Elena Ferranten Napoli-sarjaa on turha etsiä e-kirjastosta, ja sama pätee moneen suomalaiseen bestselleriin

Moni haluttu teos ei päädy e-kirjana kirjastojen saataville. Kirjailijaliiton mukaan kustantaja päättää siitä, missä e-kirjoja jaetaan.

sähkökirjat
Henkilö selaa e-kirjapalvelua tabletilta.
Kaikki kotimaisten kustantajien e-kirjat eivät päädy kirjastoon, vaikka kysyntää riittäisi.Yle

Suomen e-kirjastoissa törmää erikoiseen ilmiöön: lainattavista teoksista puuttuu koko joukko kotimaisia bestseller-kirjoja, ja lista on vaikuttava.

Kotimaisista e-kirjastoista on turha etsiä esimerkiksi Tommi Kinnusen, Katja Ketun tai Ilkka Remeksen viime teoksia, sillä niihin pääsee käsiksi vain kaupallisissa e-kirjapalveluissa.

Sama koskee kansainväliseksi tapaukseksi noussutta italialaisen Elena Ferranten Napoli-sarjaa.

Suomalaisista kustannustaloista erityisesti Werner Söderström Osakeyhtiö panee e-kirjojaan valikoivasti kirjastojen saataville.

Esimerkiksi WSOY:n viime syksyn e-kirjoista vain kolmannes päätyi kirjastomyyntiin, Tammen kohdalla vain puolet. Molemmat kuuluvat Werner Söderström Osakeyhtiöön.

Sen myyntijohtajan Veli-Pekka Matilaisen mukaan kyse on kirjailijoiden ja kustantajien välisistä sopimuksista.

– Kyse on siitä, mitä formaatteja mistäkin kirjasta tehdään, ja missä kanavissa niitä jaetaan, Matilainen sanoo.

Miksi bestsellerit päätyvät vain maksullisiin e-kirjapalveluihin?

Suomen Kirjailijaliitto valvoo kotimaisten kirjailijoiden etuja, ja liitosta kerrotaan, että e-kirjojen jakelusta päättää kustantaja, ei kirjailija.

– Tyypillisesti kirjailija solmii kustantajansa kanssa kustannussopimuksen ja luovuttaa kustantajalle oikeudet julkaista teos myös sähkökirjana. Sen jälkeen kustantaja päättää siitä, mihin kanavaan e-kirjaa myydään, Kirjailijaliiton toiminnanjohtaja Suvi Oinonen sanoo.

Kirjailijalle e-kirja on tulonlähde siinä missä painettu kirja. Kirjailijaliiton selvityksen mukaan kirjailijoiden tekijänpalkkion osuus on molempien formaattien myynnistä suurin piirtein sama.

Äänikirjasta jää kirjailijalle vähemmän käteen, sillä myös teoksen lukijalle maksetaan palkkio.

Kirjankustantaja voi pitää e-kirjan pois kirjastojen ulottuvilta taloudellisista syistä, mutta väitettä on vaikea todistaa.

On todennäköisesti kannattavampaa panna bestseller-kirja maksulliseen lukuaikapalveluun kuin myydä se kirjastoon lainattavaksi.

Toisaalta pienempien kustantajien teokset voivat jäädä kirjastomyynnistä pois yksinkertaisesti resurssipulan takia. E-kirjojen myynti kirjastoille on vielä mutkikas prosessi, ja se voi viedä pieneltä organisaatiolta kohtuuttomasti aikaa.

Kimi Räikkönen ja Kari Hotakainen
Kimi Räikkönen ja Kari Hotakainen Tuntematon Kimi Räikkönen -kirjan julkistamistilaisuudessa elokuussa.Jarno Kuusinen / AOP

Kimi Räikkönen matkalla e-kirjastoon

Suomen kirjastolaitos jäi nuolemaan näppejään, kun Siltalan kustantama, Kari Hotakaisen kirjoittama elämäkerta Kimi Räikkösestä ei päätynyt koskaan e-kirjana kirjastomyyntiin. Lainaajia olisi ollut jonoksi asti.

E-kirja oli myyty yksinoikeudella kotimaiselle e-kirjapalvelulle.

Ylen yhteydenoton jälkeen kustantaja lupasi, että kirja löytyy pian myös suomalaisista e-kirjastoista.

– Meillä oli yksinmyyntisopimus Elisan kanssa, mutta tätä kirjastomyyntiä se ei koske. Kirja on vain jäänyt toimittamatta eteenpäin, kustantaja Touko Siltala sanoo.

Äänikirjan räjähdysmäisen suosion myötä kustantajat ovat alkaneet miettiä uudestaan e-kirjamarkkinoita. Esimerkiksi Kustannusosakeyhtiö Siltalassa aletaan tutkia takavuosien katalogeja, josko sieltä löytyisi kaupallisesti kiinnostavia teoksia äänikirjamarkkinoille.

Niillä menestyvät ennen kaikkea bestsellerit.

E-kirjamarkkina on vielä todella pieni.

Tuntematon Kimi Räikkönen myi viime vuonna hieman yli 191 000 kappaletta. Siitä e- ja äänikirjojen osuus oli vajaat neljä prosenttia.

Aiheesta lisää: Suomeen suunnitellaan valtakunnallista e-kirjastoa – suosituimpia kirjoja jonotetaan jopa puoli vuotta