Legendaarinen nelosen spora siirtyy pois Mannerheimintieltä – uudet pikaratikat raivaavat vanhat linjat pois tieltään

Jos Helsingin bulevardisointi etenee ja pikaraitiotiet toteutuvat, Munkkiniemestä pääsee tulevaisuudessa nelosen ratikalla Töölöntorin kautta ehkä Eiraan.

Pikaraitiotie
Ratikka pysäkillä
Mikko Koski / Yle

Helsingin kantakaupungin raitiotieverkkoa odottavat suuret mullistukset ensi vuosikymmenen puolivälistä alkaen, jos sisääntuloväylien bulevardisointi etenee suunnitelmien mukaisesti.

Esimerkiksi vanha nelosen ratikka on siirtymässä Mannerheimintieltä toiselle reitille Vihdintien pikaratikan tieltä.

Helsingin kaupungin liikenneinsinöörin Anton Silvon mukaan nelosen mahdollinen uusi reitti kulkee pohjoisesta Topeliuksenkatua pitkin Töölöntorille. Siitä eteenpäin reitti on vielä epäselvä.

Yksi vaihtoehto on vetää nelonen Töölöntorilta suoraan aina Eiraan asti. Tämä olisi mahdollista, koska suunnitelmissa on rakentaa Fredrikinkadulle lisää raidetta.

Suunnitelmat kismittävät osaa kaupunkilaisista

Kerro kantasi -palvelussa (siirryt toiseen palveluun)asukkaat ovat kritisoineet ajatusta, että nelosella ei enää pääsisi Munkkiniemestä suoraan Senaatintorille ja Katajanokalle. Tässä muutamia poimintoja palautteista.

"Ette kai vain suunnittele, että kympin ja nelosen linjat siirretään alta pois niille uusille Länsi-Töölön kiskoille? Ei tule onnistumaan."

"Raitiovaunu 4 ja sen nykyinen reitti on hyvä ja säilyttämisen arvoinen. Vanhan stadin valtasuoni ja matkailuvaltti. Please, älkää tehkö nyt uudistusinnossa pahaa mokaa."

"Tätä sabotaasia ei kerta kaikkiaan saa tehdä."

"Mitä Rööperissä on tärkeämpää kuin Katajanokalla?"

Helsingin suunnitellut ratikkalinjat
Vihdintien pikaratikan aloituspysäkki on vielä epävarma. Se on joko kauppakeskus Kaaren vieressä Kantelettarentiellä tai Pohjois-Haagan asemalla. Yle Uutisgrafiikka

Päätöksiä ei ole vielä tehty

Anton Silvo tietää, että ihmiset ovat olleet huolissaan siitä, mitä heidän nykyisille yhteyksilleen tapahtuu.

Hän kuitenkin toppuuttelee pelkoja. Vielä ei ole tehty päätöksiä, minne nelonen kurvaisi Töölöntorilta. Se voi olla Eira, Katajanokka tai joku muu paikka keskustassa.

Suunnitelmat tarkentuvat vuosien kuluessa.

– Tulevaan reittiin vaikuttavat ihmisten liikkumistarpeiden ja joukkoliikennejärjestelmän kehitys, Silvo sanoo.

Ratikka kympin on tarkoitus säilyä nykyisellä reitillään Pikku-Huopalahdesta Punavuoreen ja Ullanlinnaan myös tulevaisuudessa. Silvon mukaan se mahtuisi kulkemaan pikaratikan kanssa Mannerheimintietä pitkin.

Ratikka kakkonen taas siirtyisi Mannerheimintieltä Topeliuksenkadulle Nordenskiöldinkadulle rakennettavien uusien kiskojen jälkeen.

ratikkalinjat  nykyiset linjat
Yle Uutisgrafiikka

Vihdintien pikaratikka vuorossa vasta Raide-Jokerin jälkeen

Heti eivät Helsingin kantakaupungin raidelinjat kuitenkaan muutu.

Vihdintien pikaratikkaa aletaan rakentaa aikaisintaan 2020-luvun puolivälissä. Matka-aika Kolmikulmasta Kantelettarentielle olisi 31 minuuttia. Lasipalatsilta Pohjois-Haagaan noin 26 minuuttia.

Tällä hetkellä on käynnissä uusien raitiotieosuuksien yleissuunnittelu.

Silvon mukaan kaupunki haluaa rakentaa ensin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkevan poikittaislinjan Raide-Jokerin. Raide-Jokerin jälkeen rakennusvuorossa on Kruunusiltojen kautta Laajasaloon menevä pikaratikka. Vihdintien pikaratikka on tarkoitus rakentaa näiden jälkeen kolmantena.

Silvo myös muistuttaa, että Vihdintien pikaratikka rakennetaan vain, jos väylän bulevardisointi toteutuu. Bulevardisointi tarkoittaa, että nykyisen väylän varteen Munkkiniemestä Marttilaan Vihdintien varrelle tehdään kantakaupunkimaisia asuintaloja, liiketiloja ja kauppoja.

– Alueelle pitäisi muuttaa 14 000 ihmistä. Heitä varten tarvitaan pikaratikka, ja tietysti parantaa nykyisten käyttäjien palvelutasoa, Silvo kertoo.

Esikaupungit yhdistyvät keskustaan pikaratikoiden avulla

Jatkossa kantakaupungin raideverkosto muuttuu entisestään, sillä pikaratikoita on tarkoitus rakentaa lisää.

Vihdintien jälkeen vuorossa olisi ehkä Viikin–Malmin -pikaratikka.

Pikaratikoista halutaan muodostaa Helsingin joukkoliikenteelle niin sanotut uudet runkoyhteydet; siis tukipilarit, jotka yhdistävät Helsingin esikaupungit entistä selvemmin keskustaan.

Pikaratikat mahdollistavat Silvon mukaan kaupungin kasvamisen, aiempaa suuremman väkiluvun ja sujuvan liikkumisen. Ne ovat halvempia kuin metro, mutta nopeampia kuin tavallinen ratikka. Ja ne mahdollistavat bussiliikenteen vähentämisen.

– Tarkoitus on luoda joukkoliikenteen verkostokaupunki, jossa liikkuminen on mahdollista ilman autoa, Silvo täsmentää.

Raitioverkko laajenee kantakaupungista laidoille

Muista pikaratikkalinjoista ei vielä ole tarkempia suunnitelmia. Tiedossa ei siis vielä ole, mille reiteille nykyiset ratikat kuutonen ja kahdeksan esimerkiksi muuttaisivat Viikin–Malmin -pikaratikan tieltä.

Mutta muutoksia on tiedossa.

– Nyt Helsingin raitioverkko alkaa kasvaa ulospäin kantakaupungista. Se tuo muutoksia nykyisiin linjoihin, Silvo sanoo.