Tunnin juna nytkähti eteenpäin – Valtio perustaa tytäryhtiön edistämään Turku–Helsinki-rataosuutta

Suomen Rata Oy -nimisen yhtiön tarkoituksena on Suomen junaliikenteen uudistaminen.

Tunnin juna
Matkustajia nousemassa Helsingin-junaan Turun päärautatieasemalla.
Jouni Koutonen / Yle

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa liikenne- ja viestintäministeriön esitystä rautatietoiminnan kehittämiseksi perustettavasta valtion omistamasta yhtiöstä.

Osakeyhtiö perustetaan minimiosakepääomalla liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjaukseen.

Ministeriövaliokunta tiedotti perjantaina aamupäivällä, että valtio perustaa Suomen Rata Oy -työnimellä kulkevan osakeyhtiön, jonka tarkoituksena on Suomen junaliikenteen uudistaminen.

Hankeyhtiö Turun tunnin juna ottaa vastuun Turku–Helsinki-radasta

Yhtiön alaisuuten perustetaan tytäryhtiöitä, joista yksi edistää Turun ja Helsingin välistä rataa.

– Tämä on juuri sitä, mitä me olemme hakeneet. Aivan erinomainen signaali, iloitsee Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Kari Häkämies.

Häkämiehen mukaan nyt puhutaan suoraan Tunnin junasta, eikä vain Turku–Helsinki-rataosuuden kehittämisestä yleisellä tasolla.

On kaikki syyt odottaa, että Tunnin juna valmistuu 2020-luvulla, viimeistään Turun 800-vuotisjuhlavuonna 2029.

Minna Arve

– Nimenomaan puhutaan Tunnin junasta, kuten valtioneuvosto asian tiedottaa. Kyllähän tämä tarkoittaa, että nyt osa matkasta tehdään uutta rataa, Häkämies sanoo.

Emoyhtiö Suomen Rata Oy pääomittaa tytäryhtiönsä Turun Tunnin junan aloitustasetta kymmenellä miljoonalla eurolla. Pieni alkupääoma on Häkämiehen mukaan vain alkusysäys.

– 10 miljoonaa tästä kokonaisuudesta on todella pieni summa. Nyt katsotaan, keitä muita tulee mukaan: suuria kaupunkeja, pieniä kaupunkeja ja tietysti ulkopuolista rahaa. Se on nimenomaan tämän yhtiön tarkoitus, Häkämies kertoo.

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve twiittasi heti tuoreeltaan tapaavansa ministeri Anne Bernerin.

Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämiseksi suunniteltujen hankkeiden kokonaiskustannukset ovat arviolta noin kaksi miljardia euroa. Ennustettu matkustajamäärä on 1,6 miljoonaa matkaa vuodessa.

Turku mukaan hankeyhtiöön

Tunnin junan varrella olevat kaupungit Espoo, Lohja, Salo, Turku ja Vihti ovat sitoutuneet edistämään hankeyhtiön työn käynnistymistä ja sen pääomittamista. Turun kaupunginjohtaja Minna Arve ja Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sopivat perjantaina tapaamisessaan ministeri Anne Bernerin kanssa, että tilaisuus hankeyhtiön perustamiseksi järjestetään pikaisesti.

– Hankeyhtiön perustaminen on jo nyt erittäin hyvä uutinen Tunnin junan toteutumiselle aiempia arvioita nopeammin. Kaupunkien ja valtion kesken on selkeä näkemys hankkeen tärkeydestä, ja sen toteuttamisvalmius on hyvä.

– On kaikki syyt odottaa, että Tunnin juna valmistuu 2020-luvulla, viimeistään Turun 800-vuotisjuhlavuonna 2029, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve tiedotteessaan.

Myös pohjoiseen suuntaava Suomi-rata sai yhtiönsä

Muut Suomen Radan alaisuuteen perustettavat tytäryhtiöt ovat pääradan kehittämisestä vastaava hankeyhtiö Suomi-rata, kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica -yhtiö.

Suomi-radan kehittämiseksi suunniteltujen hankkeiden kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa.

Valtio haluaa hankeyhtiöihin mukaan kaupunkeja, pääomarahoittajia, institutionaalisia sijoittajia ja EU-rahoitusta.

Juttua täydennetty Minna Arven kommentilla klo 13.50.

Lue lisää:

Helsingin ja Turun yliopistot kannattavat Tunnin junan rakentamista: Entistä nopeampi junayhteys tiivistäisi korkeakoulujen yhteistyötä

Turun, Tampereen ja Porin pomot liputtavat ratahankkeiden puolesta – tärkeysjärjestyksestä on vielä kiistaa