Facebookin viimeisen vuosineljänneksen tulos kasvoi 61 prosenttia edellisvuoteen verrattuna

Yhtiön arvion mukaan sen tuoteperheen palveluja käyttää päivittäin yli kaksi miljardia ihmistä.

Facebook, Inc.
Sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebook.
Sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebook. Luong Thai Linh / EPA

Facebookin loka–joulukuun tulos kasvoi edellisvuodesta 61 prosenttia 6,9 miljardiin dollariin. Liikevaihto kasvoi 30 prosenttia 16,9 miljardiin dollariin.

Koko vuoden 2018 tulos kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 39 prosenttia 22,1 miljardiin dollariin. Facebookin vuoden 2018 liikevaihto oli 55 miljardia dollaria. Kasvua edelliseen vuoteen tuli 38 prosenttia.

Palvelua kuukausittain käyttävien määrä kasvoi 2,32 miljardiin. Kasvua vuodentakaisesta vastaavasta ajankohdasta oli yhdeksän prosenttia. Facebookin tiedotteen mukaan palvelua käyttää päivittäin 1,52 miljardia ihmistä.

Facebook arvelee, että yhtiön kaikkia palveluita, Facebookia, Instagramia, WhatsAppia ja Messengeriä käyttää joka kuusi noin 2,7 miljardia ihmistä ja yli kaksi miljardia ihmistä käyttää vähintään yhtä edellä mainituista palveluista päivittäin.

Toimitusjohtaja Mark Zuckerbergin mukaan yhtiö on panostanut uusiin tapoihin, joilla käyttäjät voivat olla yhteydessä toisiinsa.

Facebookin osakekurssi hyppäsi uutistoimisto AP:n mukaan jälkipörssissä lähes seitsemän prosenttia tulosjulkistuksen jälkeen.

Facebook on pyrkinyt viime aikoina aktiivisesti kiillottamaan kasvojaan toistuvien tietovuotoskandaalien jäljiltä.

Yhtiö on lisännyt työntekijöidensä määrää ja investoinut muun muassa tekoälyyn, jonka avulla se on kertonut estävänsä virheellisen tiedon levittämistä ja käyttäjätietojen väärinkäyttöä palveluissaan.

Käyttäjämäärät kasvoivat sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa, jonne käyttäjien tietosuojaa koskevat paljastukset ovat pääosin kohdistuneet.

Kyseenalaisesta sovelluksesta kiusallista julkisuutta

Tulosjulkistuksen alla Facebook sai jälleen kiusallista julkisuutta, kun sitä arvosteltiin kyseenalaisesta Research-sovelluksesta, joka kerää tietoja siitä, miten ihmiset käyttävät älypuhelimiaan.

TechCrunch (siirryt toiseen palveluun)-julkaisun mukaan Facebook on voinut päästä kyseisen markkinatutkimusohjelman avulla käsiksi käyttäjien yksityisiin viesteihin, verkkohakuihin ja sijaintitietoihin.

Facebook on tarjonnut 13–35-vuotiaille käyttäjille lahjakortteja vastineeksi sovelluksen lataamisesta, teknologiajulkaisu kertoi. Yhtiö ilmoitti uutisoinnin jälkeen poistavansa sovelluksen Applen kaupasta. Applen mukaan sovellus rikkoi sen sääntöjä.

Lähteet: STT, AP, AFP