Chydenia tyhjenee Kokkolassa – kauppakeskusten funktio muuttumassa

Tavaratalot & ostoskeskukset
Kuvassa kauppakeskus Chydenia Kokkolan keskustassa
YLE / Kia-Frega Prepula

Kokkolan keskustassa Kauppakeskus Chydeniasta on vapautumasta runsaasti liiketilaa. Yritysten lopettaminen ei kuitenkaan huolestuta kauppakeskuksen omistajaa. Kauppakeskuspäällikkö Sari Puhilas pitää tiedossa olevia muutoksia osin sattumana.

Pukumies ja sen yhteydessä toimiva nuorisovaateliike Mick's aikovat lopettaa loppuvuodesta, sisustustavaraliike Blossom on ilmoittanut lopettamisesta ja kansainväliseen ketjuun kuuluvan BR-lelujen konkurssi on jo tyhjentänyt Chydeniaa. Lisäksi TE-toimiston muutto pois yläkerrasta on jättänyt paljon tyhjää tilaa.

– En juurikaan ole huolestunut. Chydenia on hyvä kauppapaikka. Tämä on kauppakeskuksen normaalia elämää, että vuokralaisia tulee ja menee. Vaihtuvuus on normaalia kauppakeskuksissa. Chydeniassa ovat samat yritykset toimineet pitkään ja tilanne siellä on ollut aika stabiili, sanoo Sari Puhilas CBRE Finlandista.

– En ole huolissani Chydenian vetovoimasta, mutta olen huolissani Kokkolan kaupungin kaupallisesta vetovoimasta, sanoo Kokkolan keskustaa kehittävän City Kokkolan toiminnanjohtaja Kari Moilanen.

Moilanen toivoisi Chydeniaan sellaisia ketjuja, joita kaupungissa ei ole. Toive saattaa kuitenkin jäädä vain haaveeksi.

– Chydeniasta vapautuu reilusti yli tuhat neliötä. Kyselyjen, tapaamisten ja neuvotteluiden perusteella näköpiirissä ei ole, että saisimme uusia ketjuja tänne. Esimerkiksi suuria urheiluvälineketjuja on toivottu jo pitkään. Sen sijaan sisäistä siirtymistä kaupungin huonommilta paikoilta ydinkeskustaan tapahtuu, uskoo Moilanen.

Kauppakeskukset siirtymässä tavaroista palveluihin

Puhilas johtaa muun muassa Chydenian lisäksi Kotkassa sijaitsevaa kauppakeskus Pasaatia. Hän kokee, että yrityksiä on tänä päivänä helpompi saada vuokralaiseksi kuin vielä muutama vuosi sitten.

– Kauppakeskuksiin on helpompi saada vuokralaisia kuin yksittäisiin liikekiinteistöihin. Kun saman katon alla on paljon muita toimijoita, omaa liikepaikkaa ei tarvitse niin paljoa tunnetuksi kuin yksittäisessä kiinteistössä. Kivijalassa tarvitaan enemmän omaa markkinointia.

Kauppakeskuspäällikkö uskoo, että kauppakeskuksissa myydään jatkossa yhä enemmän tavaroiden sijaan palveluita. Kauppa on siirtynyt enemmän verkkoon.

– Esimerkiksi vaatekaupat olivat kauppakeskuksissa isossa roolissa viisi-kymmenen vuotta sitten. Kauppakeskukset ovat tulleet enemmän kohtaamis- ja viihtymispaikoiksi. Näkisin, että tähän suuntaan on Chydeniaakin vietävä.

Kari Moilasen mielestä keskusta on jo nyt joitakin palveluita yllin kyllin.

– Keskustan 400 liikkeestä, 59 on kahviloita ja ravintoloita, niitä ei voi tulla lisää. Parhailla paikoilla on partureita ja terveyspalveluita, niitäkään ei voi tulla lisää. Olemme haasteen edessä siinä, että hyvät liikepaikat eivät muutu iltaisin ja viikonloppuisin tyhjiksi liiketiloiksi.