Kemi yrittää ratkaista matkailujäänmurtajan kohtalon keväällä – Sampoa on palloteltu jo vuosia

Kaupunki on tilannut ulkopuoliselta konsultilta selvityksen, jonka pohjalta asia on tarkoitus ratkaista.

poliittinen päätöksenteko
Jäänmurtaja Sampo pysähdyksissä Perämerellä kun turistit kelluvat meressä.
Kemi on kehittänyt talvimatkailua. Vuonna 1987 kaupunki osti jäänmurtaja sampon matkailukäyttöön. Nyt matkailua pyritään kehittämään ympärivuotiseksi.Risto Koskinen / Yle

Kemissä on tavoitteena ratkaista matkailujäänmurtaja Sampon kohtalo keväällä. Vuonna 1960 valmistuneen aluksen haasteena ovat esimerkiksi mahdollinen käyttöiän päättyminen ja ylläpidon kalleus.

– Yksi kysymys on, kannattaako alukseen enää investoida, sanoo kaupunginjohtaja Tero Nissinen.

Lisäksi Sampo risteilee noin neljä kuukautta vuodessa, mikä sopii huonosti Kemin tavoitteeseen tehdä matkailusta ympärivuotista.

Yhtenä ratkaisuna on mietitty Sampon korvaamista kevyemmällä monitoimialuksella.

Nissisen mukaan Sampon lähivuosien remonttitarpeet lähentelevät miljoonaa euroa. Nissinen pitää kuitenkin varmana, että Sampo liikennöi ainakin ensi talven.

Jos alus päätetään vaihtaa toiseen, tarkoitus on tehdä alukselle vain ehdottoman välttämättömät korjaukset.

Samposta satamayhtiölle tappiota viime vuonna

Sampon kohtalon roikkuminen ilmassa on hankalaa aluksen omistavalle kaupungin satamayhtiölle. Esimerkiksi viime vuonna Sampon toiminta oli satamayhtiölle tappiollista.

– Tilinpäätös ei ole vielä valmis, mutta Sampon osalta se näyttää 60 000 euroa miinusta. Luvusta puuttuvat hallinnon kulut ja Sampon 20 000 euron edestä käyttämä sähkö, kertoo Kemin Sataman toimitusjohtaja Jaakko Rantsi.

Rantsin mielestä on ongelmallista, että Sampon asiat eivät ole aluksen omistavan käsissä.

– Matkailu on saanut Sampon käyttöönsä edullisesti. Jos tuotot eivät kata kuluja, niin ratkaisun pitäisi olla yhtiön päätettävissä. Mutta minkähänlainen keskustelu heräisi, jos tarjoaisimme Sampoa joillekin muille, Rantsi pohtii.

Sataman viime vuoden tulos oli kuitenkin 1,2 miljoonaa euroa plussalla. Toissa vuonna Sampon toiminta oli voitollista satamayhtiön kannalta. Kemin matkailuyhtiölle viime vuosi oli ensimmäinen ilman kaupungin tukea.

Jotain on sovittava ennen kesää

Sataman kannalta jotain on sovittava ennen kesää, jolloin Sampo lähtee telakalle.

– Telakointi ja apukoneen lisäys maksavat yhteensä noin 700 000 euroa. Minimissään meidän on saatava matkailulta sitoumus, jolla investoinnit saadaan kuoletettua ennen seuraavaa telakointia, Rantsi sanoo.

Rantsin mielestä Sampo voi jäädä satamayhtiön omistukseen, kunhan toimintaa pyörittää joku muu.

– Voisimme tehdä rahtaussopimuksen. Siinä Sampo vuokrattaisiin jollekin taholle, joka miehittäisi ja hoitaisi aluksen. Meillä on jo vastaava sopimus kahdesta muusta laivasta, Rantsi sanoo.

Satamajäänmurtajat Jääsalo ja Ulla ovat sataman omistuksessa, mutta operoinnista vastaa Arctia Karhu.

Ratkaisua haettu jo vuosia

Kemissä herättiin muutama vuosi sitten talvimatkailun kilpailun kiristymiselle, kun Polar Explorer aloitti risteilyt Pohjois-Ruotsissa.

– Olemme menettäneet kiinalaisia asiakkaita Ruotsiin, kertoo Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen.

Kemissä päätettiin jo 2016 perustaa uusi yhtiö, jolle Sampon toiminta siirrettäisiin pois Kemin Satamalta. Yhtiö perustettiin 2017, mutta tähän asti se on ollut vain pöytälaatikkofirma. Sampon toiminnan siirtäminen kaatui ensin huoleen henkilöstön kohtalosta.

Sen jälkeen huolestuttiin siitä, olisiko aluksen noin puolen miljoonan euron kauppahinta liian alhainen ja voisiko siitä tulla erinäisiä veroseuraamuksia. Verottajalta saatiin vastaus, jonka mukaan jälkiveroja ei ole tulossa.

Selvittely vei aikaa muutaman kuukauden, mutta ratkaisu jäi tekemättä.

Tällä hetkellä Kemissä odotetaan ulkopuolisen konsultin selvitystä. Kaupunginhallituksen alainen konserni- ja suunnittelujaosto on pyytänyt matkailu- ja satamayhtiötä tilaamaan ulkopuolisen selvityksen, jonka piti valmistua viime vuoden loppuun mennessä.