Valtio perusti uuden yhtiön edistämään rataverkon kehittämistä

Rataverkon kehittämiseen toivotaan mukaan myös suurimpia kaupunkeja sekä eläkeyhtiöitä.

rautatieliikenne
Juna lumisateessa.
Henrietta Hassinen / Yle

Hallituksen keskeisimpiiin liikenneuudistuksiin kuuluva raideliikenteen kilpailutus etenee jälleen pienen askeleen. Talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti tänään perustaa uuden yhtiön hallinnoimaan kilpailutusta ja keskeisiä ratahankkeita.

Tarkoitus on noin 100 miljoona euron alkupääomalla panna vauhtia muun muassa Pohjoisen, niin sanotun Suomiradan parantamiseen sekä Turun tunnin juna -hankkeeseen. Listalla on myös Baltian rata.

Kutakin ratahanketta edistämään perustetaan oma yhtiönsä. Kokonaisuutta hallinnoimaan perustetaan myös emoyhtiö, jonka työnimi on Oy Suomen Rata Ab.

Valtio on yhtiöissä aluksi enemmistöomistaja, mutta myöhemmin omistuspohjaa on tarkoitus laajentaa. Toiveissa on saada omistajiksi muun muassa suurimmat kaupungit. Myös muita julkisesti omistettuja yhteisöjä toivotaan mukaan.

– On selvää, että budjettirahoituksella ei kyetä toteuttamaan suuria, välttämättömiä raideinvestointeja ja tämän takia tarvitsemme uusia rahoituskeinoja, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) toteaa tiedotteessa.

Kaupungeilta ja eläkeyhtiöiltä vihreää valoa

Helsingin, Tampereen ja Vantaan kaupunginjohtajat ehtivät jo perjantaina lähettää yhteisen tiedotteen, jossa ne kannattavat yhtiömallia ratahankkeiden kehittämiseksi. Kaupungit aloittavat valmistelut osallistuakseen Suomirata-hankeyhtiöön.

− Kuntien osallistuminen on kiinni siitä, miten nopeammat yhteydet vaikuttavat saavutettavuuteen, aluetalouteen, alueen vetovoimaan ja kehitykseen. Valtion rooli infrahankkeiden rahoittajana pitää tulevaisuudessakin säilyä vahvana. Ilman sitä, tuskin mikään hanke etenee, Tampereen pormestari Lauri Lyly sanoo yhteisessä tiedotteessa.

Tiedotustilaisuudessa valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) kertoi, että myös Espoo, Turku ja Salo ovat olleet kiinnostuneita uudesta mallista. Kaupunkien lisäksi hankkeeseen toivotaan mukaan eläkeyhtiöitä.

– Työeläkeyhtiöden kanssa on käyty keskusteluja ja heidän kiinnostuksena osallistua tähän harjoitukseen on suuri, Anne Berner kertoi tiedotustilaisuudessa.

Suurimpien hankkeiden, Turun radan ja Suomiradan kehittämisen arvioidaan maksavan 7 – 8 miljardia euroa .

Rautatieliikenteen ja siihen liittyvien eri liiketoimintojen avaamisesta kilpailulle päätettiin vuonna 2017.

Viime vuonna VR möi VR Track -kunnossapitoyhtiönsä norjalaiselle NRC-konsernille. Samalla VR-konsernista tuli NRC:n suuromistaja.

1.2.2019 klo 11.10. Korjattu Anne Bernerin puolue.

1.2.2019 klo 12:50. Korjattu jutun viimeisessä kappaleessa ollut asiavirhe, jossa kerrottiin VR:n myyneen kunnossapidon NRC-konsernille. Kyse on kunnossapitoyhtiön myynnistä.

Lue lisää:

Tunnin juna nytkähti eteenpäin – Valtio perustaa tytäryhtiön edistämään Turku–Helsinki-rataosuutta