Analyysi: Moottoripyörä ja ympäristöystävällisyys eivät ennen mahtuneet samaan lauseeseen – Nyt MP-messut avattiin kehumalla moottoripyöräilyä ympäristöteoksi

Moottoripyöräalalla uskotaan jo, että prätkien metelistä ja bensamoottoreista halutaan vähitellen eroon, kirjoittaa toimittaja Marcus Ziemann.

Moottoripyörämessut
sähkövespa
Vespan moposkootteri maksaa tällä hetkellä sähkömoottorilla vielä kaksinkertaisen hinnan vastaavaan bensiini-Vespaan verrattuna. MP 19 -messuilla esillä oli vasta muutama sähköllä toimiva ajoneuvo. Marcus Ziemann / Yle

Kun Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa avasi perjantaina MP 19 -moottoripyörämessujen lehdistötilaisuuden puhumalla heti ensimmäisinä sanoinaan ympäristöystävällisyydestä, alkoi moni pitkän linjan moottoritoimittaja etsiä silmillään tukea toisistaan.

Helsingin Messukeskuksessa viikonloppuna järjestettävät MP-messut ovat pyörien päällä seksikkäästi poseeraavine mallityttöineen kutkuttava jäänne ajalta, jota ei kohta enää ole. Tarjolla on unelmia keskellä Suomen ankeinta talvea.

Ympäristötietoisuus on toistaiseksi sivumaku moottoripyöräilyssä. Suomessa moottoripyörällä ajo on harrastus. Harva motoristi ottaa prätkää alleen ympäristösyistä.

Mutta jonakin päivänä ottaa, uskotaan liikenne- ja viestintäministeriössä. Viime syksynä valmistunut mopo- ja moottoripyörästrategia toivoo Suomen teille lisää kaksipyöräisiä, jotta vuoden 2030 kovat päästötavoitteet voidaan saavuttaa.

Moottoripyöräilijän aivot vaativat uudelleenohjelmointia

Vaikka Messukeskuksen näyttelyhalleissa katseenvangitsijoina ovat edelleen suuret pyörät suurilla ja tehokkailla moottoreilla – ja tietenkin ne mallitytöt – näkyy muutos jo Suomessakin.

Viime vuonna rekisteröitiin 12 prosenttia enemmän moottoripyöriä kuin 2017. Mutta erityisesti kasvua oli pienemmän kuutiotilavuuden pyörissä. 350–500 cm3 -luokassa kasvua oli peräti 30 prosenttia ja myös pykälää pienemmässä 250-350 cm3 -luokassakin kasvua oli 24 prosenttia. Ja ne ovat pyöriä, joilla ajellaan enimmäkseen kaupungeissa.

LVM:n tavoin myös moottoripyöräala uskoo, että pienemmät pyörät ovat yksi ratkaisu liikenteen ruuhkiin ja päästöongelmiin. Toiveena olisi saada pyörän päälle aivan uusia ajajia, joille varsinainen ajamisen fiilis on sivuseikka.

Viime vuonna MP-messuilla puhuttiin vielä tuosta ajamisen fiiliksesta. Puhuttiin, että moottoripyöräily on mielenterveystyötä. Ajaminen on hauskaa, eikä sitä hauskuutta saisi viedä harrastajilta pois.

Hauskuus halutaan edelleen säilyttää, mutta jostakin on luovuttava, koska liikenne on valtavassa murroksessa. Sähkö voisi alan mukaan olla ratkaisu, jolla oikea ajamisen fiilis säilyisi.

Tämänvuotisille messuille toivottiinkin enemmän sähkömoottoripyöriä ja -skoottereita, mutta niitä saatiin moottoripyöräalan pettymykseksi vain muutamia esille. Monia sähkömalleja ei vielä tuoda Suomeen, koska muun muassa pyörien huoltajia ei toistaiseksi ole.

Maailmalla sähköskootterit on esimerkiksi vuokrakäytössä otettu hyvin vastaan. Asiakkaita ei haittaa, ettei moottorista kiihdytettäessä kuulu murinaa, koska vuokraamoasiakkaat eivät yleensä ole perinteisiä moottoripyöräilijöitä.

Ja yhä useampaa kaupunkilaista äänekkäät prätkät ja kaasuttelevat motoristit ovat alkaneet käydä hermoon. Hiljaisuudesta on kovaa vauhtia tulossa liikenteen iso trendi.

Moottoripyörästä voi tulla järkihankinta

MP 19 -messut ovat pohjoismaiden suurin moottoripyörätapahtuma. Viime kerralla messuilla vieraili 59 000 kävijää.

Yli 160 näytteilleasettajasta moni oli jo tutustunut liikenne- ja viestintäministeriön viimesyksyiseen mopo- ja moottoripyörästrategiaan. Tänä vuonna strategia yritetään jalkauttaa niin, että moottoripyöräkauppiaat saataisiin ymmärtämään, ettei moottoripyöräily ole enää se erillinen saareke, jota ympäristöajattelu ei koske.

Vaikeaa se tulee olemaan, sillä kauppiaat tietävät, että kauppa ei käy, jos asiakkaalle iskee ilmastoahdistus ja omaatuntoa alkaa kolkuttaa. Liikenteen sähköistyminen, muuttuminen palveluiden suuntaan ja digitalisaatio ovat motoristeille vielä etäisiä, joten niistä naruista myyjän on turha vetäistä.

Mutta myös himoharrastajat ja heidän arvonsa muuttuvat. Suomen Motoristit SMOTO kävi viime vuonna jo eduskunnassa puimassa moottoripyöräilyn tulevaisuutta. LVM:n mukaan tarkoitus on tästä lähin tavata säännöllisesti muutamia kertoja vuodessa.

Ilmassa on poliittisia merkkejä liikenteen hinnoittelun muuttumisesta siten, että kansalainen maksaa entistä vähemmän ajoneuvon hankinnasta ja entistä enemmän ajoneuvon käytöstä. Silloin muutos koskisi myös kaksipyöräisiä. Pienipäästöisen moottoripyörän tai skootterin hankintaa voi ehkä jo parin vuoden vuoden päästä perustella myös järkisyillä.

Moni asia on siis muuttumassa.

Vielä tänä vuonna muuten Messukeskus suositteli MP -messujen näytteilleasettajille seksikkäiden mallityttöjen poseeraamista moottoripyörien päällä, mutta sekin voi pian olla ohi. Maailmalla yhä useampi messutapahtuma on jo kieltänyt seksismin, koska sen ei katsota enää edustavan tätä päivää.

Lue myös:

Analyysi: Valtio aikoo kannustaa mopon tai moottoripyörän käyttöön ympäristösyistä