SAS ryhtyi hyvittämään kanta-asiakkaiden hiilidioksidipäästöjä – Finnair "tuskin kopioi sellaisenaan"

Skandinaavisen lentoyhtiön mukaan automaattisella hyvityksellä kompensoidaan 40 prosenttia sen matkustajista syntyvistä hiilidioksidipäästöistä.

lentoliikenne
SAS:n Boeing 737 laskeutuu.
Viime vuonna SAS alkoi kompensoida 12–26-vuotiaiden matkustajien hiilidioksidipäästöjä.Lassi Tolvanen / Yle

Scandinavian Airlines -lentoyhtiö on ilmoittanut hyvittävänsä tästä päivästä lähtien kaikkien Eurobonus-kanta-asiakasohjelmaansa kuuluvien matkustajien hiilidioksidipäästöt.

Matkustajakohtainen kompensaatio vaihtelee muutamasta eurosta hieman yli kymmeneen euroon riippuen lennon pituudesta ja konetyypistä.

– Menopaluulennot Tukholmasta Los Angelesiin tuottavat esimerkiksi 13 euron kompensaatiomaksun, kertoo SAS:in viestintäpäällikkö Freja Annamatz.

Hyvitysmaksut ohjataan erilaisiin ympäristöhankkeisiin, joilla pyritään laskemaan koko maailman yhteenlaskettuja hillidioksidipäästöjä.

Eurobonus-ohjelmaan kuuluu yhtiön mukaan 5,6 miljoonaa asiakasta. Yhtiö ei halua kertoa, miten paljon se uskoo vuositasolla tilittävänsä hyvitysmaksuja.

– Tarkkoja lukuja ei vielä tässä vaiheessa julkisteta. Puhutaan kuitenkin kaksinumeroisesta luvusta miljoonissa Ruotsin kruunuissa (1-10 miljoonaa euroa), Annamatz sanoo.

"Kaikki eivät tykkää"

Finnair luottaa päästöhyvitysmaksuissa vapaaehtoisuuteen. Matkustajat voivat korvata lentonsa hiilidioksidipäästöt maksamalla yhden euron lisämaksun edestakaisesta kotimaan lennosta. Euroopan edestakaisesta lennosta maksu on kaksi euroa ja kaukolennosta kuusi euroa.

Yhtiö kartoitti kesällä asiakkaiden maksuhalukkuutta ja uusi järjestely otettiin käyttöön tammikuussa.

– Suurin osa halusi tukea hiilinieluja ja biopolttoaineita, mutta eivät kaikki niistä tykkää. Esimerkiksi ulkomaisten asiakkaiden halukkuutta tällaisiin lisämaksuihin ei ole vielä tutkittu. Kompensaatiomaksu on nyt lisäpalvelu kuten moni muukin asia, Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki sanoo.

Vapaaehtoisuuteen perustuva hyvitysmaksujärjestely on Ihamäen mukaan lähtenyt hyvin käyntiin. Tarkkoja prosenttilukuja siitä, kuinka moni matkaaja maksun on tehnyt, yhtiö ei halua julkaista.

Ihamäki pitää SAS:in linjausta automaattimaksuista tervetulleena, mutta hänen mukaansa Finnair tuskin kopioi hanketta sellaisenaan. Yhtiö panostaa nyt kaluston uusimiseen, mikä osaltaan laskee päästöjä.

– Päästöhyvitysmaksuja yritetään kuitenkin saada osaksi yritysmyyntiä, Ihamäki kertoo.

Maksut eivät riitä

Erikoistutkija Johanna Niemistö Suomen ympäristökeskuksesta huomauttaa, että muutaman euron matkustajakohtaiset hyvitysmaksut eivät riitä kompensoimaan lentojen ympäristövaikutuksia.

– Toki on parempi kompensoida jotain kuin ei-mitään, ilmailupäästöihin erikoistunut Niemistö sanoo.

Maksuissa on yleensä otettu huomioon ainoastaan ilmakehään päätyvä hiilidioksidi.

– Myös esimerkiksi vesihöyry, rikin ja typen oksidit ja hiilivedyt sekä erilaiset pienhiukkaset pitäisi laskea mukaan. Käytännössä maksut tulisi moninkertaistaa, että oltaisiin lähenpänä kokonaispäästöjen mittaluokkaa, Niemistö sanoo.

Maailmanlaajuisesti lentoliikenteen osuus on noin 2–3 prosenttia kaikista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Kun mukaan lasketaan kaikki lentokoneiden päästöt, vaikutus ilmakehän lämpenemiseen on noin neljä prosenttia.

– Ilmailun kokonaispäästöistä muutama prosentti kompensoidaan erilaisilla maksuilla, Niemistö arvioi.

Moni lentää työn vuoksi. Tutkija uskoo, että vapaaehtoisuuteen perustuvat maksut voivat yleistyä liikematkustuksessa.

– Kompensaatiomaksut tarjovat yrityksille helpon tavan kohottaa imagoaan, Niemistö sanoo.

Lue lisää:

Asiantuntijat: Finnairin parin euron päästöhyvitys on hyvä alku, mutta antaa väärän kuvan lentämisen ilmastovaikutuksista

Finnair: Jos jokainen matkustaja pakkaisi yhden kilon vähemmän, säästyneellä polttoaineella lentäisi 20 lentoa Tokioon

Suomalaisten lentämisen päästöistä näkyy vain murto-osa – lentokoneet saastuttavat jo saman verran kuin autot

Voit keskustella aiheesta kello 22 saakka.