Rallionnettomuudet johtavat uusiin turvallisuussuosituksiin

Onnettomuustutkintakeskus on tutkinut Seinäjoella ja Porissa viime kesänä sattuneet rallionnettomuudet. Seurauksena on viisi uutta turvallisuussuositusta.

onnettomuustutkinta
Poliiseja Auneksen ralliturmapaikalla
Pasi Takkunen/Yle

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkinnan kesäkuun 2018 autourheilukilpailuissa sattuneista onettomuuksista. Pohjanmaa-rallissa Seinäjoella kuoli katsoja 15.6. Vain viikkoa myöhemmin 22.6. Porissa kuoli toimitsija jokamiehenluokan kilpailussa.

2010-luvulla autourheilussa on kuollut kaksi toimitsijaa ja yksi katsoja. Lisäksi vakavasti on loukkaantunut kaksi toimitsijaa ja yksi katsoja. Tilastoja ei kuitenkaan ole, joten tapauksia voi olla muitakin.

Onnettomuustutkintakeskus kehottaa nyt autourheilualaa ja sitä valvovia viranomisia parantamaan alan turvallisuutta.

Kesäkuun onnettomuuksien taustalla monenlaisia puutteita

Nykyisellään autourheilutapahtumien turvallisuusvaatimukset ovat monimutkaiset. Sekä Seinäjoen että Porin autokilpailujen turvallisuussuunnitteluasiakirjat eivät täyttäneet esimerkiksi kuluttajaturvallisuuslain vaatimuksia.

Myös pelastussuunnitelmat olivat niukkoja ja riskikartoitukset puutteellisia. Seinäjoella ei oltu perehdytty poliisin lupapäätöksiin ja -ehtoihin. Porissa järjestäjä ei olllut lähettänyt pelastussuunnitelmaa Satakunnan pelastuslaitokselle arvioitavaksi. Suunnitelmat eivät kunnolla ohjanneet kilpailuiden järjestelyitä ilmeisten riskien tunnistamiseen ja niiden toteutumisen estämiseen.

Seinäjoen rallionnettomuudessa oli epäselvyyksiä vaarallisen ja kielletyn katselualueen merkityksistä. Autourheilun lajisäännöt eivät Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan ohjaa varmistamaan riittävästi katsojien ja toimitsijoiden turvallisuutta. Pohjanmaa-rallin Seinäjoen erikoiskokeella katsojat saivat valita katselupaikkansa lähes vapaasti. Porin onnettomuuden tutkinnassa taas ilmeni, että joissakin kilpailuissa lippumiehen tehtäviä olivat hoitaneet hyvin nuoret alaikäiset henkilöt.

Viisi turvallisuussuositusta

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tapahtumien viranomaisvaatimuksia tulee yksinkertaistaa ja sujuvoittaa. Tukesin (turvallisuus- ja kemikaalivirasto) tulee muun muassa suunnitella, millaisella yhteistyöllä saadaan aikaiseksi tapahtumatietokanta, johon järjestäjä voisi syöttää kilpailun perus- ja turvallisuussuunnittelutiedot, ja tieto ohjautuisi eri viranomaisille.

Toiseksi OTKES suosittaa, että autourheilun kansallinen lajiliitto AKK-Motosport ry päivittää eri autourheilulajien säännöt ja mallipohjat sellaisiksi, että tapahtumien suunnittelussa voidaan tunnistaa ja vähentää juuri kyseisen tapahtuman riskit.

Rallikilpailujen järjestät tulee ohjeistaa niin, että katsojat ohjataan merkityille katselualueille. Tällaisia alueita tulee olla riittävästi ja katsojia kiinnostavissa paikoissa. Ralliin liittyvistä vaaroista tulee kertoa yleisölle selkeästi.

Neljänneksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että AKK-Motosport laatii jokamiehenluokan sääntöihin kuvauksen turvallisesta ratavalvontapisteestä. Myös toimitsijoiden pätevyydelle, perehdytykselle, varustukselle ja vähimmäisiälle tarvitaan vaatimukset.

Viimeisenä suosituksena on se, että Autourheilun kansallinen lajiliitto laatii toimintamallin onnettomuustietojen ja -määrien keräämiseksi ja julkaisemiseksi. Sen tulee myös määritellä tavoitteet ja toimenpiteet onnettomuuksien vähentämiseksi.