyväskylän yliopistolla liikuntaa opiskelevien futsal-joukkue kuvaa poikakalenterin vuosittain.

Kaikki kyselevät: “Ookko jo ostanut poikakalenterin?” Onhan siinä tietty viritys. Pojat sitä paitsi treenaavat kuvausta varten paljon.

Veera Kauppila, liikuntapedagogiikan opiskelija

Ostan kalenterin joka vuosi itselleni ja mummolle piristykseksi. Kun se tuli postissa Taivalkoskelle, mummo soitti heti, että pojat ovat tulleet kotiin.

Veera Kauppila

Tänä vuonna futsal-joukkue on pukenut kuviin aiempaa enemmän vaatetta.

Nyt pojat eivät pröystäile sillä, että olisivat Suomen ainoita atleetteja.

Iris Haapasalo, liikuntabiologian opiskelija

Porukkakalenterit kuvataan usein hyväntekeväisyyden nimissä.

Äänekosken palomiehet poseerasivat poikakalenterissa, jonka tuotot ohjattiin diakoniatyöhön.

Koska kalenteri oli tehty hyvällä maulla, sen sai kotona laittaa isännän luvalla seinälle.

Teija Kinnunen, ensihoitoesimies

Kun oikein houkuteltaisiin, voisin itsekin lähteä mukaan hyvään tarkoitukseen menevään tyttökalenteriin.

Teija Kinnunen

Palomiehet näyttivät paljaan pinnan lisäksi työasuja.

Hyväntekeväisyyttä lähdettiin tekemään, kun pyydettiin. Aluksi poseerasimme vakavina, mutta sitten aloimme pelleillä, se kuva julkaistiin.

Sami Sällinen, palomies

Lapset halusivat katsoa minun kuvaani, ja se roikkui kotona seinällä pitkään, vaikka kuukausi meni ohi.

Sami Sällinen

Jyväskylän Lyseon lukiossa pojat tekivät kalenterin, joka innosti myös opettajat ostoksille.

Vuotta myöhemmin tytöt tekivät tarkkaan mietityn, kauniin ja humoristisen kalenterin. Opettajat vaikenivat sen kuoliaaksi, koska ajattelivat, että ei tämmöistä voi ostaa.

Raili Kivelä, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori

Miksi jo lukioikäisillä pojilla liikkumatila on suurempi kuin tytöillä?

Raili Kivelä

Miehisyydellä maskuliinisesti leikkimistä pidetään täysin luonnollisena, mutta kun tytöt lähtivät leikkimään feminiinisellä eroksellaan, se olikin vaarallista.

Raili Kivelä

Kalenterissa oli kauniita kuvia, kauniita tyttöjä, jotka leikkivät. Me näimme sen leikin, mutta emme kestäneet sitä.

Raili Kivelä

Jyväskylän Huoneteatterin Kalenteritytöt-näytelmässä roolihenkilöt valmistivat höpsön tyttökalenterin, jonka tuotoilla tuettiin syöpäyhdistyksen toimintaa.

Näyttelijät poseerasivat vastaavassa kalenterissa myös oikeassa elämässä, mutta kuvaajalla oli taiteellinen ote.

Vaikka peitimme nännit, emme peittäneet itseämme. Sen vuoksi näissä kuvissa on sellainen olo, että minä olen kaunis.

Mette Seppälä, näyttelijä

Teatteriryhmän kalenteri oli myös kannanotto mainos- ja somekuvien aiheuttamaan ulkonäköpaineeseen.

Valokuvaaja Hanna-Kaisa Hämäläinen ei muokannut muotokuvia lainkaan.

20–80 -vuotiaiden näyttelijöiden naiseuden kirjo avautui kalenterissa, josta tehtiin myös juttu iltapäivälehteen.

"Hyvä luoja! Olen tissit paljaana Iltalehdessä!" oli ensimmäinen ajatukseni. Saimme jutusta kuitenkin tosi hyvää palautetta.

Mette Seppälä

Jotkut kalenterin ostaneet ovat pitäneet sitä seinällään useamman vuoden ajan taideteoksena.

Mette Seppälä

Oma kuvani?

Mette Seppälä

Kaunis kuva se on, taideteos. Olen tyytyväinen.

Mette Seppälä

Tekijät

Jaana Polamo

Julkaistu 14.2.